ایده های استارتاپیایده های کارآفرینی اجتماعیکارآفرینی اجتماعی

معرفی استارتاپ های آمریکایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر 

معرفی استارتاپ هایی با چاشنی سالم زیستن

طبق آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری بیماری از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵، تعداد آمریکایی‌هایی که به سبب اوردوز با مخدرهای اعتیادآوری که از تریاک یا مواد شیمیایی مشابه آن ساخته می شوند جان خود را از دست داده‌اند، بیش از چهار برابر شده است. این در حالی است که مرگ و میر ناشی از هروئین بیش از هفت برابر افزایش یافته و به حدود ۱۳،۰۰۰ نفر رسیده است. اندرو کولونی، از مدیران تحقیقات سیاست‌ مواد مخدر در مدرسه سیاست و مدیریت اجتماعی هلر که به دانشگاه برندیس تعلق دارد در این باره می‌گوید «درحال حاضر، دسترسی به مواد مخدر اعتیادآوری که جان مردم را می‌گیرند بسیار آسان و دسترسی به درمان‌های اعتیاد به افیون بسیار سخت است.» موادی مثل بوپرنورفین اعتیاد را درمان می‌کند و نالوکسون اوردوز را معکوس می‌نماید، اما این درمان‌ها اغلب تحت پوشش بیمه نیستند. در سالیان اخیر موجی از استارتاپ ها وارد این عرصه شده‌اند که راهکارهای خلاقانه‌ای برای کمک به افراد درگیر اعتیاد به مواد مخدر ابداع می‌کنند و بدین‌ترتیب مقابله با یکی از بزرگترین چالش‌های سلامت دوران ما را بر عهده می گیرند. روش‌های آنها برای پاسخ به این چالش بسیار متفاوت بوده و از حمایت از ترک اعتیاد گرفته تا تولید مسکن‌های کم ضرر و کمک به سنجش اعتیاد جوامع شهری را شامل می‌شود. این در حالی است که همه این استارتاپ ها در داشتن روش‌های عملی و مفید برای کمک به معتادان و افراد حامی آنها مشترک اند. آشنایی با راه‌حل‌های اتخاذ شده در کشورهای توسعه یافته می‌تواند راهنمایی برای ما باشد تا در فضای استارتاپی نوپای ایران ایده‌هایی برای مبارزه و کنترل اعتیاد به مواد مخدر داشته باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

میزان مرگ و میر بر اثر مواد اعتیادآور

در سالیان اخیر میزان مرگ و میر بر اثر مواد اعتیادآور افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که میزان مرگ و میرها بر اثر رانندگی در هنگام مستی کاهش داشته است. شاید استارتاپ های نوآور با همراهی سیاستگذاری های لازم برای جذب توجه افکار عمومی، به معکوس شدن این روند در آینده کمک کند.

Triggr HealthTriggr Health

Triggr اپلیکیشنی ساخته است که استفاده از تلفن همراه توسط فرد را رصد می‌کند تا ببیند چه زمانی فردِ در حال ترک اعتیاد، بیشتر در خطر است. مثلاً، متوجه حجم غیرعادی پیام‌های متنی که نیمه‌شب ارسال شده‌اند خواهد شد (بدون خواندن آن پیام‌ها) و پیامی برای چک کردن پیام‌دهنده ارسال خواهد کرد تا مطمئن شود حالش خوب است. این برنامه هم‌چنین از روش‌های رفتار درمانی برای کمک به شناسایی بهترین درمان برای آنهایی استفاده می‌‌کند که در حال مبارزه با اعتیادند. علاوه بر این به آنها کمک می‌کند پزشکی پیدا کنند تا برایشان داروی ضد افیون تجویز کند، و آنها را در فواصل قرار ملاقات‌هایشان با مشاورین اعتیاد چک می‌کند.

مؤسسان: جان هسکل، بانگ کو، و برایان لِی

سال تأسیس: ۲۰۱۴

مکان: شیکاگو

Therapeutics ChronoTherapeutics Chrono

Chrono چسب زخمی تولید کرده که به بیماران کمک می‌کند بر اعتیاد به نیکوتین غلبه کنند و در حال تولید محصول مشابهی برای معتادین به مواد مخدر است. هر دو محصول هنوز در مرحله آزمایش بالینی قرار دارند؛ یکی از نمایندگان Chrono گفته که این چسب ضد افیون قبل از محصول ترک سیگار که انتظار می‌رود در اوایل سال ۲۰۱۹ در دسترس قرار بگیرد، وارد بازار نخواهد شد.

مؤسسان: گای دی‌پیرو

سال تأسیس: ۲۰۰۴

مکان: هیوارد، کالیفرنیا

Groups Recover TogetherGroups Recover Together

کار این استارتاپ بسیار ساده است به طوری که در ازای هفته‌ای ۶۵ دلار، در مناطقی که اعتیاد در آنها شایع است، درمان گروهی ارائه می‌کند. شهرهای هدف کمتر از ۱۰،۰۰۰ نفر سکنه داشته و دسترسی کمی به برنامه‌های بهبودی دارند. بنابراین افراد در مراحل مختلف بهبودی می‌توانند از یکدیگر بیاموزند. این استارتاپ «سوبوکسون» هم تجویز می‌کند، ترکیبی از بوپرنورفین و نالوکسون که برای درمان اعتیاد به کار می‌رود. اولین مرکز آن در نیوهمپشایر افتتاح شد و شرکت از آن زمان کار خود را به کالیفرنیا، ایندیانا، مین و اوهایو گسترش داده است. این شرکت می‌گوید که پس از شش ماه کار با Groups،  نود و پنج درصد از بیماران هر هفته در جلسات مشاوره شرکت کرده و ۸۵% آنها از مصرف مخدر خودداری کرده‌اند.

مؤسسان: جف دِ فلاویو، سیلاس هولاند، جوی سان

سال تأسیس: ۲۰۱۴

مکان: نیویورک سیتی

Therapeutics SPRTherapeutics SPR

ماه می گذشته SPR موفق به بستن قراردادی ۶ میلیون دلاری با وزارت دفاع آمریکا شد تا برای این سازمان درمان مسکن غیر مخدر، به نام سیستم تحریک اعصاب محیطی اسپرینت را تولید کند. این سیستم از دستگاه کوچکی استفاده می‌کند که پالس‌های الکتریکی با ولتاژ پایین جهت تحریک اعصاب تولید نموده، و درنتیجه مسکن هدفمند درد را بدون مخدر یا مداخله جراحی فراهم می‌سازد. هدف از تحقیقات این شرکت با حمایت مالی وزارت دفاع آمریکا، مصرف اسپرینت برای قطع عضوهایی است که از درد مزمن متوسط تا شدیدی رنج می‌برند که معمولاً در پی تخریب عصبی پیش می‌آید.

مؤسسان: ماریا ای بنت

سال تأسیس: ۲۰۱۰

مکان: کلیولند

Braeburn PharmaceuticalsBraeburn Pharmaceuticals

شرکت بریبن، پرابفین تولید می‌کند که یک نوع کاشت تجویزی با اثر طولانی است که دوز پایین و ثابتی از بیوپرینورفین را وارد بدن معتادان می‌کند. طبق مشاهدات در آزمایش‌های بالینی، بیمارانی که از کاشت پروبفین استفاده کردند، نسبت به آنهایی که بیوپرینورفین را به‌صورت خوراکی گرفته بودند، به طرز معناداری با احتمال بیشتری از مصرف مخدر خودداری کردند.

مؤسسان: بهشاد شلدون

سال تأسیس: ۲۰۱۲

مکان: پرینستون، نیوجرسی

Appriss HealthAppriss Health

Appriss Health برای Narxcare و Awarxe بازاریابی می‌کند. Narxcare داده‌های مربوط به داروهای تجویزشده را تحلیل می‌کند. بدین‌ترتیب کارشناسان سلامت می‌توانند سوابق سلامتی و الگوهای مصرف داروی تجویزی را مشاهده و افراد درمعرض اعتیاد را شناسایی کنند. Awarxe یک برنامه نظارت بر تجویز داروست که به دولت‌های ایالتی کمک می‌کند تجویز نامناسب مواد ممنوع را شناسایی، پیش‌بینی و به آن رسیدگی کنند.

مؤسسان: مایکل دیویس

سال تأسیس: ۲۰۱۷

مکان: لوییس‌ویل

Biobot AnalyticsBiobot Analytics

Biobot رباتی ساخته که وارد دریچه فاضلاب شده و نمونه‌هایی از آب آنجا را جمع‌آوری می‌کند. این نمونه‌ها در ادامه تجزیه و تحلیل می‌شوند تا غلظت مخدرهای تجویزی و غیرقانونی در آنها اندازه‌گیری شده و درنتیجه گروه‌های درگیر مسائل اعتیاد بهتر شناسایی گردند. دانشگاه کمبریج در حال کار بر روی نمونه اولیه این ربات است. Biobot اخیراً یک برنامه آزمایشی ۱۲ هفته‌ای در یکی از شهرهای شمال شرق آمریکا به راه انداخته که از افشای نام آن خودداری کرده است. هدف این برنامه شهرهایی با جمعیت ۵۰،۰۰۰ نفر یا بیشتر است و فقط از مناطقی نمونه می‌گیرد که حداقل ۵،۰۰۰ نفر سکنه داشته باشند. بدین ترتیب، آنها به مقامات رسمی کمک خواهند کرد تابفهمند بودجه و منابع اعتیاد را باید در کجا خرج کنند.

مؤسسان: نیوشا قائلی و ماریانا ماتوس

سال تأسیس: ۲۰۱۴

مکان: هیوارد، کالیفرنیا

RxAssuranceRxAssurance

این استارتاپ مراقبت بهداشتی، اپلیکیشنی به نام OpiSafe ساخته که در آن بیماران به پرسشنامه‌ای حاوی سؤالاتی پیرامون سوابق بهداشتی خانوادگی و شخصی خود پاسخ می‌دهند. سپس ارزیابی‌هایی را به پزشکان ارائه می‌دهد تا بتوانند خطر ابتلای بیماران به سوء مصرف مخدر را تعیین کنند. OpiSafe اطمینان می‌دهد که بیماران پیش از دریافت مخدرها، از بابت سوء مصرف احتمالی مواد غربال شده‌ باشند. هم‌چنین آزمایش‌های تصادفی ادرار در جریان درمان بیماران را پیشنهاد می‌کند. این برنامه بیمارانی را که افیون برایشان تجویز شده رصد کرده و اطلاعات به دست آمده را به پزشکان مخابره می‌نماید. مثلاً می‌پرسد که بیمار چطور می‌خوابد، چون اشکال در خواب می‌تواند نشان‌دهنده اختلال تنفسی باشد، که نشان دهنده این است که بیمار دوز دارو را به مدت بسیار طولانی دریافت کرده است.

مؤسسان: رابرت والوک، باب گودمن، و کریس اِنیس

سال تأسیس: ۲۰۱۳

مکان: دنور

Sober GridSober Grid

Sober Grid یک انجمن برخط با محوریت بهره‌وری و معالجه افرادی است که با اعتیاد دست به گریبان‌اند. این برنامه به افراد درحال‌ ترک کمک می‌کند منابعی مثل پزشکان و درمانگرانی را پیدا کنند که آنها را در حفظ پاکی و بهبودی یاری خواهند نمود. هم‌چنین ابزار قدرتمندی است که معتادین را به هم پیوند می‌دهد، به‌خصوص اگر آنها از مکان‌یاب GPS جهت یافتن دیگر افراد در حال‌ترک در منطقه خود استفاده کنند. بو مان، مؤسس این شرکت می‌گوید که در بسیاری از موارد، Sober Grid با پیشنهاد به‌موقع منابع یا کاهش احساس انزوا و تنهایی، زندگی کاربرانش را نجات داده است. فوریه گذشته، مان اعلام کرد که این شرکت، هوش مصنوعی را به خدمات خود وارد کرده تا به پیش‌بینی برگشت‌ اعتیاد کمک کند.

موسسان: بو مان،نیکولاس کراسوکی،تاویس مورلو

تأسیس: ۲۰۱۵

مکان: سامرویل، ماساچوست

Pear TherapeuticsPear Therapeutics

Pear Therapeutics دو برنامه درمانی اصلی برای درمان اعتیاد دارد که عبارتند از reSET و reset .reset اولین برنامه درمانی با مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان اختلال مصرف مواد است که با یک برنامه درمان پزشکی سرپایی تکمیل می‌شود. بیمار وارد یک برنامه ۱۲ هفته‌ای می‌گردد و پودمان‌هایی در اختیارش گذاشته می‌شود که به او کمک می‌کند ترک موادی مثل روان‌گردان‌، ماریجوانا، کوکائین یا الکل را ادامه دهد. برنامه دوم یعنی reSET، افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر را هدف گرفته و همراه با درمان جایگزین دارو به اضافه برنامه درمان سرپایی به کار می‌رود. سپس اطلاعات در زمان واقعی با پزشکی در میان گذاشته می‌شود که می‌تواند درمان را مطابق با نیازهای بیمار تنظیم کرده و به پاک ماندن او کمک کند. سال ۲۰۱۶، Pear Therapeutics از شرکت‌های خطرپذیری مثل ۵AM Ventures و JAZZ Venture Partners بیست میلیون دلار سرمایه گرفت، و ۵۰ میلیون دلار دیگر هم در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد تا بتواند محصولات خود را به بیماران عرضه کند.

موسسان:کوری مک کان، استفان اسمیت، ویلیام گرین

تأسیس: ۲۰۱۳

مکان: بوستون، ماساچوست

Hey, Charlie

Hey Charlie

بیمارستان‌ها و مراکز ترک اعتیاد می‌توانند به معتادان کمک کنند تا پاک بمانند اما وقتی آنها به زندگی عادی برمی‌گردند، حفظ این پاکی سخت خواهد بود. در اینجاست که «هی، چارلی» وارد میدان می‌شود. «هی، چارلی» یک برنامه اصلاح رفتار است و مثل دوستی که بدون قضاوت شما را تشویق و کمکتان می‌کند، دائماً در فعالیت بوده و به محرک‌های محیطی اعتیاد واکنش نشان می‌دهد. دیدن مکانی که به مصرف مواد ربط دارد می‌تواند این سؤال یا اظهارنظر را پیش بیاورد که «آیا مطمئنی باید اینجا باشی؟». این اپلیکیشن داده‌هایی را هم ثبت می‌کند تا پزشکان بتوانند درصورت مشاهده رفتار پرخطر، به بیمار کمک کنند. ایده اصلی این برنامه در جریان رویداد MIT Hacking Medicine’s Grand Hack در سال ۲۰۱۶ متولد شد و اوت ۲۰۱۷ در شرایط بالینی مورد آزمایش قرار گرفت. فوریه گذشته، هی چارلی، جایزه رقابت برگزارشده از سوی مؤسسه ملی سوءمصرف مواد را برد. BostInno  از «هی، چارلی» به‌عنوان اپلیکیشنی یاد کرده که به تأمین سلامت روان کمک می‌کند.

موسسان: وینسنت والانت

تأسیس: ۲۰۱۶

مکان: کمبریج، ماساچوست

Column HealthColumn Health

nofollow با شعار «درمان اعتیادی که گند نمی‌زند» می‌خواهد جایی باشد میان یک کلینیک اورژانس و یک مرکز گران‌قیمت برای بستری معتادان. آنها عمداً به‌جای اعتیاد بر بهبودی متمرکز شده و خدمات سرپایی متنوعی را مثل درمان و مدیریت دارو برای افراد، زوج‌ها و خانواده‌ها فراهم می‌سازند. Column Health با شرکت‌های فن‌آوری شریک شده تا ابزارهای دیجیتال مؤثری را در درمان خود ادغام کند. آنها اکثر بیمه‌های سلامت را قبول کرده و فعلاً چهار کلینیک دارند با این امید که در سال‌های آتی فراتر از منطقه فعلی گسترش پیدا کنند.

موسسان: کالین بیتی،دنیل کارلین

تأسیس: ۲۰۱۴

مکان: آرلینگتون، ماساچوست

CentrexionCentrexion

Centrexion کار خود را بر درمان‌های غیرمخدر برای دردهای مزمن متمرکز نموده که درعین حال از ابتلا به اعتیاد جلوگیری می‌کنند. درمان دارویی اصلی آنها، CNTX-4975، از کاپسایسین استفاده می‌کند، ترکیبی طبیعی که در فلفل قرمز وجود داشته و قرن‌هاست که استفاده دارویی دارد. آنها از شکل مصنوعی آن استفاده کرده و دارو را مستقیماً به محل درد تزریق می‌کنند. Centrexion سعی دارد انواع مختلف درد در انسان‌ها و حیوانات را مهار کند به طوری که آنها درمان‌های دارویی خود را روی سگ‌هایی که شرایط طبیعی مشابه آرتروز داشتند، آزمایش کرده و اعتبار آنها را اثبات نمودند. ژانویه ۲۰۱۸، این شرکت موفق به گرفتن ۶۷ میلیون دلار سرمایه در سری D شد.

 موسس: کری برادی

تأسیس: ۲۰۱۳

مکان: بوستون، ماساچوست

Blue TherapeuticsBlue Therapeutics

Blue Therapeutics یک شرکت زیست فن‌آوری است که به تولید مسکن‌های غیرمخدر قوی می‌پردازد. آنها از ساختار مولکولی جدیدی استفاده می‌کنند که از تحریک مراکز لذت مغز جلوگیری می‌کند، یعنی همان جاهایی که هدف بسیاری از مخدرهای موجودند. طبق وب‌سایت شرکت، آنها می‌توانند داروهایی ۵۰ برابر قوی‌تر از مورفین تولید کنند، بدون اینکه احتمال وابستگی وجود داشته باشد. Blue Therapeutics که در سال ۲۰۱۶ با Harvard iLab، MassChallenge و MassBioed کار می‌کرد، جذب فعالانه سرمایه را آغاز نمود. اولین محصول آنها به نام BLUE-181 درحال نزدیک شدن به مرحله‌ آزمایش‌های بالینی است.

موسسان: آجای یکیرالا، دیوید رابرسون،میچیو پینتر، فیل پورتگس

تأسیس: ۲۰۱۵

مکان: کمبریج، ماساچوست

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *