به لطف InstaAgro، بستر فروش برخط و بی واسطه ی ملزومات، ماشین آلات و قطعات کشاورزی، مزرعه داران کوچک در برزیل، گزینه ی تازه ای جهت تهیه ی ملزومات مزرعه ی خود در اختیار دارند. این استارتاپ که توسط دفتر خانوادگی Rolesis Holdings اداره میشود، در مرحله ی بذرمایه ۶۰۰ هزار دلار دریافت نموده، و اولین قسط ۳۰۰،۰۰۰ دلاریاش را در سال ۲۰۱۹، و دومی را در ابتدای ۲۰۲۰ گرفته است.
دنیل باچنر، سرمایه گذار InstaAgro و مدیر اجرایی سابق Syngenta میگوید: «همین حالا اگر یک مزرعه دار کوچک در برزیل نزد یک خرده فروش رفته و سعی کند محصول مورد نیازش را بخرد، گزینه های کمی دارد و اغلب باید آن محصول را تغییر دهد. دیگر مشکل اصلی، محصولات تقلبی است.»
InstaAgro در اصل به دست دو شریک تأسیس شده بود:آورام اسلاویک ، دانشمند آمریکایی که به مدیر اجرایی فنآوری کشاورزی تبدیل شد و در حال حاضر برای یک شرکت جدید سرمایه گذاری در برزیل به نام Flagship Pioneering کار می کند؛ و رودریگو سانتینی که از سابقه ی زیادی در زمینه ی مشاوره ی مدیریت برخوردار است.
برزیل خانه ی ۴.۵ میلیون تولیدکنندهی روستایی محسوب میشود که به گفته ی شرکت، معادل تقریباً ۲۰ بیلیون دلار قدرت خرید ملزومات حفاظت از محصولات کشاورزی است. با این وجود، در حال حاضر خرده فروشان این ملزومات را به شکلی در اختیار کشاورزان برزیلی قرار میدهند که مزرعه داران کوچک را در مضیقه رها میکند.
هرچند شبکه ای متشکل از ۵۰۰۰ دلال وجود دارد که ملزومات سراسر کشور را تأمین میکنند، اما آنها عموماً مایحتاج مزارع بزرگ را تهیه میکنند، مزارعی که کارشناسان زراعی خودشان را در اختیار داشته و به مقدار قابل توجهی خرید میکنند. فروشگاه ها نیز اغلب در تصرف یک یا دو برند مهم مثل Syngenta، Bayer، یا Corteva هستند، و محصولات مکمل خود را هم از تولیدکنندگان عام و بدون نام تجاری مواد شیمیایی تهیه میکنند تا جنسشان جور شود.
خرده فروشها هم انگیزهای برای خدمت رسانی به مزرعه داران کوچک ندارند چون هزینه ی فروش به تولیدکنندگانی که از ۱۰۰ هکتار یا کمتر برداشت میکنند بالاست. تولیدکنندگان کوچک، معمولاً روی محصولات غیرزراعی تمرکز دارند مثل میوه، سبزیجات و قهوه. از ترکیب این عوامل سناریویی حاصل میشود که در آن مزرعه داران کوچک مجبورند مسافتی طولانی را برای پیدا کردن اقلام مورد نیازشان طی کنند و اغلب بهای گزافی بپردازند.
برزیل به یک کارشناس زراعی هم نیاز دارد تا محصولی برای حفاظت از محصولات کشاورزی تجویز کند اما قانون تا حدّ زیادی نادیده گرفته میشود.
باچنر میگوید: «یک اقدام رایج این است که مزرعه داران تجویزهای مزرعه را بدون نسخه دریافت کنند. این مجاز نیست اما فعلاً فقط همین را داریم. سعی میکنیم کارشناسان کشاورزی را سر زمین بفرستیم تا مشکلات را از نزدیک دیده و نسخه ی درست را تجویز کنند.
InstaAgro به واسطه ی بستری شبیه اوبر، به نام ConnectAgro با کارشناسان طرف ثالث حوزه ی کشاورزی ارتباط برقرار کرده و بستر مذکور، یک کارشناس کشاورزی را به مزرعه ی کاربر میفرستد تا نسخه ای متناسب با مشکلات وی تجویز کند. اگر مزرعه دار خریدی در InstaAgro انجام دهد، کارشناس در سود آن سهیم میشود. تجویزهای کارشناس، هیچ هزینه ای برای مزرعه دار ندارد.» کارشناسان تشویق میشوند تا مزرعه داران را به سمت استفاده از InstaAgro سوق دهند با این هدف که بازاریابی و آگاهی تازهای نسبت به این بستر ایجاد شود.
این نتیجه، چشم پوشی از بخشی از حاشیه ی سود در ازای فروش هر یک از ملزومات کشاورزی را توجیه میکند.
InstaAgro چگونه عمل می کند؟
شرکت، مدل دراپ شیپینگ / تأمین به موقع (JIT) را به کار گرفته که بر مبنای قرارداد آن با Bravo Logistics عمل میکند، یک شرکت حمل ونقل اولیه که از مجوز جابه جایی مواد شیمیایی در برزیل برخوردار است.
InstaAgro مالک هیچ یک از کالاهایی که میفروشد نیست. درعوض، با فروش محصولاتی که همان زمان در انبارهای Bravo موجودند، با انتقال محصول از انبار به کامیون Bravo و تحویل مستقیم آن به مزرعه دار، سفارشها را تأمین میکند. اگر یک تأمین کننده ی ملزومات با Bravo کار نکند، InstaAgro راهکارهای دیگری هم دارد مثل استفاده از خدمات پست. فرآورده های زیستشناختی که به سردخانه نیاز دارند، به بخش خدمات حمل و نقل ویژه فرستاده میشوند.
این بستر در حال حاضر عملیاتی و وارد مرحله ای شده که InstaAgro آن را مرحله ی تکرار مینامد، یعنی مشتریان اولیه برای ثانیه هایی برمیگردند. این بستر توانسته محصولات سفارش داده شده را در عرض پنج روز کاری یا کمتر تحویل دهد، که تفاوت بزرگی برای تولیدکنندگان کوچکی محسوب میشود که در غیر اینصورت باید فرآیند بسیار طولانی تری را طی می کردند.
در حال حاضر ۱۶ شرکت فعال از طریق سبد محصولات InstaAgro، ملزومات کشاورزی را عرضه میکنند و این شرکت رویکرد حساب شده ای برای افزایش این تعداد دارد. هرچند InstaAgro قصد دارد سبد محصولاتش را گسترش دهد، اما میخواهد این تضمین را هم بدهد که بهترین گزینه های ممکن را پیش روی مزرعه داران کوچک میگذارد.
باچنر میگوید «ما بر این باوریم که بهترین تأمین کنندگان آبیاری، بذر، و کود را در اختیار داریم. ما میخواهیم شرکای بیشتری را در بخشهای دیگری که امروز نداریم، پای کار بیاوریم. در حال مذاکره با UPL، Bayer، و چند شرکت دیگر هستیم.»
از سرمایه گذاری جدید به منظور تسهیل توسعه در چند ایالت جنوبی برزیل هم استفاده خواهد شد. InstaAgro قبل از اینکه بتواند ملزومات کشاورزی را در هر ایالتی به فروش برساند، باید مطمئن شود که این محصولات با مجوزهای محلی منافاتی ندارند. در برخی موارد، گرفتن مجوزهای لازم ۱۲ ماه زمان میبرد. فعلاً مجوز فروش در گوایس ، سائو پائولو، و مینس گرایس را دارد.
موج بعدی، پارانا و ریو گرانده دو سول را هدف خواهد گرفت. بر اساس گزارش ۲۰۱۹ سرمایه گذاری روی فناوری کشاورزی-غذایی AgFunder، بازارهای برخط کسب وکار کشاورزی، سال گذشته ۷۸۶ میلیون دلار سرمایه جذب کرده اند، و ارزش متوسط معاملات آنها ۱.۵ میلیون دلار بوده است.
بازارهای بر خط در حلّ برخی از بزرگترین دغدغه ها و چالشهای مزرعه داران در تأمین ملزومات حیاتی به قیمت مناسب نویدبخش ظاهر شده اند. این، فشاری بر خرده فروشان ملزومات کشاورزی وارد میکند تا در رویکرد خود تجدید نظر کنند. به علاوه، انگیزهای برای برخی تولیدکنندگان شده تا از ایجاد سیستم جدیدی حمایت کنند که قرار نیست با چند برابر کردن حاشیه ی سود نسبت به قیمت اصلی تولیدکننده پیشرفت کند.
Syngenta، در بازار برخط آرژانتینی، یعنی Agrofy سرمایه گذاری کرده در حالیکه Monsanto سرمایه گذاری در بازر برخط کانادایی، Farmlead را انتخاب نموده است.
بازارهای برخط، در مناطق مختلفِ جهان سربرآورده اند، از کشورهای درحال توسعه تا جهان توسعه یافته. ماه گذشته، شرکت آلمانی Agrando، بذرمایهی خود را برای راه اندازی بازار برخط دیجیتالش گرفت که امیدوار است امکان دسترسی صادقانه تر و شفاف تر مزرعه داران به محصولات مورد نیازشان را فراهم سازد. البته این شرکت، به جای حذف واسطه ها، با فروشندگان موجود کار میکند تا خدمات آنها را دیجیتالی، و سیستم را کارآمدتر سازد.
سلام ممنون از مقاله خوبتون