علیرغم پیچیدگی های صنعت بیمه و ریشه های محکم این محیط، اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت ارائه ارزش مشتری با راه حل های اینشورتکی وجود دارد. صنعت بیمه، به لطف ظهور استارتاپ های فینتکی و اینشورتکی، در میانه ایجاد تغییری نظام مند در فعالیت های کسب و کاری است، تغییری که بی شباهت به تحول نهادهای بانکی نیست که حالا ماهرانه بر آن تسلط یافته اند.
بانکها با شرکتهای فین تک شریک میشوند تا با هزینههای کمتری فعالیت کرده و وابستگی به نظامهای قدیمی موروثی را کاهش دهند. درنتیجه، مؤسسات بانکداری میتوانند مشتریان را حفظ کنند، و در عین حال شرکتهای فنآوری مالی تجربه مشتری را با راهکارهای موبایلی کاربر-محور بهبود میبخشند.
فوریت وجود خدمات مالی برای ارائه محصولات دیجیتال تأثیر شگرفی بر جهان گذاشته و با سرعتی بیش از آنچه در ابتدا تصور میشد در حال پیشروی است. بخش بیمه باید ورود زیستبوم فنآوری بیمه را فرصتی ببیند برای ایجاد شراکت و ارائه راهکارهای موبایلی متمرکز بر ارزش آفرینی در این زیستبوم مالی که بیش از پیش دیجیتالی شده است.
انتظارات مشتریان از اینشورتک ها
دستگاههای دیجیتالی مانند موبایل، عنصر محوری زندگی روزمره ما هستند؛ آنها موجهای عظیم تحول را در تمام زمینههای کسب و کار برانگیختهاند و خدمات مالی هم از این قاعده مستثنی نیستند. نیازهای مشتریان مثل هم نیست. آنها به دنبال راهکارهای خدمات از طریق تلفن همراه میگردند که چند حوزه خدماتی را در یک پلتفرم واحد ادغام میکنند.
بسیاری از شرکتهای بیمه از این تغییر نیازهای مشتریان آگاه بوده و از آن استقبال میکنند. بیمهگران بهجای وحشت از تهدید بالقوهی رقابت با فینتک ها، به این استارتاپ ها بهمنزله واسطههای نوآوری نگاه میکنند.
فین تک؛ استانداردهای صنعت بیمه را بالا برده است. مشتریان از تمام خدمات مالیشان توقع تجربیات موبایلی باکیفیتتری را دارند، شبیه تجاربی که از اپل، گوگل، آمازون و دیگر غولهای این عرصه کسب کردهاند.
ارتقای تجربه مشتری با اینشورتک
اینشورتک ها مزایای بسیاری دارند که شرکتهای بیمه میتوانند از آنها بهره ببرند. این استارتاپ های کمسود از بند محصولات و فرآیندهای قانونی موروثی قدیمی رها شدهاند؛ آنها میتوانند از فنآوریهای نوظهور استفاده کنند تا نظامهای کاملاً تازهای بسازند، آنها میتوانند به جای ارائه راهکارهای طولانی پیوستهای که نیازهای همه را برآورده نمیکنند، منابع ارزشی خاصی را هدف قرار دهند. درمجموع، فنآوری بیمه میتواند وارد بازاری کاملاً متفاوت از شرکتهای بیمهی سنتی شود. بیمهگران از طریق شراکت با ایشورتک ها میتوانند مزایای زیر را ارائه دهند:
اتصال غنیشده. راهکارهای هوش مصنوعی یا AI میتوانند اصطکاک را در چند نقطهی تماس در مسیر مشتری از بین ببرند. چتباتها میتوانند سؤالات مشتری در هر زمان را فهمیده و بر آن اساس عمل کنند. چت بات با یادگیری عمیق میتواند احساس مشتری را بیشتر تحلیل نموده و تشخیص دهد که چه زمانی باید یک کارگزار انسانی را معرفی کند.
پیشنهاد محصول سفارشی. در اینجا هم فنآوریهای هوش مصنوعی میتوانند به اینشورتک ها کمک کرده و محصولات هدفمندی را پیشنهاد دهند. امروزه مشتریان خواستار انعطاف در خرید بیمهای بسیار خاص هستند و مایلند خودشان تصمیم بگیرند که چه زمانی و چند وقت یکبار میتوانند بیمه بخرند.
چطور بهترین واکنش را به اینشورتک ها نشان دهیم
راهبردهای متفاوتی وجود دارد که میتوان آنها را به کار بسته و مهیای رویارویی با محیط اینشورتک شد که به سرعت در حال تغییر و تحول است:
کسب تمرکز درونی
درک توّل زیس تبوم فنآوری بیمه اهمیت به سزایی دارد. شرکت در برنامههای شتابدهی فنآوری بیمه، یا میزبانی هکاتونهایی با حضور فناوریهای بیمه، هردو راههای مؤثری جهت آشنایی با ارزش ورود به این محیط اند.
درگیر شدن با جامعه
در پی الهام گرفتن و به دنبال فرصتهایی برای همکاری باشید. دیدن این صنعت از زوایای مختلف، برای شناخت راههای جدید ارزش افزایی فوق العاده مفید است. شرکتهای بیمه با شراکت و همکاری با اینشورتک ها میتوانند POCها را بهبود بخشیده یا برنامههای رشد را راه اندازی کنند.
اقدام کردن
بیمهگران درنهایت باید به یکی از شکلهای زیر اقدام کنند؛ به شکل همکاری، سرمایه گذاری، یا تغییر فرهنگ سازمانی.
صنعت بیمه آماده تغییر است، تا از عملیات جدید کسب و کار حمایت کند، و بهره وری را به حداکثر برساند. شرکتهای بیمه برای پیشرفت باید از اینشورتک ها الهام گرفته و با آنها شراکت کنند. هرچند فناوری بیمه به سرعت درحال متحول کردن صنعت بیمه است، اما در پی سبقت گرفتن از بیمه سنتی نیست، بلکه میخواهد درهایی را به روی دو طرف بگشاید تا زنجیره ارزش را توسعه و پویایی کلی را افزایش دهد.