اخبار استارتاپی

نمایش مکان های سیل روی نقشه توسط «بلد» و «سمیتیو»

نقشه و مسیریاب «بلد» با همکاری استارت‌آپ هواشناسی کاربردی هوشمند «سمیتیو» مناطقی را که در چند روز اخیر بارندگی در آنها پیش‌بینی شده را روی نقشه مشخص کرده‌اند تا کاربران از سفرها و ترددهای غیرضروری به این مناطق خودداری کنند.

نقشه و مسیریاب «بلد» با همکاری استارت آپ هواشناسی کاربردی هوشمند «سمیتیو» مناطقی را که در چند روز اخیر بارندگی در آنها پیش بینی شده را روی نقشه مشخص کرده اند تا کاربران از سفرها و ترددهای غیرضروری به این مناطق خودداری کنند. همچنین سمیتیو با همکاری سازمان فضایی از ابتدای سال ۱۳۹۸، با استفاده از اطلاعات آماری مربوط به بارش های گذشته، داده های سنجش از راه دور و اطلاعات جغرافیایی منطقه، اقدام به اطلاع رسانی و ارسال اخطار شروع بارش باران برای کاهش ریسک خطر‌های ناشی از ایجاد سیلاب کند.

سازمان هواشناسی ایران در اوایل این هفته ورود سامانه بارشی قوی و احتمال سیل در برخی از مناطق کشور چون استان لرستان و شهرستان پلدختر را پیش‌بینی کرده بود. در این زمینه استارت آپ هواشناسی «سمیتیو» و نقشه «بلد» برای اطلاع‌رسانی به مردم نقشه ریسک سیل در مناطق مختلف ایران را تهیه کرده‌اند. مهدی آل‌یعقوب،مدیرعامل «سمیتیو» در مورد این همکاری گفت: «با توجه به هشدارهای هواشناسی و وقوع سیل با استارتاپ «بلد» روی نقشه ریسک سیل مناطق پرخطر کار کردیم. ما داده‌های بارش بارندگی را در اختیار تیم بلد قرار دادیم و آنها هم بخش نقشه و مناطق با شیب زیاد را در اختیار داشتند و با داده‌های ما نقشه مناطقی که خطر آبگرفتگی وجود دارد را تهیه کردند.»

به گفته آل‌یعقوب نسخه آزمایشی این نقشه تست شده است و از ۸ اسفندماه عملیاتی می‌شود. او همچنین تاکید کرد: «وقتی کاربران در نقشه بلد مسیری را جست‌وجو می‌کنند، مناطقی که خطر آبگرفتگی در آنها وجود دارد، با رنگ مشخص روی نقشه برای کاربران نمایش داده می‌شود.» آل‌یعقوب ابزار امیدواری کرد که این محصول در آینده بهبود یابد تا سریعتر و بهتر به مردم خدمت‌رسانی کند.

براساس گفته‌های مدیرعامل «سمیتیو» در آینده قصد دارند وضعیت مه در جاده‌ها را که باعث عمده تصادف‌های جاده‌ای می‌شود را نیز روی نقشه نمایش دهند.

اطلاع‌رسانی در مورد خطر وقوع سیل

استارت آپ «سمیتیو» علاوه بر همکاری با نقشه «بلد»، با استفاده از اطلاعات آماری مربوط به بارش‌های گذشته، داده‌های سنجش از راه‌ دور و اطلاعات جغرافیایی منطقه، ۷۲ ساعت پیش از شروع بارش‌ها اقدام به اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه برای کاهش ریسک خطرهای ناشی از سیلاب و بالا آمدن سطح آب سدها، رودخانه‌ها و آبگرفتگی‌ها معابر کرده است.

آل‌یعقوب در مورد ارسال اخطاریه‌ها به کاربران با بیان اینکه همه این فعالیت‌ها از نوروز ۹۸ و به دعوت سازمان فضایی آغاز شد، گفت: «از نوروز ۹۸ و بعد از سیل‌های گسترده‌ای که برخی شهرهای کشور را درگیر کرده بود، برای همکاری و ارائه خدمات به سازمان فضایی دعوت شدیم و اصلا فکر نمی‌کردیم که داده‌ها و اطلاعات ما با استقبال ستادهای بحران و استانداری‌ها روبرو شود. از نوروز تاکنون سعی کردیم محتوا و سیستم‌های خود را برای حوادث آینده آماده و به روز کنیم.»

او ادامه داد: «۷۲ ساعت پیش از بارش‌ها سعی کردیم به صورت نقطه‌ای و با استفاده از نقشه‌ها محتوا و نقشه‌های گرافیکی تولید کنیم و در شبکه‌های اجتماعی خود مانند تلگرام و اینستاگرام به اشتراک بگذاریم. یک کانال در واتس‌آپ از نوروز امسال با حضور سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف تشکیل شد که محتواهای خود را روی آن نشر می‌دهیم. سازمان فضایی نیز با ارتباط‌هایی که دارد اقدام به نشر این اطلاعیه‌ها کرده است.»

آل‌یعقوب در مورد جزئیات محتوای منتشر شده توضیح داد: «بعد از اینکه بارندگی آغاز شد، پوشش بارندگی و اینکه کدام شهرها بیشتر در خطر هستند و اینکه در ۲۴ ساعت یا ۴۸ ساعت آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد را به صورت مرتب اطلاع‌رسانی می‌کنیم و سعی داریم تا کاربران خود را با آخرین اخبار به روز نگه داریم.»

او در پاسخ به این سوال که چرا با همکاری با وزارت ارتباطات اطلاعیه‌ها را به صورت پیامک به مردم ارسال نمی‌کنند، بیان کرد: «همکاری با وزارت ارتباطات مستلزم یک زیرساخت پایدار است. ما برای اینکه بتوانیم در سراسر کشور سرویس ارائه دهیم به سرورهای قدرتمند نیاز داریم.» او همچنین گفت: «ما در ابتدا باید زیرساخت‌های خود را آماده کنیم، رزولوشن نقاط بیشتری را مشخص و سامانه تولید محتوای اتوماتیک راه‌اندازی کنیم. سپس می‌توانیم به وزارت ارتباطات اعلام آمادگی کنیم تا محتوای ما را منتشر کند.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *