مقالات کارآفرینیبازاریابی و تبلیغاتکارآفرینی و استارتاپمقالات بازاریابی و تبلیغاتمقالات هوش مصنوعیهوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی بازی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا راه فوق‌العاده‌ای برای پیشرفت برندینگ

لیمو HR

چه مدیر یک شرکت باشید، چه در بخش بازاریابی کار کنید، یا به‌عنوان نویسنده‌ای مستقل راه خودتان را بروید، نیاز به محتوا دارید. باید دائماً موضوعات جدید را بررسی و محتوای جدید تولید کنید تا نام تجاری خود را بیشتر جا بیاندازید. اینترنت مدرن اساساً یک مسابقه‌ی تسلیحات محتواست به طوری که هر چه بتوانید بیشتر تولید کنید، چشم‌های بیشتری را به خود خیره خواهید کرد. خوشبختانه، با وجود خودکارسازی و ابزارهای مناسب، تولید خود را در بازاریابی محتوا بالا خواهید برد.

گام ۰: جستجوی محتوا

انفجار محتوایی که شاهد آن هستیم، مثل شمشیری دولبه عمل می‌کند. بیش از هر زمان دیگری، محتوا در دسترس است، اما حجم فزاینده‌ی اطلاعات و شایعات رسانه‌های اجتماعی می‌تواند یافتن محتوای ارزشمند پیرامون هر موضوعی را دشوار سازد. به‌خصوص، اطلاع‌رسانی درمورد نام تجاری یا محصول خودتان و برجسته کردنش در اینترنت، بیش از پیش سخت شده است.

علی‌رغم همه‌ی این سختی‌ها، همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، بازاریابی محتوا راه فوق‌العاده‌ای برای توسعه‌ی کسب‌وکار است. اما با وجود هیاهو و سردرگمی فعلی، چطور مطمئن شوید که محتوای شما در معرض دید مخاطب هدفتان قرار گرفته است؟

در اینجاست که خودکارسازی و نرم‌افزار وارد عمل می‌شوند. با ابزارهای درست، قادر به پیدا کردن راهتان در هزارتوی محتوای مدرن، و مطرح کردن خود و کسب‌وکارتان خواهید بود. به خاطر هدف این مقاله، ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما قبلاً یک بازار ویژه و مخاطب هدفتان را شناسایی کرده‌اید، و هدف شما شناخت بهتر این مخاطب، و وارد تعامل کردنش از طریق محتواست.

گام ۱: فهمیدن این حوزه

اولین گام در تولید محتوا، شناختن حوزه‌ای است که به آن ورود می‌کنید. باید بدانید که چه کسانی درمورد یک بازار ویژه می‌نویسند، چه می‌گویند، و چه نوع مخاطبی پذیرای این محتوا بوده و آن را به اشتراک می‌گذارد.

می‌توانید هر دو مسئله را با استفاده از منابعی مثل Ahrefs یا Buzzsumo حل کنید. این ابزارها، ردیاب‌های پیشرفته‌ای هستند که اجازه می‌دهند شما:

  • کلیدواژه‌های خاصی را در موتور جستجو دنبال کنید.
  • حجم جستجو را براساس مکان و جزئیات دیگر مشاهده نمایید.
  • ببینید مردم در رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر، و لینکدین چه چیزهایی به اشتراک می‌گذارند.
  • ببینید مردم در Quora یا Reddit چه نوع سؤالاتی از هم می‌پرسند.

انجام چنین تحلیلی به شما اجازه می‌دهد تا بفهمید از کدام کلمات کلیدی کمتر استفاده شده است. یعنی، جایی که تقاضای زیادی در عبارات جستجو دیده می‌شود اما عرضه‌ی محتوایی که آن تقاضا را اجابت کند کم است. از این راهبرد برای پیدا کردن عبارات، کلیدواژه‌ها، و موضوعاتی استفاده کنید که می‌شود درموردشان نوشت.

می‌توانید گزارش‌هایی را هم در قالب صفحه-گسترده بارگذاری کرده و بعد آنها را به‌صورت دستی یا با ابزارهای علم داده‌کاوی، بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. مثلاً، شما یک وبلاگ بازی را اداره می‌کنید و می‌خواهید درمورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی مطلب بنویسید.

با مراجعه به Ahrefs و یافتن محتوای کمتر ارائه‌شده خواهید دید که محتوایی درمورد لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی MSI و Asus وجود ندارد. این می‌تواند زاویه‌ای عالی برای ورود به محتوای خودتان باشد.

بهتر است از ترندهای گوگل هم استفاده کنید (google trends)، ابزار رایگانی که به شما اجازه می‌دهد نحوه‌ی تغییر حجم جستارهای مختلف در یک بازه‌ی زمانی فرضی را با هم مقایسه کنید. این ابزار می‌تواند اولین گام مفید در بررسی مطالبی باشد که ترند شده‌اند.

درمجموع، این گام نخست، مرحله‌ای اساسی است که در آن فهرستی از کلیدواژه‌ها و به‌خصوص کلیدواژه‌های کمتر ارائه-شده تهیه می‌کنید، همان چیزهایی که به برند شما مربوط می‌شوند. هدف بعدی، تبدیل این کلیدواژه‌ها به عناوین و سپس مطالب مفصل است.

گام ۲: عناوین و زوایای ورود به موضوع را آماده کنید

گام بعدی در تولید محتوا، آماده کردن عناوین و انتخاب زاویه‌ی هر داستان است. شما می‌خواهید چیز منحصربه‌فردی درمورد محتوای فرضی پیدا کنید که هم کمتر به آن پرداخته شده باشد و هم با برندی که دارید می‌سازید انطباق داشته باشد.

معمولاً، مدیران محتوا این کار را بر عهده دارند، و این گام هم سخت‌ترین شکل خودکارسازی را دارد. می‌توانید برخی عناوین را از Ahrefs یا Buzzsumo بیرون بکشید، اما تصمیم‌گیری درمورد رویکردتان نسبت به یک داستان خاص و محتوای آن، بر عهده خودتان است. فعلاً هیچ نرم‌افزاری وجود ندارد که بتواند ساختار متن را برای شما بسازد.

گاهی می‌توانید عناوین موجود را اصلاح کنید تا به کارتان بیایند. مثلاً می‌توانید به دنبال عناوین قراردادیِ مقالات بازار ویژه‌ی خودتان گشته و کلمات خاصی را اصلاح کنید، مثلاً «۹ ابزار برتر بازاریابی محتوا که باید در سال ۲۰۲۰ امتحانشان کنید» را طوری اصلاح نمایید که با محتوای خاصّ شما منطبق شود. بااین‌وجود، گاهی باید همه‌چیز را از اول اختراع کنید.

با بررسی اینکه رقیبتان درباره‌ی چه چیزی می‌نویسد، در حال حاضر مردم چه چیزهایی را در اینترنت جستجو می‌کنند، و کدام موضوعات تخصصی صنعتی در Reddit و Quora مناسب شما هستند، قادر به یافتن خلأهای موجود در پوشش اطلاعات و پر کردن آنها خواهید بود. وقتی عناوین و زوایای مطلب را تعریف کردید، آماده‌ی شروع تولید محتوا هستید.

بازاریابی محتوا راه فوق‌العاده‌ای برای بزرگ کردن برند شما

گام ۳: تولید محتوا

وقتی کلیدواژه‌هایتان را از گام اول به دست آورده و در گام دوم برای مطالب خاص، ایده‌هایی در سر داشتید، قدم بعدی نوشتن آنهاست. در این مرحله، بسته به بودجه، سرعت و مقیاس شخصی خودتان، گزینه‌های مختلف را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که این گزینه‌ها فقط برای وقتی هستند که نمی‌خواهید خودتان محتوا را تولید کنید، و می‌توانند راهبرد دیگری پیش پای شما بگذارند.

ارزان‌ترین گزینه، پیدا کردن نویسنده از یکی از سرویس‌های کار مستقل و آزاد است. در حال حاضر، محبوب‌ترین سرویس‌ها، Fiverr و Upwork هستند، و هر دوی آنها در بحث نوشتن خوب کار می‌کنند. می‌توانید از میان نویسندگان متعدد، آنهایی را که با نیازهایتان جورترند پیدا کنید، علاوه‌براین هم به نویسندگان مستقل دسترسی دارید، هم به بنگاه‌های نویسندگی.

اگر می‌خواهید با گروه بزرگ‌تری از نویسندگان، همکاری مستمر داشته باشید، می‌بایست از یک نرم‌افزار گزینش محتوا مثل Curata یا Contentful بهره بگیرید. آنها امکان تنظیم اقدامات تولید محتوا در یک مکان واحد را به شما می-دهند تا بتوانید طبق زمان‌بندی محتوایی خود جلو رفته، ببینید چه کسی روی چه چیزی کار می‌کند، و طبق برنامه بخش‌هایی از اطلاعات را منتشر کنید. البته حواستان باشد که این گزینه‌ی گران‌تری نسبت به استخدام مستقیم نویسندگان آزاد در Fiverr یا Upwork است.

اگر بودجه‌ی محدودی داشته یا فقط می‌خواهید تولید محتوای خود را با تولید سریع هزاران متن، بالا ببرید، گزینه‌ی دیگر، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است. راهکارهای یادگیری ماشینی فعلی، هنوز بی‌نقص نیستند و به طور کلی جایگزین نویسندگان آگهی‌های تجاری نخواهند شد، اما می‌توانند بهره‌وری شما را تا حدّ زیادی بالا ببرند. علاوه‌براین، به لطف قالب‌های از پیش آماده، قادر خواهید بود با استفاده از یک قالب، دو جین تا صدها متن تولید کنید.

اغلب تنها کافی است که صفحه-گسترده‌ی خود را با داده‌هایش بارگذاری کنید، و متنی نمونه حاوی یک مثال را به‌عنوان قالب ایجاد نمایید تا بتوانید این فرآیند را در تمام ردیف‌های دیگر تکرار کرده و محتوا را در حجم بالا تولید نمایید. مثلاً، تهیه‌ی گزارش اخبار ترافیک یا هواشناسی به همین شکل خودکار انجام می‌شوند. همین حالا، پیشرفته‌ترین راهکارهای موجود در بازار به‌عنوان نویسندگان کمکی هوش مصنوعی، Arria NLG و Contentyze هستند.

گام ۴: اصلاح و انتشار

گام آخر در تولید محتوا، اصلاح و انتشار است. Grammarly ابزار فوق‌العاده‌ای برای اسکن کردن هر متنی به منظور یافتن اشتباهات احتمالی است. به‌علاوه، پیشنهاداتی درمورد سبک کار به شما داده و امکان بررسی اصالت محتوا را فراهم می‌سازد. تولید محتوای اصیل، به‌خصوص زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید از بالاتر قرار گرفتن آن در نتایج موتورهای جستجو مطمئن شوید.

بدین‌منظور، بهینه‌سازی SEO را فراموش نکنید. اطمینان از وجود تمام کلیدواژه‌های ضروریِ به‌دست‌آمده از گام نخست، از اهمیت فراوانی برخوردار است چراکه بدین‌ترتیب کشف محتوایتان برای خوانندگان آسان‌تر می‌شود. می‌توانید SurferSEO را برای دریافت پیشنهادات SEO خودکار امتحان کنید. یا اینکه مثل نوشتن، کارهای SEO را هم به کارمندان آزاد و مستقل بسپارید. Fiverr و Upwork در زمینه‌ی SEO هم از کارشناسان فراوانی برخوردارند.

وقتی نوبت به انتشار محتوا می‌رسد، CRMهایی مثل Curata یا Contentful می‌توانند با فراهم ساختن امکان تعریف زمان‌بندی پیچیده برای محتوا، این کار را انجام دهند. یا اینکه می‌توانید از Hootsuite یا Buffer برای انتشار محتوا از یک مکان واحد بر روی کانال‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، کمک بگیرید.

راه انداختن بازاریابی محتوا

درمجموع، هر قدم از فرآیند تولید محتوا را می‌شود تا حدّ زیادی خودکار کرد یا به دست ابزارهای درست سپرد. از منظر برندتان، مهم‌ترین چیز، تولید یک راهبرد محتوایی منسجم و درازمدت است که شما را در انتخاب موضوعات مناسب، و نحوه‌ی ایجاد آن راهبرد در سطح کلان هدایت کند. وقتی به راهبرد درست رسیدید، خودکارسازی تولید محتوا در سطح خرد –از تحقیق تا نگارش و بعد انتشار- بسیار ساده‌تر می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *