اخبار استارتاپی

لازمه موفقیت در اقتصاد دانش بنیان؛ صیانت از بازار داخلی

معاون علمی و فناوری گفت: هیچ کشوری در دنیا در اقتصاد دانش بنیان موفق نشده مگر آنکه از بازارهای داخلی صیانت کرده باشد.

دکتر سورنا ستاری در اختتامیه گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ صنعت فولاد در محل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در حال حاضر حوزه های پول ساز لگال، تولید محتوا و … هستند که برای اینها استارت ادعای خوبی بیرون آمده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در حوزه مرغ و گوشت هم وابستگی های زیادی داریم، افزود: به همین دلیل است که با تغییر قیمت دلار همه اینها تغییر می کند. تصور می‌کنیم در کشور تولید گوشت و مرغ داریم در حالی که در این صنایع وابسته هستیم.

ستاری خاطرنشان کرد: تاسیس مرغداری در کشور در حالیست که ما در تولید جوجه یک روزه، واکسن، تامین غذای مرغداری‌ها، اسید آمینه‌ها و آنتی بیوتیک‌ها به شدت وابسته هستیم. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر فراموشی خام فروشی گفت: ما با خام فروشی نمی‌توانیم فارغ التحصیلان دانشگاهی را در کشور نگهداریم. به گفته وی، کشوری که خام فروشی دارد نیاز به راه اندازی دانشگاه و یا پژوهشگاه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خام فروشی برای کشوری که دانشجو، دانشگاه، پژوهشگاه و … دارد شایسته نیست، ادامه داد: یک مشکل ساختاری در کشور وجود دارد و این فرهنگ علاوه بر آنکه در کشور حاکم شده است، وارد قانون و فضای کسب و کار شده است.

وی تصریح کرد: اگر شرکتی بخواهد دانش فنی را تولید کند پس از طی فرآیندهای طولانی اخذ استانداردها باید وارد فرآیندهای مناقصه شود و با غول‌های بزرگ حوزه خود بجنگد. به گفته ستاری هیچ کشوری در دنیا در اقتصاد دانش بنیان موفق نشده مگر آنکه از بازارهای داخلی صیانت کرده باشد.

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به چالش‌های تولید و صادرات دارو در کشور خاطرنشان کرد: شبکه‌های وارداتی در این زمینه مشغول هستند و کار خود را انجام می‌دهند. معمولا اخذ مجوز برای تولید خیلی بیشتر از واردات و قاچاق است و این باید اصلاح شود. وی تاکید کرد: برای تبدیل کشور وارداتی به صادراتی باید تغییرات را شروع کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *