اخبار استارتاپیاخبار اینترنت اشیااینترنت اشیاکارآفرینی و استارتاپ

امضای تفاهم نامه در راستای ساخت اکوسیستم اینترنت اشیاء

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در راستای سند توسعه شهر هوشمند با مشارکت بخش خصوصی امروز با (۲۹ شهریور) با همراه اول و مبین‌نت تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرد.

سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در راستای سند توسعه شهر هوشمند با مشارکت بخش خصوصی امروز با (۲۹ شهریور) با همراه اول و مبین‌نت تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرد. تفاهم‌نامه همکاری بین این سه مجموعه برای توسعه اکوسیستم نوآوری شهری و راهکارهای شهر هوشمند به امضاء رسید. مدیران شهرداری و اپراتورهای حاضر در این نشست تاکید کردند که هدفشان از امضاء این تفاهم نامه علاوه بر توسعه نوآوری شهری، شکل دادن به اکوسیستم اینترنت اشیاء در کشور است. همچنین در این نشست همراه اول اعلام کرد که مبین‌نت بازوی اجرایی این اپراتور برای توسعه اینترنت اشیاء خواهد بود. از سوی دیگر مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری به پیوست اعلام کرد که برای توسعه نوآوری در کشور، آنها در تعامل با دارندگان پروانه برای واگذاری ظرفیت‌های فیبرنوری خود هستند. همچنین فرجود گفت که طرح ورود شهرداری به پروژه اپراتور فیبرنوری نیز از سمت این مجموعه در حال برررسی است.

آنطور که مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران در این نشست خبری گفت یکی از محورهای اصلی که آنها به دنبال آن هستند، نوآوری در تهران و ارائه سرویس و خدمات هوشمند یکپارچه به شهروندان است. فرجود با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف در سند تهران هوشمند مصوب سال ۱۳۹۷ مشارکت با بخش خصوصی و بازیگران این عرصه دیده شده است گفت: «تاکنون سعی شده براساس این سند پیش برویم و اکثر خدمات و سرویس‌های تهران هوشمند چه برای درون شهرداری به عنوان شهرداری هوشمند و چه برای شهروندان با کمک و مشارکت بخش خصوصی توسعه داده شده است..» او تاکید کرد که در این مسیر آنها سعی کرده‌اند دست کمک به سوی تمامی فعالان این حوزه دراز باشد.

فرجود با اشاره به محورهای تفاهم‌نامه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری با همراه اول و مبین‌نت اعلام کرد که در این تفاهم‌نامه به موضوعات فناوری و زیرساخت توجه ویژه‌ای شده است. او در این زمینه توضیح داد: «در حوزه‌هایی مانند اینترنت اشیاء یا حوزه‌های تخصصی که کمک اپراتورها را می‌طلبد یک سیاست مشخص در شهرداری تهران در نظر گرفته شده و آن اینکه سرویس‌های تخصصی که توسط مجموعه‌های مختلف ارائه می‌شود را از آنها بگیریم و خودمان به دنبال ایجاد همان سرویس نرویم. محوری که با همراه اول و مبین‌نت تفاهم‌کرده‌ایم هم توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند و سرویس‌ها خواهد بود.»

به گفته او در حوزه‌هایی مانند اینترنت اشیاء نیاز است که مجموعه‌های بزرگ مانند شهرداری‌ها و اپراتورها پیش قدم شوند و به شتاب گرفتن توسعه این بخش از بازار به مشارکت شرکت‌های تخصصی فعال کمک کنند. فرجود همچنین در این زمینه به همکاری خوب این سازمان با سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور اشاره کرد و اینکه تمام فراخوان‌های سازمان فناوری شهرداری تهران برای سازمان نصر ارسال و از آنها برای مشارکت شرکت‌های تخصصی فعال در اکوسیستم نوآوری دعوت به همکاری می‌شود.

فرجود با توجه به اینکه امضا‌ء تفاهم‌نامه آنها با ایرانسل نیز محور اینترنت اشیاء بوده و اینکه این محدودیت مانعی برای توسعه نوآوری در شهر نمی‌شود، گفت: «این تفاهم‌نامه‌ها محدود به توسعه اینترنت اشیاء در شهر نیست. تفاهم‌نامه‌ها حوزه‌ها متنوع دیگری را هم در برمی‌گیرد. برای نمونه یک بخش این تفاهم‌نامه‌ها تعامل با اکوسیستم نوآوری از جمله مشارکت برای ایجاد مرکز تعالی شهر هوشمند است. در این مرکز مجموعه خدماتی را می‌توانیم در اختیار کسب و کارها بگذاریم. از جمله دسترسی به یک سری APIهای تا کسب و کارها محصولاتشان را توسعه دهند.»

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر در مورد اینکه یک بخش مهم زیرساختی برای توسعه نوآوری در کشور دسترسی به اینترنت پرسرعت است و آیا سازمان فاوای شهرداری برای ارائه زیرساخت‌های فیبرنوری با اپراتورهای خصوصی نیز به تفاهم رسیده است، توضیح داد: «همکاری خوبی بین ما و اپراتورهای خصوصی اینترنت برای استفاده از زیرساخت‌های مازاد فیبرنوری شهرداری اتفاق افتاده است. در حال حاضر زیر نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجموعه‌های مختلف می‌توانند از مازاد فیبرنوری شهرداری استفاده کنند.»

به گفته او این اتفاق در گذشته هم رخ داده؛ اما حالا این همکاری شتاب بیشتری گرفته است. او تاکید می‌کند که براساس توافقات شهرداری به صورت مستقیم وارد ارائه سرویس به مشتری نهایی در این زمینه نخواهد شد و تنها ظرفیتش را در اختیار دارندگان پروانه می‌گذارد. همچنین فرجود در پاسخ به این سوال که همکاری سازمان فناوری شهرداری تهران برای ورود به پروژه اپراتور فیبرنوری به کجا رسید گفت: «در حال مذاکره هستیم. یکی از گزینه‌ها برای ورود به این پروژه این بود که شهرداری شراکتی در اپراتور چهارم داشته باشد که در حال بررسی این موضوع هستیم.»

تلاش برای ساخت اکوسیستم اینترنت اشیاء

مهدی غیناقی، عضو هیات مدیره همراه اول هم در این نشست از پیش‌روی ایران برای توسعه اینترنت اشیاء هم پای دنیا گفت و اینکه کشور برای توسعه این بخش از کشورهای دیگر عقب نیست. او دلیل ورود همراه اول به این حوزه به عنوان لوکوموتیو دیجیتال را ساخت اکوسیستم اینترنت اشیاء در کشور اعلام کرد. او در این مورد گفت: «یکی از دلایل پیش رفتن کشورها به سمت اینترنت اشیاء کاهش هزینه‌ها و بالا بردن بهره‌وری سیستم‌هاست. همراه اول چند مدتی است برای ساخت این اکوسیستم فعالیتش را شروع کرده و در این زمینه سرمایه گذاری مشخصی را انجام داده و خواهد داد.» غیناقی ادامه داد: «شکل‌گیری این اکوسیستم اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه دولت و مجلس با الویت قرار دادن این موضوع بودجه مصوبی در این زمینه در نظر بگیرند.» او تاکید کرد استفاده از اینترنت اشیاء مخصوصا در حوزه انرژی می‌تواند آورده‌های بزرگی برای دولت در بخش کاهش هزینه‌ها داشته باشد.

به گفته او برای شکل‌گیری این اکوسیستم زیرساخت‌های شبکه و امکانات لازم به کمک سرمایه گذاری مشخص انجام شده است. غیناقی ورود همراه اول به حوزه اینترنت اشیاء را جدی دانست و گفت: «بودجه و برنامه‌ریزی استراتژیک مشخص برای توسعه این بخش در نظر گرفته‌‌ایم. امضاء تفاهم‌نامه با شهرداری هم در راستای همین برنامه‌ریزی است. البته ذکر این نکته هم ضروری است که تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای توسعه اینترنت اشیاء در شرایط سخت به خاطر تحریم انجام شده؛ اما سعی کرده‌ایم از راه‌های مختلف از جمله کمک گرفتن از تجهیزات بومی زیرساخت‌های این حوزه را توسعه دهیم.»

مبین‌نت بازوی اجرایی همراه اول در توسعه IoT

در ادامه این نشست عضو هیات مدیره همراه اول اعلام کرد که مبین‌نت، شرکت فعال در حوزه ارائه اینترنت TD-LTE بازوی اجرایی همراه اول در پیاه‌سازی اینترنت اشیاء خواهد بود. غیناقی می‌گوید که با توجه به سهامدار بودن همراه اول در مبین‌نت آنها طی قراردادی این شرکت را به عنوان مجری کارهای B2B و توسعه IoT انتخاب کرده‌اند.

حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت هم در مورد شرایط حضور این شرکت در تفاهم با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری گفت: «شرکت مبین‌نت از دو وجه در این تفاهم‌نامه حضور دارد؛ یک وجه آن به خاطر این است که یک اپراتور ارتباطی هستیم و یک وجه دیگر این است که مبین‌نت حالا راهبر کسب و کار سازمانی گروه همراه اول است.»

طهرانی با اعلام اینکه نگاه مبین‌نت برای امضاء این تفاهم‌نامه متفاوت است توضیح داد: «اصولا وقتی اپراتوری وارد پروژه‌ای می‌شود یک نگاه تکنولوژی محور شکل‌می گیرد؛ اما ما سعی کرده‌ایم در اولویت پروژه‌هایمان نگاه تنوع در ارائه سرویس را داشته باشیم. به باور ما در پروژه‌های اینچنینی محدودیتی از نظر تکنولوژی وجود ندارد و نیاز اصلی ایجاد یک پلتفرم چند منظوره برای صنایع مختلف است.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *