اخبار استارتاپی

آپارات از دسترس خارج شد

موسس «آپارات» سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو اعلام کرد که به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی سرویس‌ آنها از دسترس خارج شده است.

محمدجواد شکوری، موسس آپارات در توییتی نوشت که به دلیل اعمال تحریم های بین الملی از طرف شرکت ثبت کننده دامنه، آپارات بدون اطلاع قبلی از دسترس خارج شده است. او در این توییت تاکید کرده که در حال انتقال به شرکت ثبت دامنه جدید هستند و امیدوار است که این فرایند بیشتر از یک روز زمان نبرد. همچنین او در این توییت با اعلام اینکه مشکلاتشان به اینجا ختم نمی‌شود، نوشته است: «کاش فقط درگیر تحریم بودیم.» به نظر می‌رسد این بخش از توییت موسس آپارات به دستگیری او به خاطر انتشار یک ویدئو باز می گردد.

محمد جواد شکوری در مورد جزییات بیشتر این اتفاق اعلام کرد: «نیمه‌شب گذشته ایمیلی از شرکت که در آن ثبت دامنه کرده‌ بودیم دریافت کردیم مبنی بر اینکه به خاطر فعالیت مان در ایران امکان دریافت خدمات نداریم و به این خاطر ارائه خدماتشان به ما را متوقف کردند و با این اتفاق آرام آرام دسترسی به سایت ما امکان‌پذیر نشد.» این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سرویس آپارات در حال‌حاضر و به کمک فیلترشکن در دسترس است. شکوری در توضیح این موضوع هم اعلام کرد: «به مرور زمان دیگر به کمک فیلتر‌شکن هم امکان دسترسی به آپارات وجود ندارد چون DNSها به‌روزرسانی می‌شوند و با این اتفاق آپارات از این طریق هم در دسترس نخواهد بود.»

او در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به وجود تحریم‌های همیشگی در این زمینه زودتر به فکر تغییر شرکت ثبت دامنه‌ نیفتاده‌اند، گفت: «در سال‌های گذشته و با وجود تحریم‌ها هیچ‌گاه شرکت‌های ایرانی فعال رو دامنه .com با مشکل مواجه نشد‌ه‌اند و از آنجا هم که سرویس اصلی ما روی این دامنه است و شرکت داخلی برای ثبت این دامنه وجود ندارد مجبور به استفاده از شرکت‌های خارجی در این زمینه هستیم.» شکوری تاکید می‌کند که در حال‌حاضر برای جلوگیری از هر مشکلی در حال تلاش برای گرفتن سرویس از یک شرکت ثبت‌کننده دامنه اروپایی هستند که با وجود تحریم از سمت آمریکایی‌ها امکان ارائه سرویس به آنها را دارند. او امیدوار است این فرایند انتقال که بین ۱ تا ۱۴ روز ممکن است زمان ببرد ظرف یک روز و با پیگیری‌های آنها سریعتر انجام شود.

شکوری همچنین تاکید می‌کند که مشکلات ارائه سرویس توسط آنها منوط به تحریم نمی‌شود و برخی موانع داخلی کار را برای آنها سخت‌تر هم می‌کند. او در این زمینه گفت: «مشکلات تحریم و مسائل اینگونه همیشه وجود داشته و ما هم همیشه یک راه‌حلی برای آن پیدا کرده‌ایم؛ اما برخی موانع داخلی مانند مشکل اخیر رسیدگی به پرونده‌ام در یک دادسرای غیر تخصصی به خاطر انتشار ویدئو یک کاربر دیگر عجیب‌تر و غم انگیز‌تر است، این موانع بیشتر از تحریم وقت و انرژی از ما می‌گیرد.»

او در مورد شکایت اخیر از آپارات و احضارش به دادسرای ارشاد هم توضیح داد: «چندی پیش به خاطر انتشار یک ویدئو که مسئولیت آن براساس قانون بر عهده کاربر منتشر کننده است به دادسرای ارشاد فراخوانده شدم و توضیحات در مورد اینکه براساس بند‌های قانون جرایم رایانه‌ای و یا مصوبه شورای عالی فضای مجازی آپارات یک پلتفرم برای انتشار ویدیو است و تنها کاربران را میزبانی می‌کند و در گام اول کاربر منتشر کننده مسئول محتوا است نه ما، بازداشت شده است.» شکوری می‌گوید که در نهایت او پس از ۳ ساعت بازداشت با قرار دادن وثیقه ۵۰۰ میلیونی توانسته تا کنون آزاد باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *