اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

افزایش بودجه بخش تجارت الکترونیکی

بودجه هزینه‌ای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، در مقایسه با بودجه امسال تقریبا ۵۷ درصد و بودجه عمرانی این مرکز متولی تجارت الکترونیکی، بیش از ۱۳ درصد در مقایسه با بودجه امسال افزایش داشته است.

لیمو HR

هر چند در بودجه کشور فصل مشخصی در مورد تجارت الکترونیکی وجود ندارد؛ اما با بررسی ردیف های مختلف بودجه می توان به صورت کلی بودجه های اختصاص یافته به پروژه های تجارت الکترونیکی را مشاهده کرد. طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل بودجه اختصاص یافته به مرکز توسعه تجارت الکترویکی ۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که این میزان نسبت به بودجه ای که امسال به این مرکز اختصاص یافته است بیش از ۱۳ میلیارد تومان افزایش داشته است.

براساس قانون بودجه سال ۹۹ بودجه اختصاص یافته به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مجموع ۱۱ میلیارد و ۸۹۴ میلیون تومان بوده است که از این میزان ۱۰ میلیارد و ۷۶۴ میلیون تومان آن جزو بودجه هزینه‌ای و یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان آن جزو بودجه عمرانی این مرکز بوده است.

حال طبق لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای که به بودجه عمرانی معروف است ۸ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده و بودجه هزینه‌ای این مرکز ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

بودجه پروژه‌های تجارت‌الکترونیکی

همچنین طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده برای ایجاد بسترهای تسهیل تجارت‌الکترونیکی در کشور و اجرای ۵ پروژه در حوزه تجارت الکترونیکی در زیرفصل مربوط به دولت‌الکترونیکی یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. امسال برای ایجاد بسترهای تسهیل تجارت الکترونیکی ۹۹۰ میلیون تومان در بودجه پیش‌بینی شده است.

از دیگر پروژه‌هایی که منجر به بهبود فضای تجارت الکترونیکی در کشور می‌شود و در فصل دولت الکترونیکی لایحه بودجه به آن اشاره شده می‌توان به توسعه خدمات الکترونیکی در گمرکات کشور اشاره کرد. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای این بخش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه برای برنامه توسعه زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری قرار است ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شود. بودجه این بخش نیز نسبت به امسال افزایش قابل توجهی خواهد داشت. امسال برای این بخش به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ۱۴۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

درآمد از بخش تجارت الکترونیکی

همچنین در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سال آینده ۲۱۴ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، صدور گواهی الکترونیکی در حدود ۱۴ میلیارد تومان درآمد برای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خواهد داشت و درآمد حاصل از ارائه خدمات سامانه تدارکات الکترونیکی دولت نیز به ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. همچنین در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که درآمد دولت از صدور گواهی‌ الکترونیکی به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برسد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آیند تعرفه عضویت و آبونمان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ۷۰ هزار تومان است و شرکت‌کنندگان در معاملات به ازای انجام معاملات کوچک و متوسط حداکثر ۰.۵ درصد از مبلغ معامله را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند و به ازای انجام معاملات بزرگ نیز با توجه به حجم معامله ۰.۲ درصد تا ۰.۱ درصد انجام معامله دریافت خواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *