اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیرسرمایه گذاری خطرپذیرکارآفرینی و استارتاپ

آغاز به کار مدل تامین مالی جمعی در کارن کراد

معرفی سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن و آغاز به کار اولین طرح از مدل تامین مالی جمعی این سامانه

علی عمیدی مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن با بیان اینکه این سامانه برای شرکت‌های مختلفی که نیاز به جذب سرمایه دارند، طراحی شده است، گفت: سامانه کارن کراد، درصدد رفع این نیاز، از فرآیند‌های متعددی استفاده می‌کند که تامین مالی جمعی، جدیدترین آن است که هفته گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل شرکت فرابورس، آیین رونمایی آن برگزار شد.

عمیدی در ادامه به دو مدل تامین مالی در این مجموعه اشاره کرد و افزود: مدل مشارکت در درآمد و مشارکت در سهام دو مدلی محسوب می‌شوند که می‌توان از آن‌ها برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران برای طرح‌ها و پروژه‌های دانش بنیان بهره برد که البته سامانه کارن با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور برای تامین مالی جمعی، تا به حال از طریق مدل اول اقدام به فرایند جذب سرمایه برای طرح‌ها کرده است.

به گفته مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن، تیم کارن تا به حال ۱۳۰۰ طرح در حوزه‌های مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و در دوسال گذشته بالغ بر ۸۷ میلیارد تومان جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ های مختلف انجام داده است.

وی افزود: در حال حاضر قصد داریم برای تولید یکی از محصولات شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان، مستقر در پارک علم و فناوری اصفهان که در حوزه تجهیزات پزشکی سابقه خوبی دارد، از طریق مدل مشارکت در درآمد، تامین مالی جمعی کنیم. ایشان در ادامه اضافه کرد: این شرکت برای تولید دستگاه رادیولوژی سقفی اقدام به جذب سرمایه ۱ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومانی کرده است که سود پیش‌بینی شده برای ۴ ماه فعالیت این شرکت، ۲۱ درصد پیش بینی شده است. این طرح، اولین طرح تامین مالی جمعی در پلتفرم کارن کراد است که قرار است ۵۰ درصد از سود حاصل از فروش این دستگاه به سرمایه‌گذاران اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه، مبحث ارزش‌گذاری طرح‌های تامین مالی جمعی را امری مهم و حساس دانست و افزود: ارزش‌گذاری مبحثی است که اهمیت بالایی دارد چرا که در سرمایه گذاری اینگونه طرح‌ها، مخاطب، عموم مردم هستند و زمانی که سرمایه‌گذاران، عامه مردم هستند، ارزش‌گذاری طرح‌ها باید با دقت و حساسیت بیشتری همراه باشد تا سو استفاده‌ای از سرمایه های مردم، انجام نشود.

رویکرد سامانه کارن در بحث بازار تامین مالی جمعی، ارزش‌گذاری با هدف نظارت است، به این معنا که ارزش‌گذاری نهایی یک شرکت با نظر عموم مردم در بازار تعیین می شود، چرا که سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران در یک طرح به این معناست که طرح، ارزش مناسبی داشته است و در غیر این صورت، نشان دهنده این است که طرح ارزش مناسبی نداشته و علاقه به سرمایه‌گذاری در آن وجود ندارد. البته سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن، با ارزش‌گذاری دقیق روی طرح‌ها و شرکت‌ها، سعی بر جلب نظر سرمایه‌گذاران به سمت بازار تامین مالی جمعی دارد اما این امر نباید باعث دخالت در روند استقلال بازار و سرمایه‌گذاران شود.

مدیر عامل سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن با اشاره به روند موفقیت طرح‌ها در جذب سرمایه، افزود: سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن، با استفاده از نظارت‌ها و پیگیری‌های دقیق مشخص می‌کند که هزینه کرد طرح‌ها به چه صورت خواهد بود. بنابراین از هر گونه انحرافی جدی جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه و با توجه به اینکه سود مشارکت لزوما قطعی نیست و در بحث تامین مالی ریسک پذیری وجود دارد، تاکید کرد: باید در این مدل از سرمایه‌گذاری‌ها، میزان ریسک‌پذیری را در نظر گرفت و حتی مواردی مثل احتمال شکست در طرح را مد نظر قرارداد، هرچند بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، حتی اگر طرح شکست بخورد، شرکت بخشی از ضررها را جبران می‌کند اما سرمایه گذاران برای نقدینگی که وارد این بازار می‌کنند میزانی از ریسک را در نظر بگیرند.

عمیدی در خصوص تضمین سرمایه گذاری برای تامین‌کنندگان، گفت: این نوع از تامین مالی جمعی، در حال حاضر، تضمینی ندارد اما با بررسی‌هایی که با نهادهای حمایتی انجام شده است، این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک بخشی از سرمایه‌های مردم، تضمین شود. البته موضوع در حال بررسی است و مراحل پایانی خود را طی می‌کند که به محض نهایی شدن به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سامانه تامین مالی و سرمایه گذاری کارن، بازار ثانویه‌ای برای تامین مالی جمعی طراحی شده است که به زودی توسط شرکت فرابورس رونمایی خواهد شد که این خود به بازاری تبدیل خواهد شد تا افرادی که اوراق مشارکتی در بازار تامین مالی جمعی دارند، بتوانند در فضایی آزاد به خرید و فروش آن بپردازند.

وی در پایان ضمن اظهار امیدواری از ایجاد بازاری فوق العاده از طرح‌های سرمایه پذیر که سرمایه گذاران امکان مشارکت در آن‌ها را داشته باشند، گفت: طرحی که به تازگی فرایند جذب سرمایه آن در بازار تامین مالی جمعی آغاز شده، اولین طرح تامین مالی جمعی در پلتفرم کارن است و افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت در این طرح سرمایه گذاری کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
کارن کراد
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *