
محمد حسین سجادی نیری در نشست خبری تحلیلی نقش استارت آپ ها در توسعه کسب و کارهای دانشجویی که توسط اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: دانشگاه های نسل سوم باید به سوی کارآفرینی پیش روند تا دانشجویان مهارت های لازم برای ورود به بازار کار را یاد بگیرند.
وی با بیان اینکه کسب تجربه کارآفرینی در دانشگاه بسیار مهم است، گفت: قرار نیست تمامی دانشجویان کارآفرین شوند. کارآفرینی ویژگیهای خاصی میطلبد؛ اما کسب مهارت در این خصوص برای هر فرد خواهان ورود به این حوزه اهمیت دارد. دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه نسل سوم باید محیطی برای دانشجویان ایجاد کنند تا با فضای استارتاپ ها و کارآفرینی آشنا شوند و تجربه کسب کنند.
سجادی کسب مهارت و یادگیری در باره مهارت های ارتباط گیری، ادبیات استارتاپی و کارافرینی برای دانشجو در دانشگاه بسیار حیاتی دانست و گفت: استارتاپ مفهوم نوینی است که در فضای علم و فناوری جهان مطرح شده است. درواقع یک استارتاپ براساس حل یک مشکل خاص ایجاد میشود و درآمدزایی و فراگیری آن در کشور یا دنیا از میزان موفقیت آن حکایت دارد.
وی افزود: کارآفرینی اجتماعی و استارتاپ های اجتماعی یکی از بحثهای مهم و مطرح کشور است که به رفع مشکلات اجتماعی، ارزشآفرینی، درآمدزایی و وجه اقتصادی در جامعه ختم میشوند. بسیاری از کسب و کارها زمینه کسب تجربه کاری را برای دانشجویان ایجاد میکنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز عنوان کرد: کسب مهارتهایی چون شبکهسازی در حین تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان بسیار مهم است. وجود کسب و کارهای دانشجویی حتی اگر مقیاس پذیر نباشند یا مشکل خاصی از جامعه را حل نکنند، اهمیت دارد. وی افزود: وجود کسب و کارهای دانشجویی بار اشتغال زایی را از دوش دولت برمیدارد.
سجادی نیری در تشریح سه ماموریت اصلی دولت در کوتاهمدت برای کارآفرین گفت: تسهیل فضای کسب و کار و رفع موانع، تجمیع حمایتهای ویژه شرکتهای دانش بنیان و ارائه حمایتهای هوشمندانه به شرکتهای دانش بنیان از جمله ماموریتهای اصلی دولت در کارآفرینی کوتاه مدت است که میتواند راه را برای اتفاقات خوب در زیست بوم فناوری و نوآوری ایجاد کند.
وی بیان کرد: یکی از فعالیتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان است. شرکت دانش بنیان حداقل یک محصول پیشرفته دارد و این محصول با توسعه و تحقیق تولید شده و ۵۰ درصد از درآمد شرکت از فروش محصول یا ارائه خدمت حاصل میشود.
سجادی ادامه داد: بسیاری از استارتاپ های خدماتی میکنند که با توجه به تعریف استارتاپ در زمره کسب و کارهای استارتاپی قرار نمیگیرند؛ اما این برخی از شرکتها برنامه تجاری مبهمی و مقیاس پذیری نیز دارند. این شرکتها در دستهبندی شرکتهای خلاق قرار میگیرند که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای آن ها خدماتی را مشابه با شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ۱۳۰ حمایت برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته شده و حمایت نیز به شرکتهای خلاق ارائه میشود. شرکتهای دانش بنیان و شرکت های خلاق از بازیگران اصلی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور محسوب میشود.