مقالات کارآفرینی

راهنمای کامل محتوا و بازاریابی محتوا

هر آنچه باید درباره محتوا و بازاریابی محتوا بدانید

چند سالی بیشتر نیست که فضای مجازی و اینترنت در قلب خانه های همه ما رسوخ کرده است. احیانا اخیرا کسی هم به شما گفته که «اگر میخواهی در کسب و کارت موفق شوی یک سایت درست کن و محصولاتت را آنلاین بفروش!». اگر شما هم جزء همین دسته از افراد هستید و برای خودتان سایتی دست و پا کرده اید باید قدم بعدی را محکم تر بردارید، چون برای اینکه در سایتتان موفق به فروش شوید باید فوت و فن های زیادی را بلد باشید.

شاه کلید موفقیت شما در یک کلام می‌گنجد: محتوا

بله با محتوای خوب است که می‌توانید برای کسب و کارتان نامی رقم بزنید و به فروش یا هر آنچه می‌خواهید برسید. البته ناگفته نماند که در کنار محتوا کارهای دیگری هم باید انجام دهید اما محتوا پادشاه است و بازاریابی محتوا تاج شاهی!

تعاریف زیادی برای محتوا وجود دارد. اما اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، محتوا همه چیز است. محتوا یعنی نوشته، یعنی کتاب، یعنی ویدئو، یعنی عکس، یعنی پادکست و یعنی هر آنچه می‌خوانید، می‌بینید و می‌شنوید.

محتواها ممکن است سودمند یا غیر سودمند باشند. اصل اساسی در محتوا این است که چیزی تولید شود که برای مخاطب یا مشتری‌تان سودمند و ارزش آفرین باشد تا تبدیل به فروش گردد. برای اینکه محتوا را به دست مخاطبتان برسانید باید با بازاریابی محتوا آشنا شوید.

بازاریابی سنتی کم کم در حال از دست دادن طرفداران خود است چرا که با پیشرفت روزانه تکنولوژی راه‌های جدیدتری از بازاریابی به وجود می‌آیند که از قضا موثرتر هم هستند.

بازاریابی محتوا را می‌توان چنین تعریف کرد:

«بازاریابی محتوا، رویکردی استراتژیک در عرصه بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای با ارزش، مرتبط و استوار تاکید دارد که دو شرط دارد اول اینکه باید در جهت جذب و کسب تعداد مشخصی مخاطب باشد و دوم اینکه باید نهایتا مخاطب را به انجام کاری که ما می‌خواهیم سوق دهد.»

هیچ کس دوست ندارد کسی چیزی را به زور به او بفروشد، حتی ممکن است اگر کسی خواست ما را به زور و با دستور و اجبار وادار به انجام کاری کند سعی می‌کنیم از آن محیط فرار کنیم و دیگر خود را در آن موقعیت قرار ندهیم. اما در عوض اگر در شرایطی قرار گیریم که به چیزی نیاز داشته باشیم و کسی آن نیاز ما را به بهترین شکل برطرف کند ما هم میل داریم مشتاقانه‌تر به حرف‌های او گوش دهیم و حتی اگر کاری از ما می‌خواهد برایش انجام دهیم.

در واقع به جای اینکه بخواهید مشتری را به زور وادار به خرید محصولتان کنید یا محصول خود را در همان اولین لحظه در صورتش بکوبید، باید محتوایی تولید کنید که برای او اول از همه با ارزش باشد سپس با نیازش مرتب باشد و آن را رفع کند و در نهایت همه اجزایش به درستی کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.

اگر بتوانید در تولید محتوا این سه اصل را به درستی رعایت کنید، مطمئن باشید همان یک تکه محتوا، مشتری را به خرید محصولتان جذب خواهد کرد.

هر آنچه باید درباره محتوا و بازاریابی محتوا بدانید

اجازه دهید از رازی برایتان پرده بردارم:

اگر می‌خواهید مشتریان با خریدشان به شما سود برسانند، شما هم باید برای آن‌ها با ارزش و سودرسان باشید. باید نیازهای آن‌ها را برطرف کنید تا آنها نیاز شما به خرید محصولتان را برطرف کنند.

فرض کنید یک سایت فروش محصولات مربوط به دکوراسیون داخلی دارید. پیش از هر چیز باید به این فکر کنید که نیازهای اساسی مشتریان من در این حوزه چه چیزهایی هستند؟ چه سوال‌هایی ذهنشان را درگیر کرده است؟ من و کسب و کارم چگونه می‌توانیم نیازها و سوال‌های مشتریان را پاسخ دهیم؟

خب ممکن است به این نتیجه برسید که مشتریان می‌خواهند بدانند از چه رنگ‌هایی برای شادتر کردن دکوراسیون خانه‌شان استفاده کنند، یا اینکه بهتر است رنگ اتاق خوابشان چه رنگی باشد، یا حتی وسایل منزلشان را چطور بچینند تا از نظر فنگ شویی انرژی‌های بهتری در فضای خانه به وجود بیاید.

شما با استفاده از روش‌های جستجو می‌توانید انواع نیازهای مشتریان خود را بشناسید و بر اساس آن برایشان محتوا تولید کنید و در خلال تولید محتوای با ارزشی که تولید می‌کنید از محسنات محصول خود بگویید و آن را به صورت غیر مستقیم به مشتری بفروشید.

اگر بتوانید از این راه مشتری جذب کنید، محصولتان را به او بشناسانید و او را وادار به خرید کنید در واقع موفق شده‌اید بازاریابی محتوا را به طور کامل انجام دهید.

البته در این راه با مشکلات دیگری هم روبرو خواهید شد، مثلا اینکه بعد از تولید محتوا ممکن است نتوانید مخاطبی برای محتوایتان پیدا کنید. نگران نباشید! بازاریابی محتوا فوت و فن‌های خاص خودش را دارد، باید از پیچ و خم‌های زیادی عبور کنید تا بتوانید مشتری را جذب محتوایتان کنید و او را به طور غیر مستقیم تشویق به انجام کاری کنید.

ما در مقاله بعدی از این فوت و فن‌ها برای شما سخن می‌گوییم و شما را آماده فروش محصولتان می‌کنیم. پس مقاله بعدی را از دست ندهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *