اخبار استارتاپیاخبار سلامتسلامتکارآفرینی و استارتاپ

افتتاح مرکز نوآوری ویتا و ایجاد حیاتی دوباره برای تجهیزات پزشکی

مرکز نوآوری «ویتا» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری افتتاح شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح مرکز نوآوری ویتا ، با بیان این‌که شرکت های دانش بنیان اثبات کردند می توانند کمک حال سلامت کشور باشند، گفت: فرصت بزرگی برای بسیاری از شرکت های دانش بنیان به وجود آمده است تا دانش بنیان ها توانمندی‌های نوآورانه و فناورانه خود را به کسب و کار تبدیل کنند.

بازار بکر برای تجهیزات دانش‌بنیان حوزه سلامت

ستاری، با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در روند تحول نظام سلامت، افزود: بازار بکری برای تجهیزات دانش بنیان حوزه سلامت به وجود آمده و فرصت بسیار ارزنده‌ای برای رونق کسب و کارهای حوزه سلامت ایجاد شده است. این فرصت شاید در هیچ بازه زمانی دیگری وجود نداشته باشد و شرکت‌ها باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان از نقش راهبردی بخش خصوصی در کار راه‌اندازی مرکزی برای بازاحیای تجهیزات پزشکی گفت و ادامه داد: خلف ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و تبدیل مشکلات به راه‌کار، توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان است و نهادهای دولتی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این روند، نقش تسریع‌بخش و تسهیل‌کننده را ایفا می‌کنند.

حمایت از فعالان دانش‌بنیان حوزه سلامت

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شیوع کرونا و تحریم، فرصت خوبی به وجود آورد تا دانش بنیان هایی چون ویتا، به بدنه سلامت کشور اثبات کنند که تکیه به دانش‌بنیان‌ها روشی مطمئن، سودآور و مفید برای سلامت کشور، ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا است.

وی افزود: ویتا و مجموعه‌های فناور مشابه می‌توانند دامنه فعالیت خود را گسترش داده‌اند و گام را از تعمیر تجهیزات پزشکی به دیگر تجهیزات فناور و پیشرفته مانند تجهیزات آزمایشگاهی گسترش دهند. ستاری به حمایت از فعالان دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: همچون گذشته از تیم های فعال و خلاق به ویژه در حوزه پزشکی، سلامت و تجهیزات آزمایشگاهی حمایت می کنیم.

پیشکش سلامت به جامعه با احیای تجهیزات پزشکی

نامش سی‌تی وایتال است؛ دستگاه سی‌تی اسکنی که تا سال گذشته، در انبار یکی از بیمارستان‌های پایتخت، خاک می‌خورد و به فراموشی سپرده شده بود. اما امروز با کمک فناوران مجموعه وایتال، به چرخه استفاده بازگشته و کمک حال بیماران بسیاری شده است.

بسیاری از تجهیزات و دستگاه‌های پزشکی دیگر نیز به چنین سرنوشتی دچارند. به‌ طوری‌که با بروز یک مشکل، از چرخه استفاده خارج می‌شوند و در شرایط بسیار بدی زیر خروارها خاک در انبار مراکز بیمارستانی می مانند؛ در نهایت از چرخه خارج و به ضایعات تبدیل می شوند. این مجموعه و فناورانش، زندگی دوباره را به تجهیزات پزشکی بر می گردانند.

مرکز نوآوری ویتا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شتابدهنده سنتز تجهیزات پزشکی را که نیاز به تعمیر دارند و از قابلیت احیا برخوردارند، بازچرخانی، احیا و به روزرسانی فناوری می‌کند.

احیا و بازچرخانی تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی

در این مرکز، ونتیلاتورها و تجهیزات سی تی اسکن به عنوان یک نیاز مراکز درمانی برای خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی تعمیر و بهینه‌سازی می شود. در حال حاضر احیای این تجهیزات در اولویت نخست فعالیت‌های ویتا قرار دارد. موسسه رشد و شتابدهی سنتز، از یک سال قبل راه اندازی شد و اکنون ویتا با هدف بازچرخانی و احیای تجهیزات پزشکی و حوزه سلامت فعالیت می کند.

۴۰ نیروی انسانی دانش‌آموخته که در حوزه هایی مانند هسته ای متخصص اند در این مجموعه فناور فعالیت می‌کنند. با ورود دستگاه‌ها به چرخه باز احیا، بیش از ۸۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی و توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان ایجاد می‌شود. تعمیر و بازاحیای سی تی اسکن در ۵ سال زمینه ساز جلوگیری از خروج ۱۰ میلیون دلار ارز می‌شود. همچنین با بازچرخانی ۱۰۰ ونتیلاتور صرفه جویی بیش از ۳ میلیون دلار و ایجاد ۱.۵ میلیون دلار بازار دانش بنیان را به همراه دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
بنیاد ملی نخبگان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *