اخبار استارتاپیاخبار فین تک

تعیین محدوده فعالیت پرداخت سازان

چگونگی فعالیت پرداخت‌سازان و بانک‌های طرف قرار داد با آنها مشخص شد.

پرداخت سازان پس از پرداخت یاران دومین گروه از فناوران مالی هستند که برای ارائه سرویس های خود ملزم به امضای موافقتنامه با شاپرک شده اند و باید از این پس برای فعالیت باید با شاپرک موافقت نامه امضا کنند.

دستورالعمل پرداخت سازی به عنوان اولین دستورالعمل از مجموعه دستورالعمل‌های فناوران مالی بهمن ۹۶ از سوی بانک مرکزی تصویب و ابلاغ شد اما هیچ‌گاه متن مصوبه روی خروجی‌های عمومی بانک مرکزی قرار نگرفت. شاپرک با انتشار «پروتکل وب سرویس‌های درخواست حواله الکترونیکی بین بانکی کارتی غیرحضوری» چگونگی فعالیت و مشخصات فنی پرداخت سازان و بانک‌های طرف قرار داد با آنها را مشخص کرد.

طبق مستند تدوین شده از سوی شاپرک پرداخت ساز به عنوان شخص حقوقی ثبت شده در چارچوب این سند و براساس موافقتنامه منعقده با شاپرک فعالیت خواهد کرد. هدف از تدوین این مستند ارائه روشی یکپارچه و امن به منظور پیاده‌سازی پروتکل ارتباطی بین شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی و فناوران مالی در نقش پرداخت ساز است.

فناوران مالی به منظور انجام تراکنش‌های انتقال وجه کارت به کارت بدون حضور کارت، امکان انتقال وجه از مبدا بانک‌های عضو شتاب به مقصد این بانک‌ها را پیدا می‌کنند. همچنین پرداخت سازان برای ارائه این خدمت خود باید حداقل با یکی از بانک‌ها کشور قرارداد همکاری امضا کنند. طبق پروتکل تعیین شده تمامی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری صادرکننده کارت عضو شتاب امکان ارائه این سرویس و همکاری با پرداخت سازان را دارند.

پرداخت سازان به صورت خاص اجازه انتقال وجه کارت به کارت را خواهند داشت، که این فعالیت شامل استعلام نام دارنده کارت، مقصد انتقال وجه کارت به کارت و تایید انجام تراکنش می‌شود. همچنین پرداخت سازان می‌توانند وضعیت تراکنش‌های متقاضیان یا مشتریان خود را نیز از بانک مورد نظر استعلام کنند. صدور و ابلاغ این دستورالعمل یکی از مراحل ساماندهی سرویس کارت به کارت است که هم‌اکنون در دستور کار بانک مرکزی و شاپرک قرار گرفته است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *