اخبار استارتاپی

عملکرد اتحادیه املاک در حذف قیمت مسکن از پلتفرم ها

با وجود مطالبه مردم در نظرسنجی‌های مختلف برای بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها، چراغ سبز چند نماینده مجلس برای بازگشت قیمت مسکن و موضع کارشناسان و اقتصاددان‌ها مبنی بر غیرکارشناسی بودن تصمیم حذف قیمت‌ها، اتحادیه املاک همچنان بر حمایت از حذف قیمت‌ها پافشاری می‌کند.

در زمانی که بسیاری از کسب و کارها به خاطر تغییراتی که اپیدمی کرونا بر اقتصاد و سبک زندگی مردم گذاشت، نگاه سنتی‌شان را کنار گذاشته‌اند و گاردشان را نسبت به پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین شکسته‌اند، عده‌ای همچنان معتقد به دشوار کردن مسیر خرید و فروش برای مردم هستند و بازگشت به روش‌های سنتی را توصیه می‌کنند. تا جایی که به نظر می‌آید کنترل قیمت بازار مسکن بهانه‌ای برای پیشبرد عقاید و منافع شخصی‌شان است و چشم‌شان را روی هر منطق و آماری بسته‌اند و تنها به منافع صنفی خاص توجه دارند و یگانه خواسته‌شان قدرتمند نگه داشتن بنگاه‌های املاک فیزیکی است اما این داستان با ورود نیازمندی‌های همشهری به بازار کسب‌وکار آنلاین رنگ و روی دیگری هم پیدا کرد.

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه املاک یکی از مخالفان سرسخت بازگشت قیمت به پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین از جمله دیوار است که بدون اینکه پاسخی درست و علمی به سوالات متعدد کارشناسان مبنی بر چرایی این مخالفت داشته باشد، همچنان روی عقایدش پافشاری می‌کند. او تنها راهکار برون‌رفت از معضل عدم ثبات قیمت بازار مسکن که از گران شدن فولاد تا بالا و پایین رفتن دلار تأثیر می‌گیرد را حذف قیمت‌ها و استعلام آخرین قیمت از طریق مراجع رسمی دانسته است. این مخالفت‌ها در حالی است که نیازمندی‌های همشهری که سالیان سال بازار مسکن را (با ذکر قیمت در آگهی‌ها) در انحصار خود در آورده بود از شروع به کار اپلیکشنش خبر داد و در همان آغاز راه با حمایت صددرصدی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران روبرو شد؛ اپلیکیشنی که در آن هم‌اکنون قیمت املاک نیز درج می‌شود ولی استاندارد دوگانه اتحادیه املاک باعث می‌شود تا درباره آن سکوت کند!

حذف قیمت‌های خودرو و مسکن از پلتفرم‌های آنلاین

قلی‌خسروی در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین اتحادیه مشاوران املاک و روزنامه همشهری، تنها گروه شایسته برای فعالیت در عرصه آنلاین را نیازمندی‌های همشهری اعلام کرد و گفت: «ما به‌عنوان صنف مشاوران املاک تهران، از ۶ گروه متخصص ‌آی‌تی دعوت کردیم تا ایده و راهکار خود را ارائه دهند. در این میان، نیازمندی‌های همشهری، یکی از این ۶ گروه بود که هم ایده و راهکار منحصربه‌فردی داشت و هم موافقت همه اعضای هیئت‌رئیسه اتحادیه را برای همکاری جلب کرد.»

امضای تفاهم‌نامه بین اتحادیه مشاوران املاک و روزنامه همشهری 1

امضای تفاهم‌نامه بین اتحادیه مشاوران املاک و روزنامه همشهری 2

امضای تفاهم‌نامه بین اتحادیه مشاوران املاک و روزنامه همشهری 3

گروه تصمیم‌گیرنده‌ای که روابط عمومی اتحادیه املاک در بیانیه تفاهم‌نامه به آن اشاره می‌کند، اعضای هیئت‌مدیره این اتحادیه هستند که پس از برگزاری چندین جلسه در هیئت‌مدیره اتحادیه و نشست‌های متعدد با سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف و ۶ شرکت مطرح در نهایت با نظر جمیع اعضای هیئت‌مدیره با اپلیکیشن راهنما وابسته به شرکت همشهری توافق انجام گرفت و تفاهم‌نامه‌ای‌ بین اتحادیه مشاوران املاک و روزنامه همشهری به امضاء رسید.

با وجود مخالفت کاربران با حذف قیمت، مطالبه مردم برای بازگشت قیمت‌های خودرو و مسکن به دلیل «امکان مقایسه قیمت»، «صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های تماس» و «کاهش رفت آمدهای بی‌مورد» که شالوده پیدایش و مهم‌ترین تمایز این پلتفرم‌های نیازمندی‌های آنلاین با بازار سنتی است، به جایی نمی‌رسد و پس از گذشت ۹ ماه از حذف قیمت‌ها و بی‌اثر بودن این فقدان بر رشد قیمت مسکن و خودرو و همچنین همسو بودن کارشناسان حوزه اقتصاد با توقع کاربران، بعضی مدیران بر تصمیمشان پافشاری می‌کنند و خواسته مردم را نادیده می‌گیرند.

تفاوت اساسی فضای آنلاین با فضای سنتی بر رقابت بنا شده است و تمام گروه‌ها به یک اندازه حق رقابت دارند و بی‌واسطه با مشتری یا کاربر در ارتباط هستند و در نهایت شایستگی و کاربردپذیری محصول تعیین می‌کند کدام گروه در مسیر منافع مشتری پیش می‌رود و این جهت‌گیری و حمایت غیرکارشناسی اتحادیه املاک که در نهایت منافع صنف املاک را در دستور کار دارد، همدلانه به نظر نمی‌رسد. حمایت مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه املاک از یک گروه و سلب امکان رقابت برای گروه‌های دیگر که در این زمینه پیشرو و صاحب تجربه چندین و چندساله هستند، به نوعی با اساس به وجود آمدن این نوع کسب‌وکارها در تناقض و تضاد است. روش‌های سنتی بازاریابی و مدیریت بازاریابی معمولا بر ارتباط یک طرفه از بازاریاب به مصرف‌کنندگان تاکید می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکار آنلاین به‌شدت تعاملی است اما حمایت اتحادیه املاک این تعامل را نابود می‌کند و بازار مسکن را در انحصار یک گروه خاص قرار می‌دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
اقتصاد آنلاین
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *