ایده های سلامتسلامتمقالات سلامت

آیا با بازی کردن، سالم می شویم؟

نگاهي به اولین بازی حوزه سلامت دیجيتال كه موفق به دریافت مجوز FDA شده است.

“داروی خود را بازی کن!”، شعار شرکت آکیلی((Akili Interactive است که به نام Akilians هم شناخته می شود. این شرکت، در سال ۲۰۱۱ در بوستون ماساچوست آمریکا تاسیس شد و محصول نوآورانه اش– بازی ویدیویی EndeavorRx- در ۱۵  ژوئن۲۰۲۰، موفق به اخذ تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) گردید. بنابراین، پزشکان ایالات متحده و اتحادیه اروپا، می توانند این داروی دیجیتال را برای بیماران خود تجویز نمایند.

آیا با بازی کردن، سالم می شویم؟
هدف شرکت آکیلی، توسعه نوع جدیدی از داروهای الکترونیکی است که می تواند بصورت اختصاصی برای هر بیمار، آن هم در تمام نقاط مختلف جهان، توسط پزشک تجویز و پیگیری گردد.

آکیلی Akili

دکتر ادی مارتوچی، مدیرعامل و هم بنیانگذار آکیلی است که در رشته های داروسازی، بیوفیزیک مولکولی و بیوشیمی دانشگاه ییل(Yale) تحصیل کرده است. وی هدف از راه‌اندازی این شرکت را ایجاد نوع جدیدی از درمان می داند که با عنوان “درمان‌ دیجیتال(Digital therapeutics)” شناخته می شود.

آکیلی درواقع از نتایج تحقیقات نوین انجام شده در زمینه‌ی چگونگی فعال‌سازی مغز، استفاده می کند تا بیماری های شناختی را درمان نماید.

دکتر ادی مارتوچی مدیرعامل و هم بنیانگذار آکیلی
دکتر ادی مارتوچی (Eddie Martucci) ، مدیرعامل و هم بنیانگذار آکیلی ((BRIAN SMITH

این شرکت تاکنون، موفق به دریافت جایزهFuture of Health Technology 2014 ،۵۰onfire Boston سال ۲۰۱۵ و همینطور، کسب جایگاه ۱ در میان۱۰۰ شرکت درخشان بهداشتی سال ۲۰۱۶ مجله Entrepreneur شده است.

EndeavorRx

این بازی ویدیویی که EndeavorRxTM (AKL-T01) نام دارد، برای افزایش تمرکز و توجه در کودکان بیمار بیش فعال- نقص توجه(ADHD) 8 تا ۱۲ سال، طراحی شده است و استفاده از آن، بدون نسخه پزشک امکان پذیر نیست.

هم چنین، این دارو به عنوان یک درمان مستقل درنظر گرفته نشده است و البته، جایگزینی برای داروهای کودک، به شمار نمی رود.

 بازی، به راحتی از خانه قابل دسترسی است؛ توسط خانواده ها از طریق App Store بر روی دستگاه های تلفن همراه، نصب شده و به تجهیزات اضافی نیاز ندارد. این درمان دیجیتالی، علاوه بر درمان با EndeavorRx،Akili Care  را نیز شامل می گردد که یک برنامه ردیابی موبایل و خدمات پشتیبانی شخصی برای والدین است.

بازی ویدیوییEndeavorRx برای در کودکان بیمار بیش فعال- نقص توجه(ADHD) 8تا 12 سال، طراحی شده است.
بازی ویدیوییEndeavorRx برای در کودکان بیمار بیش فعال- نقص توجه(ADHD) 8تا ۱۲ سال، طراحی شده است.

ADHD

 نوعی اختلال شناختی شایع است که از کودکی آغاز شده و تقریباً ۴ میلیون کودک در سنین ۸ تا ۱۲ سال را مبتلا می کند.

علائم

طبق نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تشخیص ADHD باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شده و علائم یا الگوی علائمی مانند: بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری که در عملکرد یا رشد، اختلال ایجاد می کنند، در فرد موردارزیابی قرار گیرند.

: موجودی بر روی یک تخته شناور، در مسیری در حال حرکت است و در طول مسیر، وظایف حسی و حرکتی ای برای کمک به آن، طراحی شده است.
موجودی بر روی یک تخته شناور، در مسیری در حال حرکت است و در طول مسیر، وظایف حسی و حرکتی ای برای کمک به آن، طراحی شده است.

روش بازی

ویدئویی از این بازی، موجودی را نشان می دهد که بر روی یک تخته شناور، مسیری را مشابه با دوچرخه سواری، طی می کند و در طول مسیر، وظایف حسی و حرکتی ای برای کمک به این بازیکن، طراحی شده است که عملکرد شناختی بیمار را بهبود می بخشد. درواقع، از طریق بازیEndeavorRx، عملکرد عصبی فرد مستقیماً از طریق دارویی که احساس سرگرمی دارد، موردهدف قرار می گیرد.

آزمایش‌های بالینی

برای این داروی دیجیتال نیز مشابه داروهای انسانی دیگر، آزمایش‌های بالینی بسیاری انجام شده است؛ از جمله، پنج آزمایش تصادفی و کنترل شده که بر روی بیش از ۶۰۰ کودک دچار ADHD انجام شد و نتایج آن در مجله Lancet Digital Health منتشر شده است.

 مطابق با نتایج، پس از چهار هفته درمان با EndeavorRx، با یک بار اندازه گیری میزان توجه، یک سوم از کودکان، کمبود توجه قابل اندازه گیری ای نداشتند. به علاوه، تقریباً نیمی از والدین، پس از یک ماه درمان، تغییر معناداری در اختلالات رفتاری روزمره فرزند خود مشاهده کردند که این میزان، بعد از دو ماه درمان، به ۶۸ درصد افزایش یافت.

 بهبودها در اختلالات ADHD پس از درمان یک ماهه با EndeavorRx نیز به مدت یک ماه حفظ شدند. هم چنین، در آزمایشات انجام شده، هیچ عارضه جانبی جدی( ناامیدی، سردرد، سرگیجه، واکنش احساسی و پرخاشگری)، گزارش نشده است.

بازار EndeavorRx

این اولین باری است که FDA یک روش درمان دیجیتالی را برای بهبود علائم ADHD، تایید می کند. حتی برای اولین بار است که بازاریابی یک درمان مبتنی بر بازی، مجاز اعلام شده است که به قول مدیرعامل آکیلی، ادی مارتوچی، آن ها را “تاریخ ساز” می کند.

 EndeavorRx که ۴۵۰ دلار قیمت دارد، تحت پوشش بیمه درمانی نیست اما شرکت آکیلی، در تلاش است تا پوشش بیمه را بهبود بخشد. همینطور، درصورتی که خانواده بیماری قادر به پرداخت هزینه نباشد، Akili وعده داده که ممکن است بتواند به آن ها کمک نماید.

توسعه

 آکیلی هم چنین برای این”فرصت تجاری”، علاوه بر بازار ایالات متحده، به گسترش محصول در سراسر جهان می اندیشد. آکیلی در راستای این هدف، از یک قرارداد پیشبرد محصول EndeavorRx با شرکت دارویی ژاپنی Shionogi خبر داده است.

طی آن، آکیلی در ازای دریافت حق واگذاری برای توسعه، فروش و بازاریابی در ژاپن و تایوان به Shionogi ، ۲۰ میلیون دلار از ابتدا و تا ۱۰۵ میلیون دلار از طریق پرداخت های اضافی وابسته به دستیابی به مراحل پیشرفته توسعه و تحولات تجاری خاص، دریافت خواهد کرد.

هم چنین، این برنامه موفق به دریافت گواهی CE شده است که درنتیجه آن، آکیلی به زودی در اتحادیه‌ی اروپا شروع به فعالیت و عرضه انبوه محصول خواهد کرد.

چشم انداز

ادی مارتوچی، دیجیتالی شدن زندگی را فرصتی برای یادگیری و البته، مبدا شکل‌گیری نوع نوینی از صنعت دارویی، معرفی می کند.

” آنچه ما به آن فکر می‌کنیم، موج بعدی استفاده از دیجیتال است. ارائه‌ی آنچه که پیش از ابزارهای دیجیتال، هرگز نمی‌توانستید داشته باشید، یا استفاده از فناوری برای تعامل با فیزیولوژی انسان به روشی کاملا جدید».

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
آكیلي
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *