ایده های استارتاپی

کریگ واکر ، کارآفرینی با استارتاپ های سریالی

کریگ واکر ، کارآفرینی که به یاهو و گوگل استارت اپ فروخت

کریگ واکر کارآفرینی است که تاکنون در زنجیره ای از استارتاپ ها موفق ظاهر شده است به طوری که او اولین استارتاپ خود را به شرکت یاهو و دومین استارتاپش را نیز به شرکت گوگل فروخت و اکنون سومین استارتاپش ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد! او همچنان در تلاش است تا تجارت امروزی را به گونه‌ای توانمند سازد که در عین جذاب بودن، بازدهی بهتری نیز داشته باشد.

رشد در کنار استیو جابز

کریگ واکر در کوپرتینو متولد شد و رشد کرد. او در دوران کودکی در یک خیابان کوچک زندگی می‌کرد، جایی که استیو جابز و همکارانش فقط هشت خانه پایین‌تر، ایده اپل را آغاز کردند. او در نهایت به عنوان یک دانشجوی کارشناسی، به دانشگاه برکلی ملحق شد و سپس برای اخذ مدرک MBA به جورج تاون رفت. در این زمان کریگ مدتی را صرف کار در شرکت اپل کرد و پس از مدتی دوباره به مدرسه حقوق در برکلی بازگشت.

وکالت، یک دیدگاه عالی از تمام اتفاقاتی که در سیلیکون ولی در حال رخ دادن بود، به او می‌داد به طوری که او استارتاپ ها، سرمایه داران و بانک‌های سرمایه گذاری را بهترین راه برای رشد کل چرخه اکوسیستم میدانست. واکر با کار کردن در شرکت‌های مختلف تجربه بسیار خوبی از برخورد با مشتریان طراز اول و مدیریت معاملات آن‌ها، به دست آورد.

او می‌گوید: “من آموخته‌ام که در معاملات همیشه به دنبال راه حل‌های برد-برد باشم. معاملات تجاری که معاملات برد-برد نیستند یا معاملات تجاری که کاملاً یک طرفه هستند، هرگز درست کار نمی‌کنند، با نوع درست مشارکت، شما می‌توانید ۳ =۱ + ۱ را ایجاد کنید.”

سلسله مراتب سیلیکون ولی

 که یک مشکلات یک وکیل M&A این است که شما در حال اجرای آن هستید، اما تصمیم‌گیری در سطح بالا را انجام نخواهید داد.

کریگ همچنین می‌گوید در سیلیکون ولی، وکلا در سطح پایین قرار گرفته اند و در سطوح بعدی بانک‌های سرمایه گذاری قرار دارند. بالاتر از آن‌ها سرمایه گذاران خطرپذیر هستند و بعد از آن و در بالاترین سطح این هرم، بنیان‌گذاران می‌باشند. کریگ همیشه می‌خواست که در زنجیر بالاتر برود و به تصمیم‌گیری نزدیک‌تر گردد.

او به سرعت این فرصت را به دست آورد تا بتواند با صندوق سرمایه‌گذاری TeleSoft شریک شود چرا که آن‌ها از او دعوت کردند تا به هیئت مدیره بیاید و کار سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها انجام دهد، او در این خصوص می‌گوید: “از هشت سرمایه گذاری اول ما، چهار عدد موفقیت آمیز بودند، دو نفر از کار خارج شدند و دو نفر نیز ممکن است از فضای کسب و کار خارج شوند که این آمار به طور کلی نسبت بدی نیست.”

زندگینامه کریگ واکر

۵ اشتباه بزرگی که بنیان‌گذاران مرتکب می‌شوند

کریگ می‌گوید که پنج اشتباه رایجی که او در میان استارتاپ ها شناسایی کرده است، عبارت‌اند از:

  • بسیار حریصانه عمل می‌کنند و به دنبال معملات برد-برد نیستند.
  • زیاده‌روی می‌کنند و پول نقد زیادی خرج می‌کنند.
  • زمانی که نیاز است تا تصمیمات حیاتی گرفته شود، معمولاً به خودشان و اهدافشان پایبند نیستند.
  • روابط بین فردی میان بنیان گذاران بسیار ضعیف است.
  • عدم پیش‌بینی یک تهدید رقابتی برای محصول یا شرکت

سخت ترین روزها به عنوان کارآفرین

ممکن است به عنوان یک کارآفرین روزهای سخت بسیاری را داشته باشید. کریگ یکی از این سخت‌ترین روزها را در سال ۲۰۰۱ و وقتی که به عنوان مدیر عامل شرکت VoIP فعالیت می‌کرد، تجربه کرد.

متاسفانه، وقتی حباب دات کام منفجر شد، هیات مدیره متوجه شد که آن‌ها خیلی رشد کرده‌اند به گونه‌ای که برای نجات یافتن از این اوضاع، باید مقدار زیادی پول خرج می‌کردند.

هیات مدیره تصمیم گرفت که تغییری در شرکت ایجاد کند، تا هزینه کمتری برای نگهداری آن متقبل شوند و بتوانند قبل از ورشکستگی کامل، شرکت را بفروشند. در این مقطع کریگ فردی بود که آن‌ها تصمیم گرفتند تا رهبری این کار را به او بسپارند.

کریگ در مراسم معرفی‌اش به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت که تازه شمار کارمندانش را به نصف (از ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ نفر) تقلیل داده بود، می‌بایست توضیح می‌داد که تنها راه نجات شرکت این است که تعداد کارکنان شرکت به ۱۵ نفر کاهش یابد! او باید این کار را تا قبل از پرداخت حقوق بعدی انجام می‌داد. با وجود اینکه او تیم را نمی‌شناخت، ولی هنوز آن تجربه را به عنوان سخت‌ترین روز زندگی خود به یاد می‌آورد.

این ریسک ارزشش را داشت و با کاهش ۴ میلیون دلاری مخارج ماهیانه، کریگ این شرکت را دوباره به یک شرکت سودآور تبدیل کرد به طوری که یاهو نیز به شرکت آن‌ها ملحق شد. یاهو این شرکت را به عنوان یک ابزار اساسی برای جلوگیری از، از دست دادن بازار در برابر رقیب در حال رشد خودش به نام Skype می‌دید و به همین دلیل ۵۰ میلیون دلار در آن سرمایه گذاری نمود.

“با هر یک دلار در حساب بانکی‌تان، مانند اکسیژن رفتار کنید، پس اکسیژن خود را تلف نکنید.” کریگ واکر

استارتاپ Dialpad و هوش مصنوعی برای تلفن محل کارتان

از صفر تا ۱۰۰ میلیون دلار تنها در ۲۴ ماه

استارتاپ بعدی کریگ، خدمات اینترنتی تلفنی، تحت عنوان GrandCentral، بود که بر این موضوع تمرکز داشت که برای کاربران یک شماره تلفن واحد فراهم آورد تا بتوانند با آن، به همه شماره‌ها از قبیل شماره موبایل، شماره تلفن خانه و حتی شماره تلفن محل کارشان دسترسی داشته باشند.

آن‌ها در دور اول جذب سرمایه، توانستند ۴ میلیون دلار سرمایه جذب کنند. ولی قبل از اینکه آن‌ها بتوانند سرمایه سری B خود را جذب کنند و دقیقا ۱۸ ماه بعد از سری A گوگل با آن‌ها تماس گرفت و ۱۰۰ میلیون دلار برای این استارتاپ به آن‌ها پیشنهاد داد. در نتیجه تیم به گوگل پیوست و بلافاصله میلیون‌ها کاربر به آنچه که امروز تحت عنوان Google Voice می‌شناسیم اضافه شدند.

Dialpad و هوش مصنوعی برای تلفن محل کارتان

آخرین استارت‌اپ واکر، Dialpad بود که تمامی ایده‌های قبلی را، با استفاده از سیستم تلفنی مبتنی بر ابر برای کسب و کار و ادغام با هوش مصنوعی به منظور ایجاد پربازده‌ترین پروسه برای مشتریان و فروشندگان، به یک سطح بالاتر منتقل کرد.

محصولات Dialpad، به دامنه های زیر گسترش می‌یابند:

  • کنفرانس‌ها
  • سیستم های تلفنی
  • مراکز تماس

تاکنون این استارت‌اپ ۱۲۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذارانش دریافت کرده است که این سرمایه گذاران شامل Andreessen Horowitz، Google Ventures، Felicis Ventures، SoftBank و Iconiq Capital می‌شوند. آن‌ها احتمالا موفق‌ترین هیئت‌مدیره‌ای هستند که می‌توان دور هم جمع کرد. آخرین ارزیابی از ارزش این کمپانی ۵۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

امروزه Dialpad با برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در تجارت مانند Motorola و Uber کار می‌کند تا نه تنها کارمندانشان را کارآمدتر ‌کند بلکه روش‌های نوآورانه‌ای را که در آن‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند نقش اساسی ایفا کند را کشف نماید.

Dialpad، به تازگی Dialpad Sell را راه‌اندازی کرده است. این محصول، به طور خاص برای تیم‌های فروش طراحی شده است که به فروشنده‌ها کمک می‌کند تا نه تنها به طور یکپارچه تماس‌ها، پیام‌ها و ارتباطات ویدئویی را مدیریت کنند بلکه از قابلیت های هوش مصنوعی نیز برای تحلیل رفتار و احساسات مشتری و دریافت کمک از سوی مدیرانشان استفاده خواهد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *