مقالات کارآفرینی

خدمات حمایتی صندوق های سرمایه گذاری از شرکت های دانش بنیان

معرفی انواع صندوق های سرمایه گذاری در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان

لیمو HR

در مقاله قبل به بررسی مزایا، حمایت ها و تسهیلات ویژه برای شرکت های دانش بنیان پرداختیم و با انواع تسهیلات و کمک هایی که به این گونه شرکت ها اعطا میشد آشنا شدیم که در اینجا میتوانید مشاهده کنید. در این مقاله قصد داریم تا انواع صندوق های سرمایه گذاری که درجهت حمایت از شرکت های دانش بنیان فعالیت میکنند را شناسایی و بررسی کنیم.

قانون گذار به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان، صندوق های سرمایه گذاری و خدماتی گوناگونی تاسیس کرده است که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک مصوب ۱۳۷۵ : صندوق مذکور وابسته به وزارت صنایع و معادن بوده و مرکز اصلی آن در تهران می باشد. موضوع فعالیت صندوق مذکور، حمایت مالی و اعتباری از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در بخش های خصوصی و تعاونی از جمله شرکت های دانش بنیان و دولتی، سرمایه گذاری ریسک پذیر و خدمات کارشناسی و صدور ضمانت نامه، کمک های بلاعوض و یا تسهیلات با نرخ ترجیحی به افراد حقیقی و حقوقی در زمینه هایی چون انجام تحقیقات کاربردی و توسعه ای، انتقال، جذب و توسعه ی فناوری های پیشرفته، آموزش های تخصصی کوتاه مدت، خدمات مهندسی و طراحی، طرح های تولیدی و خدماتی نیمه ساخت صنعتی و انبوه، شرکت در مناقصه، همایش ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی، ایجاد زمینه های لازم جهت اطلاع رسانی، تدوین، انباشت و اشاعه دانش فنی، گسترش همکاری های فنی و اقتصادی بین المللی و ارتقاء صادرات و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، می باشد.
  • صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک مصوب ۱۳۸۶ : صندوق مذکور زیر نظر وزارت صنایع و معادن تأسیس گردیده است. این صندوق از نظر مالی به صورت خودگردان اداره می شود و چنان چه تکالیف و مأموریت های خاصی از جانب دولت به آن محول شود از محل اعتبارات عمومی تأمین اعتبار خواهد گردید. موضوع فعالیت صندوق کمک به توسعه صنایع کوچک از جمله شرکتهای دانش بنیان از طریق تضمین حداکثر هفتاد درصد (در مناطق کمتر توسعه یافته تا هشتاد و پنج درصد) اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری به صنایع و استفاده از وجوه اداره شده و سایر منابع مالی در چارچوب سیاست های صنعتی و برنامه های توسعه کشور در زمینه ی احداث، توسعه، به سازی و نوسازی، سرمایه در گردش، توسعه پیمانکاری های فرعی، تحقیق و توسعه، خرید فناوری و دانش فنی و تجهیزات آزمایشگاهی و توسعه منابع انسانی به عنوان سرمایه های فکری و همچنین انجام سایر اموری که در راستای تحقق هدف صندوق است، می باشد.
  • صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون : حوزه عملیات این صندوق در کشور و مرکز اصلی آن در تهران است. موضوع فعالیت صندوق عبارت است از کمک به توسعه بخش تعاونی از جمله تعاونی های دانش بنیان، از طریق انجام تضمین اعتبارات و سرمایه گذاری ها، تعهدات، معاملات و مطالبات شرکت های تعاونی دانش بنیان، جبران بخشی از خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه، نوسانات شدید بازار و بحران های اقتصادی.
  • صندوق توسعه فناوری های نوین : صندوق پژوهش و فناوری توسعه فناوری های نوین به عنوان “ارائه کننده متنوع ترین خدمات مالی در تجاری سازی فناوری در کشور” وابسته به پارک فناوری پردیس ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد که بر مبنای آیین نامه اجرایی ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم توسعه کشور و اساسنامه مصوب هیات وزیران در سال ۱۳۸۶ تأسیس گردید. از آنجایی که یکی از مهم ترین دغدغه های دستگاه های اجرایی، نحوه تخصیص و هزینه کرد منابع مالی به صورت مؤثر، هدفمند و تخصصی به طرح های دانش بنیان می باشد، لذا صندوق توسعه فناوری های نوین با دارا بودن اختیارات قانونی و خدمات مالی متنوع، قادر است به بهترین وجه ممکن این مسئولیت خطیر را برعهده گرفته و دستگاه های اجرایی را در تجاری سازی دستاوردهای پژوهش و فناوری یاری نماید. از جمله فعالیت های صندوق عبارتند از:
    1. سرمایه گذاری خطرپذیر در شرکت های دانش بنیان؛
    2. لیزینگ محصولات دانش بنیان؛
    3. صدور ضمانت نامه: شرکت های دانش بنیان نیاز به ضمانت نامه هایی دارند که برخی از آنها عبارتند از: شرکت در مناقصات، دریافت پیش پرداخت قراردادها، حسن انجام کار، پرداخت دیون، انجام تعهدات به نفع سازمان های مؤسسات دولتی و دستگاه های اجرایی و سایر موارد مورد نیاز. با توجه به این که بانکها و مؤسسات مالی معمول برای شرکت های دانش بنیان ضمانت نامه صادر نمی کنند و یا در قبال اخذ وثایق سنگین به این کار مبادرت می نمایند؛ لذا صندوق به صدور این گونه ضمانت نامه ها مبادرت می نماید؛
    4. اعطای وام به اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح های پژوهشی کاربردی فناوری؛
    5. خرید تضمینی محصولات شرکت های دانش بنیان، یکی از وظایف این صندوق خرید تضمینی محصولات شرکت های دانش بنیان است.
  • صندوق پژوهش و فناوری استانی

صندوق مذکور بر اساس ماده ۱۰۰ قانون برنامه سوم توسعه پیش بینی شده است و به نوعی عاملیت صندوق نوآوری و شکوفایی را در سایر استان های کشور بر عهده دارد.

  • صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران : صندوق مذکور به منظور دستیابی به اهدافی از جمله توسعه اقتصاد دانش محور، هم افزایی علم و ثروت، دستیابی به خودکفایی در تولیدات دانش بنیان و مواردی از این قبیل تشکیل شده است. این صندوق با تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت های دانش بنیان، محققین و مبتکرین به صورت دادن وام، ارائه ضمانت نامه های بانکی و ارائه تسهیلات کوتاه مدت، آنها را در تبدیل علم به ثروت کمک می نماید.
  • سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران : سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان نهاد حمایتی برای عملیاتی کردن سیاست ها و برنامه ها در زمینه ایجاد دانش فنی و فناوری نوین، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس گردید. یکی از وظایف اصلی سازمان مذکور هم افزایی علم و ثروت یا به عبارتی حمایت از تکمیل چرخه تحقیق تا تولید به منظور فراهم کردن زمینه های به کار گیری مؤثر نتایج تحقیقات می باشد و می کوشد تا از طریق اعمال حمایت ها و ارائه تسهیلات (علمی، فنی، مالی، حقوقی، اداری) و فراهم آوردن ترتیبات لازم برای به کار گیری نتایج تحقیقات و تجاری کردن دانش حاصل از تحقیق و توسعه، زمینه لازم به منظور هم افزایی علم و ثروت را فراهم آورد.
  • صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران : این صندوق به منظور رفاه شرکتهای دانش بنیان و محققان و ساماندهی مناسب آنها برای تولید علم و فناوری و هم افزایی علم و ثروت و آماده سازی بستر اجرایی آنها تشکیل شده است. صندوق مذکور دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و محل آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد. هدف از تأسیس این صندوق، شکوفایی امور تحقیقاتی در راستای تولید علم، فناوری و تجاری سازی دانش فنی و فناوری های نوین می باشد که از طریق ارائه کمک ها و خدمات حمایتی و مادی و معنوی به پژوهشگران و فناوران دانشگاهی ایرانی اعم از حقیقی و حقوقی انجام خواهد شد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *