اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

سرمایه گذاری صندوق نوآوری در طرح های پر ریسک

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: اگر سرمایه گذار روی پروژه های دغدغه مند کشور یک واحد سرمایه گذاری کند، ما تا چهار برابر آن سرمایه گذاری می کنیم تا ریسک پروژه را مدیریت کنیم.

علی ناظمی در راستای سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در چهار دسته اصلی تسهیلات، سرمایه گذاری، ضمانت نامه و توانمندسازی خلاصه می شود که خدمات توانمندسازی به صورت بلاعوض به شرکت های دانش بنیان و فناور قابل ارائه است.

وی در خصوص خدمات توانمندسازی گفت: این خدمات شامل کمک به شرکت ها برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، خدمات مالکیت فکری، اخذ گواهینامه ها و استانداردهای جهانی، عارضه یابی و ارائه انواع خدمات مشاوره می شود. در همین زمینه باید بگویم که بودجه این بخش در سال جاری بیش از ۱۰ برابر عملکرد صندوق در این حوزه در مجموع سه سال گذشته شده است.

این مقام مسئول در صندوق نوآوری با بیان اینکه از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان صدور ضمانت‌نامه برای حضور در مناقصه ها و مزایده های دولتی است، بیان کرد: در این زمینه حد اعتباری برای شرکت های دانش تعیین می شود تا هر زمان که شرکت درخواست ضمانت نامه کرد در کمترین زمان ممکن و حداکثر ظرف یک هفته به آن دست پیدا کند؛ این ضمانت نامه ها توسط شبکه بانکی و با تخفیف کارمزد و بدون اخذ ودیعه و سایر ضمانت نامه های پیمان با ودیعه حداکثر ۵ درصد صادر می شود.

وی در پاسخ به این که حوزه های دغدغه محور کشور چه حوزه هایی هستند که قرار است نیاز آنها به واسطه صندوق نوآوری و شکوفایی و شرکت های دانش بنیان برطرف شود، بیان کرد: امروز حوزه­ های دغدغه مند فراوانی در کشور وجود دارد که موضوعاتی نظیر محیط زیست، آب، پسماند، داروهای خاص و … را شامل می‌شود. ناظمی خاطر نشان کرد: صندوق به طور جدی وارد این حوزه های اولویت دار کشور شده و از تمامی ایده ها و فناوری ها در این زمینه به طور ویژه حمایت می کند.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: ما معتقدیم شرکت های دانش بنیان داخلی به حدی از توانمندی دست یافته اند که بتوانند دغدغه های کشور در این موضوعات را رفع کنند. طبیعتا در این حوزه به دلیل ریسک بالایی که دارند میزان و حجم سرمایه گذاری کم است و سرمایه گذار خصوصی کمتر به سرمایه گذاری در اینگونه طرح ها علاقه از خود نشان می دهد لذا در این زمینه تصمیم بر این داریم که از مدل هم سرمایه گذاری استفاده کنیم.

وی در خصوص مدل هم سرمایه گذار گفت: این مدل سرمایه گذاری به این صورت است که یک نهاد حرفه‌ای به عنوان سرمایه گذار، طرح را ارزیابی می کند و زمانی که تصمیم گرفت روی آن طرح سرمایه گذاری کند ما هم به دنبال آن روی طرح مزبور سرمایه گذاری می کنیم. در این نوع سرمایه گذاری، نسبت حمایت ما بسته به نوع طرح و دغدغه مند بودن آن تا چهار برابر سهم قابل افزایش است.

ناظمی گفت: به دلیل بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در طرح های دغدغه مند کشور سعی می کنیم با استفاده از مدل هم سرمایه گذاری، ریسک آن را از بین ببریم به همین دلیل است که می گوییم اگر سرمایه گذار یک واحد سرمایه گذاری کند، ما در صندوق تا چهار برابر آن سرمایه‌گذاری را تامین کرده و در کنار آنها، ریسک پروژه را مدیریت می‌کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *