سلامتکسب و کارهای سلامتمعرفی استارتاپ

آی کتل ، مدیریت هوشمند سلامت دام

باورتان می‌شود که در برخی دامداری ها، گاو با وجود جثه بزرگش، حتی تا دو روز گم شده و در دسته دیگری قرار می گیرد؟ یا اینکه دام پیش از زایمان، چند برابر انتظار غذا می خورد که این امر، منجر به از بین رفتن گوساله هنگام زایمان می شود؟ درحالیکه شما می توانید با تشخیص زودهنگام، هر دو را از این آسیب نجات دهید!

یک دامدار به کمک تجهیزات سازگار با دام آی کتل، با چند کلیک ساده می فهمد که مثلا فلان دام، دیشب از ساعت ۱۰ تا ۴ صبح امروز، استراحت کرده و البته قدری هم استرس داشته است. آیا دمای بدن دام، در وضعیت نرمال بوده و در کدام موقعیت از دامداری قرار داشته است؟ ضمن اینکه چه رابطه ای میان خوراک مصرفی روز گذشته و میزان استراحت آن وجود دارد؟

اطلاعات ارزشمندی از سلامت دام که علاوه بر اهمیت اقتصاد صنعت دامپروری، با تامین امنیت غذایی در ایران نیز ارتباط نزدیکی دارد.

 آی کتل چیست؟

آی‌کَتِل (icattle) یک سیستم هوشمند مدیریت سلامت دام است. با نصب محصول بر روی بدن دام و همچنین استقرار زیرساخت در محل زیست دام در دامداری (بهاربند)، داده‌های مربوط به سلامتی دام را جمع‌آوری و پالایش کرده، ارزیابی و نتیجه‌گیری می‌کند و درنهایت، اطلاعات مربوط به سلامت دام شامل: وضعیت دما و رطوبت محل زیست، موقعیت مکانی، رفتار فعلی، پیش‌بینی زمان زایمان، دمای بدن، تحرک، خوردن، خوابیدن و استراحت را با ساده ترین ابزار مثل تلفن همراه به‌شکل بلادرنگ(Real-time)، از هر جایی و در تمام ساعات شبانه روز، به اطلاع دامدار می‌رساند.

آی کتل چه مشکلی را رفع می کند؟

دام در صنعت، یک عنصر اقتصادی است و با آن این‌گونه برخورد می‌شود. فرض کنید که یک موجود ارزشمند و زنده نظیر دام را مشابه یک عنصر اقتصادی مانند سکه و ارز درنظر بگیریم، به محض اینکه صرفه نداشته باشد، برای توازن اقتصادی، آن را معامله و یا برای کشتار می‌فرستند اما تجهیزات هوشمند آی کتل، به دامدار کمک می‌کند تا از نظر اقتصادی، دام را در شرایط بهتری نگهداری کرده و احتمال حذف پیش از موعد (حذف اجباری) آن را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد.

بنابراین، هوشمندسازی فرآیند‌ها در دامداری و همچنین کنترل سلامت دام ها، به ارتقای سلامت و بهبود بهره‌وری تولید دام ها و آسایش بیشتر آن‌ها منجر خواهد شد.

تیم “آی کتل” چطور شکل گرفت؟

تیم ما از ۸ نفر با تخصص های الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک تشکیل شده است. ما در مقاطع زمانی مختلف، در پروژه‌هایی با یکدیگر همکاری داشتیم تا اینکه در ادامه حول محور هوشمندسازی، آی کتل را راه انداختیم.

چه شد که تصمیم به راه اندازی آن گرفتید؟

ما مهندسینی هستیم که تصمیم گرفتیم که با علاقه‌ای که به هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء داریم و روی حساب رفاقت چندین ساله‌مان، کاری را آغاز کنیم. ابتدا دغدغه دامداری و سلامت گاو را نداشتیم اما با گرانی دلار و مشکلات صنعت دام، فعالیتمان شروع شد و حالا با علاقه، به بهبود سلامت دام و اقتصاد دامداری‌ها می‌پردازیم.

آی‌کتل یک سیستم هوشمند مدیریت سلامت دام

برای تاسیس چنین استارتاپی، به تحصیلات دامپزشکی نیازی نیست؟

اگرچه در تیم آی کتل به طور تمام وقت دامپزشک حضور ندارد اما ما با ظرفیت علمی و تخصصی کشور در دانشگاه ها نظیر دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و همچنین برخی شرکت‌های پیش‌رو در زمینه مدیریت دامداری ها، در حال همکاری بوده و هستیم که گواه این موضوع بیش از ۱۲۰۰ ساعت جلسات مشاوره و هم‌فکری با این متخصصین در طی این مدت بوده است.

دقت گردنبند هوشمند شما به چه میزان است؟

دقت گردنبند به اندازه‌ای است که بسیار دقیق‌تر از چشم انسان عمل می‌کند. ضمن اینکه با ابزارهایی که در داشبورد نرم‌افزاری عرضه شده، دامدار همزمان ده‌ها راس دام را مستقل از یک‌دیگر، بررسی و ارزیابی خواهد کرد.

آیا این محصول آزمایشات دامی را هم طی کرده است؟

نه‌تنها محصول ما، بلکه خودمان هم امروز دیگر چیزی از یک نیروی نسبتا باتجربه در دامداری کم نداریم! سه سال است که در دامداری ها، تجهیزات را بر روی دام نصب، عملکرد آن را در شرایط گوناگون و بر روی دام هایی با شرایط متفاوت، ارزیابی نموده و نتایج آن را پس از بروزرسانی، مجددا بررسی کرده‌ایم.

سلامت دام

البته این روند هم‌اکنون هم ادامه داشته و برای ما، مسیری دائمی است.

چه تعداد از مشتریان از محصولات شما استفاده کرده‌اند؟

مشتریان ما کسانی هستند که در سال‌های گذشته، خسارت سنگینی از عدم برخورداری از خدماتی نظیر پایش سلامت دام ها تجربه کردند. ما پیش از هر چیز به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که کاهش سهم بالایی از این خسارت را دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه آن‌ها را به بازدید از نمونه‌های مستقر تشویق می‌کنیم.

تاکنون در دو دامداری، سیستم را مستقر کرده ایم و در حال مذاکره و توافق با دو مجموعه جدید هم هستیم.

پایش سلامت دام

مهم‌ترین چالش هایی که با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

چالش برای استارتاپ جوان آن هم در حوزه فناوری های جدید، تقریبا کل زنجیره تولید و عرضه را شامل می‌شود اما شاید مهم‌ترین چالش‌ها تا به اینجا، نوسانات ارزی، کرونا و فرهنگ سازی بوده است.

پاندمی کرونا چه تاثیری بر کسب‌وکار شما داشت؟

از نظر نیروی انسانی، به دلیل ابتلای هم‌تیمی‌ها به کووید۱۹، با وقفه‌هایی روبه‌رو شدیم و همچنین به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی، تامین قطعات برایمان سخت بوده است.

در راستای فرهنگ سازی چه تمهیداتی را اندیشیده اید؟

ما برای فرهنگ سازی تلاش کردیم که تمرکزمان را روی نکات مورد توجه دامداری گذاشته و از هر قابلیت خوب ولی غیرضروری به نفع نیازهای اصلی دامداری صرفنظر کنیم. ضمن اینکه سعی کردیم که تا جای ممکن، محصولی عرضه کنیم که از نگاه مشتری کاملا در خدمت توسعه و بهره وری تلقی شود و نه صرفا محصولی برای فروختن و پولدار شدن آی کتل.

ما در تیم آی کتل به این باور دست‌یافته‌ایم که دغدغه مشتری، مهم‌ترین مسئله ماست.

استارتاپ‌های دامپزشکی در ایران محدود هستند؛ شما دلیل آن را چه می‌دانید؟

فعالیت در حوزه دام پزشکی (کنترل سلامت دام) در دسته‌بندی صنایع مرتبط با کشاورزی (agri tech) قرار می‌گیرند. عدم وجود رویکرد حل مشکل و تمرکز بر به‌کارگیری از فن آوری در استارتاپ ها، سبب ناشناخته ماندن این حوزه و فعالیت کم‌تر در آن شده است.

البته از فرصت ایده‌آلی که هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء پیش روی همه قرار داده است، چند سال بیشتر نمی‌گذرد و شاید بتوانیم خیلی زود جهشی جدی در توسعه این خدمات در کشور خودمان و همچنین در صادرات داشته باشیم.

آیا کسب و کارهایی مشابه آی کتل وجود دارند؟

چه در داخل و چه در خارج از کشور، رقبا وجود دارند اما رقبای خارجی، برای ورود و توسعه در بازار ایران با چالش‌های جدی مانند اقلیم، نژاد، زیست بوم صنعتی، قیمت‌گذاری و پشتیبانی مواجه هستند اما رقبای داخلی، که البته تعداد آن‌ها متاسفانه بسیار کم است، دوستان ما هستند و رقابت، لازمه پیشرفت بوده و ما حضور آن‌ها را غنیمت می‌دانیم.

مزیت رقابتی شما چیست؟

مزیت ما قطعا در تیم و کیفیت محصول است، اگرچه در تلاشیم که هیچ‌گاه خودمان را با رقبایمان مقایسه نکرده و با توانمندی‌ها و رویاهایمان مقایسه نماییم.

آی کتل سلامت دام

آیا موفق به جذب سرمایه شده‌اید؟

بله، ابتدا در شتابدهنده نوین تک مستقر شدیم و بسیار از آن‌ها آموختیم. بزرگترین سرمایه ای که در شتابدهنده بدست آوردیم، دانش و دوستان خوب در زیست بوم پویا بود. البته در این مقطع سرمایه‌گذاری نقدی هم توسط نوین‌تک صورت گرفت. پس از آن هم یک سرمایه گذار بسیار خبره توسط نوین تک به ما معرفی شد که در کنار تیم ما هست.

چه چشم اندازی را برای توسعه آی کتل متصور هستید؟

برخی یک استارتاپ را با جاه طلبی هایش می‌شناسند اما وقتی حوزه فعالیتش هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء باشد، موضوع جذابیت‌های جدیدی خواهد داشت. ما جوان هستیم و بازار جوانی در زمینه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سراسر دنیا وجود دارد که ما نیز ورود به بازارهای جهانی و حل مسائلی که در توان‌مان باشد را برای زندگی بهتر همه مردم دنیا، هدف خود قرار داده‌ایم.

حرف آخر؟

اگرچه ما همواره در حال کسب تجربه هستیم اما علاقه مندیم که آنچه را که تاکنون آموخته ایم (برای حل مسائل حوزه هوشمند‌سازی و اینترنت اشیاء) با دیگر همکاران‌ خود به اشتراک بگذاریم.

ضمن اینکه تیم ما همیشه برای جذب نیروی انسانی علاقه‌مند و با انگیزه، جای خالی دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲۱ Average: ۴.۶]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *