اخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

معرفی پویش ۱۰۰ کتاب استارتاپی

در دومین روز اینوتکس 2021 و در‌هاب رسانه‌ای برگزار شد

لیمو HR

در این رویداد که با حضور سرکار خانم محمدی مدیر انتشارات آریانا قلم و دکتر شیدائیان بنیانگذار شرکت ذهن چابک و حمیدرضا قدبیگی برگزار شد، به نقد و بررسی پویش ۱۰۰ کتاب استارتاپی پرداخته شد.

آقای بیگی در راستای معرفی این پویش اظهار داشت پویش ۱۰۰ کتاب استارتاپی آماده تامین مالی انتشار کتاب‌های حوزه کارآفرینی، نوآفرینی و استارتاپی است. این پویش که به همت صندوق پژوهش نوآوری اصفهان و با حمایت نشر دانش برگزار می‌شود، با هدف کم کردن فاصله علمی ایران با جهان از همه ناشران، مترجمان، ویراستاران و پژوهشگران حوزه فناوری دعوت می‌کند که به این پویش بپیوندند.

در ادامه نشست، خانم محمدی با استقبال و ابراز امیدواری برای این پویش گفت: «یکی از سوالاتی که برای من پیش آمد این بود که چرا صد کتاب؟ به اعتقاد من باید کمی عمیق‌تر نگاه کنیم و ببینیم اکوسیستم استارتاپی به چه کتاب‌هایی نیاز دارد و بر اساس آن برنامه بریزیم. خیلی وقت‌ ها در انتشار کتاب‌ ها آنقدر شتاب داریم که نیازسنجی درستی انجام نمی‌ شود و کیفیت از بین می ‌رود».

دکتر شیدائیان نیز ضمن اعلام حمایت خود از این پویش اظهار داشت: «در ادامه فرمایشات خانم محمدی به نظر من محتوایی که در این اکوسیستم منتشر می‌شود بیشتر از آنکه به کیفیت پرداخته بشود و نیازها را برطرف کند، به یک مسابقه تبدیل شده که چه کتابی زودتر به بازار ارائه بشود و خانم محمدی از معدود ناشرینی هستند که جزئیات را هم از نظر کیفیت ترجمه و هم ویراستاری و فنی رعایت می‌کنند. متاسفانه بسیاری از کتاب‌هایی که در بازار هستند خیلی با کیفیت نیستند زیرا این موارد رعایت نمی‌شود و این ترجمه و انتشار با سرعت بالا باعث می‌شود دیگر منتشران نیز نتوانند به سراغ آن کتاب بروند».

دکتر شیدائیان افزود: «اکوسیستم ما گنجایش تالیف کتاب‌ های مناسب را نیز دارد. شاید خیلی از کارآفرین ‌ها در این اکوسیستم تجربیات خود را تالیف کنند و در فضاهای مختلف در اختیار دیگران بگذارند. در کنار ترجمه، به نوشتن کتاب‌هایی از جنس تجربه هم نیاز داریم. افرادی که در این فضا کار کردند، آنها هم مدل ‌ها و چارچوب‌ های خود را در این مسیر در اختیار افراد بگذارند. هنوز در این اکوسیستم جا دارد که کار بشود».

خانم محمدی نیز اظهار داشت: «به طور کلی موافقم که بازار وجود دارد اما باید تقسیم بندی کرده و محتواها را از هم تفکیک کنیم زیرا اینها تفاوت ‌هایی دارند. اگر چاپی باشد یک اقتضایی داردیا به صورت آنلاین یک اقتضایی دارد. در موضوعات پایه، بازار ارائه محتوای چاپی وجود دارد اما حوزه‌های خاص مثل موضوعات روز فینتک، صرفه اقتصادی ندارد. زیرا یک مترجم باید زمان بگذارد سپس ویرایش شود و برای هرکدام افراد متخصص و حرفه‌ای لازم است که هم مترجم و ویراستار باشند هم تخصص آن حوزه را داشته باشد. وقتی این تیم جمع شود مستلزم هزینه است که در ابعاد ارائه به بازار و چاپ، صرفه ندارد».

خانم محمدی در ادامه افزود: به نظرم پله‌هایی که باید طی کنیم را رها کردیم و می‌خواهیم به بالای نردبان برسیم؛ در حالیکه هنوز موضوعات پایه وجود دارد که باید اول به آنها بپردازیم. از نگاه من ناشر که در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنم، به نظرم باید بازار را آماده کنیم و مصرف کننده نهایی را بالا بیاوریم بعد موضوعات خاص را به او ارائه بدهیم.

در پایان خانم محمدی و دکتر شیدائیان با تشکر از صندوق پژوهش نوآوری اصفهان برای اجرای این پویش، ابراز امیدواری کردند که پویش ۱۰۰ کتاب استارتاپی، کمک بزرگی بکند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *