اخبار استارتاپیاخبار انرژی و محیط زیستانرژی و محیط زیست

ورود فعالان دانش بنیان انرژی به بورس

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه اوراق صرفه جویی انرژی در بورس، در آینده نزدیک خبر داد و گفت:در حال حاضر نیز شرکت‌های دانش بنیان ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه در تابلوی بورس دارند.

لیمو HR

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه اوراق صرفه جویی انرژی در بورس، در آینده نزدیک خبر داد و گفت:در حال حاضر نیز شرکت های دانش بنیان ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه در تابلوی بورس دارند و ۱۳ صندوق خصوصی نیز جسورانه در بورس حضور یافته‌اند.

سورنا ستاری امروز در مراسم آنلاین رونمایی از بازار تامین مالی جمعی و شاخص صکوک فرابورس ایران، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای شکل گیری اکوسیستم نوآوری در ۷ سال گذشته، اظهار کرد: در این اکوسیستم دانشگاه‌ها به عنوان تامین کننده منابع نیروی انسانی دیده شده است و امروزه شاهدیم که در اکوسیستم نوآوری کشور علاوه بر مراکز نوآوری، ۵۰ پارک علم و فناوری و ۱۵۰ شتابدهنده بخش خصوصی و ۶هزار استارت آپ فعال هستند.

وی با اشاره به تشکیل ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان و وجود نیروی انسانی متخصص ایرانی در خارج از کشور اظهار کرد: تامین مالی چنین اکوسیستمی با سیستم مالی قدیمی قابل امکان پذیر نیست؛ چرا که ابزار مالی ما در قدیم وام بوده و نمی‌توان این اکوسیستم را صرفا با اعطای وام توسعه داد از این رو تامین مالی کشور باید به سمت تامین مالی خطر پذیر برود؛ همان گونه که در برخی از کشورها بیش از ۵۰ درصد تامین مالی آنها از طریق سرمایه گذاری جسورانه صورت می‌گیرد.

ستاری بورس را یکی از ابزارهای تامین مالی دانست که می‌تواند ریسک تامین مالی جسورانه را کاهش دهد، خاطر نشان کرد: بر این اساس مکانیسم‌های متعددی برای توسعه اکوسیستم نواوری در سازمان بورس ارائه دادیم که به کندی پیش رفته است اما روال کار در حوزه نوآوری به همین شکل است که هر تغییری به سختی صورت می‌گیرد اما امروزه شاهدیم که در حال حاضر نوآوری در بورس توسعه یافته و ابزارهای جدیدی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ایجاد استارتاپ های بزرگی در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادی ،ICT و هوا فضا تاکید کرد: ایران در حوزه بیوتکنولوژی یکی از قدرت‌های بزرگ آسیا است و در کشور شرکت‌های داروسازی فعال هستند که سالانه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه صرف تحقیق و توسعه خود می‌کنند و این همان تفاوت بین کارخانه و صنعت است.

وی قیمت گذاری بر روی شرکت‌های دانش بنیان را یکی از چالش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و یادآور شد: نمی‌توان بر روی این شرکت‌ها قیمت گذاری کرد. در دنیا نیز می‌بینیم شرکت‌های بزرگی وجود دارند که دارایی فیزیکی زیادی ندارند اما ایده ، فکر و فناوری که دارند با مبالغ بالا خرید و فروش می‌شود.

ستاری با اشاره به پلتفرم‌های تامین مالی جمعی رونمایی شده در این مراسم، گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان معضل قیمتگذاری در بورس است ، خوشحالیم که چند شرکت وارد حوزه قیمت‌گذاری و ارزش گذاری دارایی نامشهود شده‌اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴۱ شرکت دانش بنیان در بورس فعال هستند، ادامه داد: ۴ شرکت نیز به تعداد این شرکت‌ها اضافه خواهد شد، در حال حاضر این شرکت‌ها ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه در تابلوی بورس دارند، ۱۳ صندوق جسورانه خصوصی نیز در بورس داریم که امروز بزرگترین آن پذیره نویسی ۲۴۰ میلیارد تومانی انجام داده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه هوش مصنوعی، اظهار کرد: در این حوزه شرکت‌های بزرگی در کشور ایجاد شده ولی حوزه هوش مصنوعی نیاز به طرح مساله دارد و باید هدفی برای آن تعریف شود. نمونه آن احراز هویت الکترونیکی است که از سوی سازمان بورس این ایده پذیرش شد و سایر سازمان‌ها نیز به سمت این فناوری حرکت کرده‌اند.

ستاری با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ مرکز در زمینه احراز هویت الکترونیکی فعال هستند و ۶ میلیون نفر احراز هویت غیرحضوری شدند، افزود: علاوه بر آن بحث خرید و فروش اختراع نیز یکی از کارهایی بودکه در بازار دارایی فکری انجام شد اما آن زمان وقت مناسبی نبود اما الان فرهنگ آن آماده‌تر است ، حدود ۱۱ میلیارد تومان در این حوزه معامله صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه استقبال سازمان بورس از نوآوری بزرگترین هدیه‌ای است که به جوانان فعال در اکوسیستم دانش بنیان داده می‌شود افزد: دیگر نمی‌شود کشور را با پول نفت اداره کرد ما نیاز داریم که با ایده‌های جدید کشور را اداره کنیم حوزه سرمایه گذاری جسورانه حوزه‌ای است که قطعا آینده فوق العاده ای دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه اوراق صرفه جویی انرژی در بورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ورود بحث انرژی به بورس می‌تواند جوانان بسیاری را در زمینه مکانیک و برق بر سر کار بیاورد و اشتغال ایجاد کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *