کارآفرینی و استارتاپمقالات کارآفرینی

در سال ۲۰۲۲ چه تخصص هایی یاد بگیریم؟

لیمو HR

شاید بارها این جمله به گوش شما خورده باشد که مهم‌ترین تخصص، مهارت و توانایی در دنیای هزاره سوم این است که یاد بگیریم چگونه بیاموزیم. هر یک از ما برای موفقیت در حیطۀ شغلی خود نیاز به کسب یک سری مهارت ها داریم. اما این مهارت های کلاسیک در هزارۀ سوم نمی‌تواند پاسخگوی ما برای رسیدن به اهدافمان باشند. بلکه باید با توسعه مهارت های خود و به دست آوردن توانمندی های جدید، همواره خود را به روز نگه داریم و با پیشرفت های فناوری همگام بمانیم. اما برای دستیابی به اهداف بلند مدت باید بیشتر به دنبال چه مهارت های جدیدی باشیم؟ و آیا مهارت های امروز ما، سال ‌های آینده نیز کارآیی خود را خواهند داشت؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها با مقاله‌ای که هم اکنون اکوموتیو در برابر شما قرار داده همراه باشید و با مطالعه دقیق آن یک مسیر مهارتی جدید و مطابق با نیازهای روز جامعه فردا برای خودتان ترسیم کنید.

دنیای مهارت ها و مشاغل با سرعت پُر شگفتی در حال توسعه است. مفاهیم جدیدی همچون هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، روبات های استدلال گر و تسلط نرم ‌افزارها بر زندگی انسان نیاز به همین تغییرات زیربنایی دارند. انسان نیز اگر می‌خواهد همچنان در جامعه آینده حضور فعال داشته باشد باید همپای این مهارت ها و توانمندی های جدید، آموزش ببینند. دنیای سال ۲۰۲۱ با مهارت های چند سال قبل از آن هیچ روی خوش نشان نخواهد داد. شما هر آنچه که آموخته اید برای امروز بوده است نه برای فردا.

 مهارت نرم چیست؟

 مهارت نرم یا توانایی شخصیتی، به توانایی هایی گفته می شود که هر یک از ما در ایجاد ارتباط با افراد دنیای پیرامون یا روشی که در فضای شغلی و زندگی در پیش می گیریم، به آن نیاز داریم. گاهی اوقات به جای عبارت مهارت نرم، با عبارات مترادفی همچون مهارت های مردمی، مهارت های ذاتی، مهارت های اجتماعی و مهارت های درون فردی نیز یاد می شود.

مهارت سخت چیست؟

در سوی مقابل مهارت های نرم، شاهد مهارت های سخت هستیم. مهارت های سخت یا توانمندی های فنی به مجموعه ای از مهارت ها گفته می شود که ارتباط مستقیم با تخصص های شغلی و تحصیلات فرد دارند و از طریق آزمون و تست های مختلف می توان میزان تسلط فرد بر این دست از توانایی ها را مورد ارزیابی قرار داد.

صرف نظر از نوع شغل که داریم، با اطمینان باید ادعا کنیم که از یک آینده شغلی مبهم برخورداریم. امنیت شغلی از گذشته تا به امروز بوده است؛ اما هیچ تضمینی نیست که مشاغل امروز برای فردا نیز امنیت داشته باشند. پس باید چه کار کنیم تا همپای تغییرات و تحولات امروزی و جوامع بشری بتوانیم از امنیت شغلی خود نیز محافظت کنیم؟

برای این کار باید توانایی یاد گرفتن را در خود تقویت کنیم

در قرن بیست و یکم، برای به دست آوردن موفقیت همواره نیاز به فراگیری و آنالیز آموخته‌ های جدید خود داریم. این نوع آموخته ها هیچ ارتباطی با سطح تحصیلات ما یا کارهای پژوهشی و پایان نامه ای که تاکنون از آن دفاع کرده ایم ندارد. دنیای امروز دنیای مدرک نیست، بلکه دنیای آموزه هاست. هر چه توانایی و تمایل ما برای یادگیری دانش و فناوری های جدید به روزتر شود، میزان پویایی و سرعت ما در مسیر پیشرفت افزایش خواهد یافت.

وقتی بپذیریم که همواره نیاز به یادگیری مطالب جدید داریم، دستیابی به این نیاز تبدیل به یکی از بزرگ‌ ترین رسالت ‌های زندگی ما می‌شود و ما به آن عادت می کنیم. در این صورت یادگیری هم مثل دیگر وظایف فردی تبدیل به یکی از کارهای روزمره می شود. نخستین دستاورد یادگیری مداوم، تبدیل شخصیت انسانها به یادگیرنده هایی است که روز به روز در حال توانمندتر شدن هستند. فرا گرفتن توانایی های جدید، صرف نظر از نتیجه ای که با خود به همراه دارد، به ما کمک می کند تا از جان پناه عادت هایمان فاصله بگیریم و به عنوان یک فرد پویا مدام پیشرفت کنیم.

ذهنی که خود را عادت به یادگیری مداوم  می دهد، کمک می کند تا فرد با هر نوع تغییری سازگاری پیدا کند. فردی را تصور کنید که برای رشد توانایی‌ها و مهارت‌های خود تلاش چندانی نمی کند و در برون رفت از شرایط خاص کنونی با ناکامی مواجه می‌شود. در سوی مقابل، فرد یادگیرنده ای را تصور کنید که با به روز رسانی مداوم آموخته های خود، جایگاه خود به عنوان یک فرد کارآمد را پیدا می کند.

این یادگیرنده ها هستند که می توانند علم و صنعت هزاره سوم را مدیریت کنند 

به هر حال با وجود آن که سیستم های هوشمند، رایانه‌های استدلال گر، هوش مصنوعی و … همگی در حال ورود به دنیای فناوری آینده هستند، اما باید بپذیریم که برخی از توانایی ها مثل توانایی رهبری، داوری، قضاوت، مشاوره و برقراری ارتباط بین افراد را نمی‌توان به آنها واگذار کرد.

در دنیایی که از فردا آغاز می‌شود شرکت های پویا به افرادی اهمیت می دهند

که مهارت یادگیری داشته باشد

شکاف مهارتی

 زمانی که در مورد شکاف مهارتی صحبت می کنیم، منظور ما فاصله ای است که بین مهارت های کسب شده در محیط های آکادمیک تحصیلی و آموزه هایی است که در دنیای واقعی  باید کسی کنیم تا به حرفۀ مورد نظر خود دست پیدا کنیم. با یاد گرفتن این مهارت ها می توانیم به شغل مورد نظر خود دست پیدا کنیم. اما برای افرادی که سال هاست یک موقعیت شغلی ثابت را در اختیار دارند و مشغول فعالیت در یک زمینه خاص هستند، مقولۀ شکاف مهارتی شکل متفاوتی دارد. این افراد اگر به دنبال یادگیری فناوری ها و توانایی های جدید نباشند، با شکاف مهارتی مواجه می شوند که روز به روز در حال گسترش است و می تواند امنیت و پایداری شغلی آنها را به خطر بیاندازد.

رهبران پروژه های پیشرفته به افرادی که به صورت پیوسته در حال یادگیری مهارت های جدید هستند، بیشتر روی خوش نشان می‌دهند. سرمایه گذاران و مدیران بنگاه‌های بزرگ بر این باورند که یادگیرنده ها در کسب فرصت های توسعه خیلی موفق تر و ورزیده تر از سایر رقبای خود هستند. مدیران  موفق با اهمیت قائل شدن به کارکنانی که در حال توسعه فردی مداوم هستند، موفقیت های مدیریتی آینده خود را تضمین می کنند و کارکنانی که به فکر توسعه مهارت های خود هستند نیز متقابلاً امنیت شغلی خود را به طور پایدار حفظ می کند.

یادگیری بازوی اصلی موقعیت شغلی شما است

فراموش نکنید که هیچ چیز نباید شما را دچار جمود فکری و رفع خلاقیت کند. چگونگی بروز خلاقیت ها و ارائۀ توانمندی ها به سازمان ها باعث می شود تا کار شما معنی و مفهوم پیدا کند و شما برای در انحصار گرفتن آن به ایده های جدیدتری دست پیدا می کنید. یادگیری آموزه های مربوط به موقعیت شغلی شما، به شما کمک می کند تا از سکون کاری و رکود فکری فاصله بگیرید. حتی اگر آموزه های شما بی درنگ تأثیر مثبت خود را به شما نشان ندهند، ولی در کوتاه مدت شاهد شکوفایی آنها و تأثیرات مثبتی که به همراه دارند، خواهید بود.

کشف مهارت های مورد نیاز

برای پیدا کردن مهارت های مورد نیاز، یا آنالیز مهارت های مورد نیاز و مرتبط با شغل، در گام نخست به سراغ شرح شغل های مختلف بروید تا با رفع نیازهای خود به مهارت های مورد نظر، بتوانید شکاف موجود در بین مهارت ها و نیازهای فعلی سازمان را از بین ببرید. برای کشف مهارت های مورد نظر خود به این نکات توجه داشته باشید:

_یادگیری مهارت ‌های جدید، صرف نظر از جایگاهی که هم اکنون در شغل، حرفه و زندگی خود به دست آورده‌اید، مهم ‌ترین نیاز شما در زمینه موقعیت شغلی است که هم اینک در اختیار دارید.

_قرار گرفتن پیوسته در معرض آموزش‌ مهارت های جدید، هر چند در ابتدا می‌تواند هیجان ‌انگیز، ملال آور، یا دلسرد کننده باشد، ولی در دراز مدت می‌تواند مانند یک داروی تلخ، تأثیر شگفت انگیزی به دنبال داشته باشد.

 _آموختن مهارت ‌های جدید، حتی اگر تأثیر فوری و بی درنگ نداشته باشد، ولی می‌تواند انجام هر کاری در زمینۀ شغلی شما را تسهیل کند.

_مهارت یادگیری پیوسته، تنها توانمندی است که می‌تواند سطح سایر مهارت ‌های شما را نیز افزایش دهد.

_هر چقدر در کار خود حرفه ‌ای، با سابقه و مشرف به جزئیات باشید، باز هم سطحی جدیدتر و مرحله ‌ای پیشرفته ‌تر هم وجود دارد. کسب مهارت یادگیری کمک می‌کند تا با اطمینان و اشتیاق به استقبال تغییرات غیر قابل پیش‌بینی جهان فردا بروید.

ولی ما امروز در ابتدای سومین دهه از قرن بیست و یکم به سر می بریم. با توجه به دگرگونی های صورت گرفته در سطح جهان، چه مهارت هایی را باید سرلوحۀ نیازهای آموزشی خود قرار دهیم؟ با اکوموتیو همراه باشید.

چه تخصّص هایی برای سال 2022 یاد بگیریم؟

چه تخصّص هایی برای سال ۲۰۲۲ یاد بگیریم؟

صرف نظر از اتفاقاتی که از اوایل هزارۀ سوم در قالب یک موج جهانی تمامی کشورها را درنوردید، از اوایل دهۀ سوم این قرن موج جهانی ویروس کووید ۱۹ نیز دگرگونی‌های جهانی را دوچندان کرد. به تبع این پدیده جهانی مشاغل و مهارت های مورد نیاز برای حوزه های مختلف صنعتی، اجتماعی و مدیریتی نیز دستخوش دگرگونی های بسیار زیادی شدند. از جملۀ این دگرگونی ها باید به این موارد اشاره کنیم:

+ فضای صنعتی در تمام جهان به سرعت تغییر کرد

 +تقاضا برای یک سری مهارت های تخصصی افزایش یافت

 +مشاغل جدیدی شروع به نقش‌آفرینی در سطح جهان کردند

 +نقش ها و مهارت های اصلی شغلی از سال ۲۰۲۰ به این طرف مورد بازنگری قرار گرفتند

واقعیت این است که تحولات سال ۲۰۲۰ به این سو، مسیر کسب و کارها را به طور کلی تغییر داد. بسیاری از مشاغل از وضعیت منظم و روتین خود خارج شدند و به فضاهای مجازی پناه بردند. فناوری اطلاعات  به عنوان یک عامل اصلی در مسیر تجارت نوین شروع به نقش‌آفرینی کرد و نویدبخش سال هایی متفاوت برای ارائۀ فناوری ‌های پیشرفتۀ دیجیتالی گردید.

دگرگونی های شغلی که جهان با آنها مواجه شده است، همواره نیاز به نیروی کار با مجموعه ای از مهارت های پیشرفته به همراه داشته است که تأثیر ژرف خود را از سال ۲۰۲۲ به جای خواهد گذاشت. شاکلۀ اصلی کسب و کارهای سراسر جهان در حال تبدیل به فناوری آنلاین محور می باشد. حالا تصور کنید که در کنار ایجاد مشاغل جدیدی که به مجموعه ای از مهارت ‌های پیشرفته نیاز دارند، یک نیاز کلی به نام مهارت های دیجیتالی، IT و ICT هم اضافه شود.

اکثر کسب و کارها و سرویس های خدمات رسانی، در سایه بسترهای مجازی به فعالیت خود ادامه دادند. حجم گسترده ‌ای از اطلاعات در غالب محتواهای متنی، تصویری، کلیپ، موشن و … بر روی وب سایت های اینترنتی مختلف و سایر شبکه‌های مجازی بارگذاری شد. کمپین های تبلیغاتی و فعالیت های دیجیتال مارکتینگ به معرفی بسترهای جدید کسب و کارها مبادرت کردند. در سراسر جهان شرکت های ارائه دهنده خدمات محتوانویسی به ارائۀ اطلاعات کاربردی و معلومات عمومی به کاربران پرداختند. پایگاه اینترنتی ویکی پدیا  در گسترۀ جهانی و گروه سئو و دیجیتال مارکتینگ ویکی دمی در سطح ایران اقدام به ارائه محتواهای مورد نیاز برای وب سایت های اینترنتی و سایر فضاهای مجازی دیگر پرداختند.

برخی از مشاغل اصلی و مجموعه مهارت های مورد نیاز برای سال ۲۰۲۲

امروزه مجموعه ای از مشاغل و مهارت هایی را باید در اختیار داشته باشید تا به راحتی استخدام شوید. اکوموتیو در اینجا قصد دارد تا شما را با این مجموعه مشاغل و مهارت ها آشنا کند.

۱.دیجیتالی سازی و دگرگونی های دیجیتال

در حالی که دیجیتال‌ سازی به سرعت در حال رشد است و سهم زیادی از زنجیره های ارزش را به خود اختصاص داده، تعداد زیادی از سازمان ها به دلیل وجود سیستم های قدیمی هنوز مشکل دارند. دستیابی به مزیت های کامل دیجیتال سازی نیاز به مدرنیزه کردن سیستم های عامل قدیمی در حوزه فناوری اطلاعات دارد.

این دگرگونی موجب افزایش چشمگیر تقاضا برای جذب استعدادهای دیجیتالی خواهد گردید. در حال حاضر فناوری Cloud، API، CAD/CAM، DevOps  پیشتاز مهارت های دیجیتالی مورد نیاز به شمار می روند.

۲.متخصصان امنیت سایبری 

مهاجرت فعالیت ها به فضاهای خانگی و دورکاری، آسیب پذیری سازمان ها در برابر هک و حملات سایبری را نیز افزایش داده است. از این رو یکی از مشاغل مورد نیاز برای استخدام کارکنان، حوزۀ امنیت سایبری است؛ زیرا بسیاری از سازمان ها نیاز به توسعه تیم های امنیت سایبری خود پیدا می کنند. هم اکنون حوزۀ امنیت سایبری از متخصصین بسیار کمی برخوردار است. احتمالاً از سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای مشاغلی از قبیل معماری امنیتی، مدیریت امنیت شبکه، حسابرسی ریسک اطلاعات، فایروال و متخصص توسعه دستگاه های امنیتی، ارزیابان آسیب پذیری و رمزشناسان خواهیم بود.

۳.هوش مصنوعی و یادگیری ماشین 

هوش مصنوعی در حال دگرگونی کل جهان است و از یک نقش محوری در حل بسیاری از مشکلات دنیای واقعی برخوردار می باشد. در مقولۀ هوش مصنوعی این متخصصان IT هستند که می توانند مهارت های فنی و تحلیلی در این زمینه کسب کنند. پیشرفت فناوری می تواند در سال های بعد، بخش های اصلی از جمله ساختمان سازی و تولید را نیز در بخش های اتوماسیون صنعتی به  پیشرفت های چشمگیری برساند.

در عین حال در سال ۲۰۲۱ این مهارت های نرم خواهند بود که نقش محوری در توانمندسازی افراد جویای کار برای نقش های اصلی را برعهده خواهند داشت. در این سال صنعت بیشتر در پی متخصصانی خواهد بود که از چالاکی، پذیرش و سازگاری بالایی برخوردار باشند. با رویکرد اشتغال به فضاهای مجازی، یا تلفیقی از فضاهای مجازی حضوری، سازمان ها بیش از پیش به جستجوی افراد فعال در حوزه های IT و رشته های منشعب از آن خواهند پرداخت.

دستیابی به هر یک است مهارت های بالا نیاز به یک سری برنامه های آموزشی دارد تا فرد بتواند مهارت های فوق را کسب کند.

دوره های آموزشی مورد نیاز برای حرفه ای شدن در سال ۲۰۲۲ 

در این جا مناسب ترین دوره های آموزشی که باید به صورت آنلاین و غیر حضوری شرکت کنید را شناسایی و به شما معرفی می کنیم:

دوره های آموزشی برنامه نویسی

۱.پایتون

 پایتون یکی از جذاب ‌ترین زبان های برنامه نویسی برای استارتاپ ها به شمار می رود که نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد. پایتون یک زبان برنامه نویسی ساده است که کاربردهای گسترده ای دارد.

۲. جاوا اسکریپت

با یادگیری جاوا اسکریپت می توان کد نویسی کرد و وب سایت را از ابتدا طراحی نمود.

 ۳. توسعه IOS

برای ساده کردن برنامه نویسی و سهولت برای توسعه دهندگان استفاده می شود.

۴. توسعه اندروید

برای پیشرفت نکات اساسی و مهم برنامه نویسی، باید سیستم عامل اندروید را یاد بگیرید.

تخصص های مورد نیاز در سال 2022

دوره های آموزشی بازاریابی

 

۵. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

با بهینه سازی وب سایت خود برای کاربران اُرگانیک، می توانید بازدیدکننده و مشتری بیشتری جذب کنید، بدون این که هزینۀ زیادی برای تبلیغات پرداخت نمایید.

۶.بازاریابی TikTok

 امروزه بازاریابی TikTok دنیا را شگفت زده کرده است. شما باید یاد بگیرید که چگونه از این نوع بازاریابی کسب درآمد کنید و از طریق این پلتفرم جذاب، مشتریان بیشتری را جذب محصول خودتان کنید.

۷.تبلیغات در گوگل 

با یاد گرفتن تبلیغات در گوگل می‌توانید از دنیای بازاریابی استفادۀ فراوانی ببرید. می توانید هزینۀ خود را از طریق Google Ads بهینه سازی کنید تا از حجم بازکنندۀ بیشتری برخوردار شوید و وب سایت خودتان را برای بهینه سازی سئو، تغییر دهید.

دوره های آموزشی علوم داده

دوره های آموزشی علوم داده

علم داده (Data Science) یک دانش میان رشته ای در زمینۀ استخراج دانش و آگاهی از مجموعه ای از داده و اطلاعات است. علم داده، ترکیبی از مباحث گوناگون است و بر اساس اصول و مبانی روش های موجود در علوم مختلف همچون ریاضی، آمار، علوم رایانه، مهندسی داده، بازشناخت الگوها و … بنا شده است.  

 ۸. Google Analytics

یکی از مهم ترین جنبه های بازاریابی، تجزیه و تحلیل نتایج کمپین های شما است.Google Analytics بهترین ابزار رایگان برای تجزیه و تحلیل وب سایت شماست.

۹. SQL

SQL زبان مدیریت پایگاه داده مایکروسافت است و به شما کمک می کند تا پایگاه داده ها را به منظور ساماندهی بازیابی و آنالیز داده ها مورد جستجو قرار دهید.

۱۰. نرم افزار اکسل (Excel)

 Excel یکی از اعضا آفیس است. شما باید مهارت های پایه ای کار با نرم افزارهای آفیس را یاد بگیرید تا بتوانید به سراغ آموختن مهارت‌های حرفه‌ای مثل PivotTable و VBA بروید.

۱۱. یادگیری ماشین

امروزه کار با داده نیاز به دانش یادگیری ماشین دارد تا بتوانید پایگاه داده ها را هوشمندانه تر از همیشه مدیریت کنید.

دوره های آموزشی مدیریت کسب و کار

دوره های آموزشی مدیریت کسب و کار

 

۱۲.مدیریت پروژه

امروزه باید پیشرفته ترین روش های مدیریت پروژه از قبیل Agile، Scrum، PMP، ۶S و … را با دقت بیاموزید تا در دنیای مشاغل، موفق تر ظاهر شوید.

۱۳. سرمایه گذاری در املاک

پیشرفت صنعت ساخت و ساز، باعث شده تا سرمایه گذاری در املاک هم یکی از مطمئن ترین و پردرآمدترین سرمایه گذاری هایی باشد که می توانید انجام دهید. بنابراین، به طور دقیق با تجزیه و تحلیل ارزش ملک، ارزش کالبدی ساختمان و سایر موارد مربوط به یک ملک آشنا شوید.

۱۴. تجارت الکترونیک (E-commerce)

با فروش محصولات در آمازون، درآمد سرشاری کسب می کنید؛ بدون آن که مجبور شوید موجودی کالا را حفظ کنید. پس یاد بگیرد که چگونه این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

دوره های آموزشی امور مالی و دفترداری

دوره های آموزشی امور مالی و دفترداری

 

۱۵. حسابداری

یاد بگیرید که حسابدار خودتان باشید. بنابراین، در کوتاه مدت، مهارت ‌هایی مثل آموزش عملی حسابداری، دفترداری، امور مالی و محاسبات تجاری را بیاموزید.

۱۶.QuickBooks

QuickBooks برترین نرم افزار حسابداری موجود در بازار است که به تجارت در هر ابعادی اجازه می دهد تا بودجه بندی، هزینه یابی، حقوق و دستمزد، مالیات و … را به صورت خودکار انجام دهد.

دوره های آموزشی طراحی

۱۷.Adobe Creative Cloud

یکی از برترین تولید کنندگان نرم افزارهای طراحی گرافیک به شمار می رود. شما نیز اگر با نرم افزارهای فتوشاپ، ایلاستریتور، افتر افکت و سایر ابزارهای Adobe آشنایی پیداکنید، می توانید در سال ۲۰۲۱ جشن تولد یک کسب و کار موفق را برگزار کنید.

۱۸.UI/UX

آنالیز تجربۀ کاربر (UX) و رابط کاربری (UI) دو اصل مهم در طراحی وب سایت هستند که با آموختن آنها می توانید از ابزار قدرتمند Adobe برای خلق یک UX/UI کاربرپسند استفاده کنید.

دوره های آموزشی ارتباطات

دوره های آموزشی ارتباطات

۱۹. نگارش متن (Copy Writing)

امروزه با یک نگارش خوب می توانید تفاوت بین یک کسب و کار شکوفا و یک تجارت راکد را درک کنید. پس بیاموزید که چطور از طریق ایمیل، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و سایر رسانه ها متن های جذاب و تأثیرگذار بنویسید.

۲۰. زبان خارجی

هر چند امروزه اینترنت بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به عدم آشنایی با زبان خارجی را برطرف کرده و با وب سایت ها و اپلیکیشن های مختلف کار شما را به پیش می برد، اما همچنان به عنوان یک کارآفرین و نیروی کار موفق نیاز به فرا گرفتن زبان های خارجی دارید. اگر به دنبال بالا بردن سطح کسب و کار خود هستید، فراگیری یک زبان خارجی کمک بسیار بزرگی به شما خواهد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

شرکت سئو و طراحی سایت ویکی دمی

ویکی دمی یک پکیج کامل طراحی سایت، سئو و تولید محتوا برای کسب و کارهاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *