معرفی استارتاپآموزشبازیسلامتکسب و کارهای آموزشکسب و کارهای بازیکسب و کارهای سلامت

نورولند؛ بهبود یادگیری به کمک بازی

گفت و گو با لیلا کشاورز افشار، مسئول علمی-پژوهشی و مارکتینگ نورولند

لیمو HR

گِردالی که از سیاره دیگری به نورولند آمده است، برای اینکه بتواند در دنیاهای مفرح مراقبت از حیوانات، دندانپزشکی، نقاشی، ماشین سواری و … بازی کند، باید خود را به مقصد سیاره بازی ها برساند اما سوخت سفینه اش برای این سفر دور و دراز، کافی نیست؛ پس لازم است که این موجود آبی رنگ دوست داشتنی، با انواع تمرینات چندثانیه ای مهارت شناختی و یادگیری، خیالش را از بابت مخزن راحت کند.

این، سناریوی بازی موبایلی نورولند است که با صبر، تلاش زیاد و مثبت اندیشی اعضایش، از چمن های دانشگاه تهران شروع شده، اقسام میزهای باغ کتاب را پشت سر گذاشته و همچنان به سفر رنگارنگ خود ادامه می دهد، با این امید که بتواند برای همه بچه های خوب ایران، مفید واقع شود.

لطفا اجازه دهید که با تیم شما آشنا شویم.

همسرم-علیرضا پیر- همیشه روحیه‌‍ کارآفرینی داشت؛ من هم در این مسیر همراهش شدم و با هم، وارد اکوسیستم کارآفرینی شدیم. ما همکاری خود را از دوران کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه گیلان با فعالیت در کانون خلاقیت و شکوفایی دانشگاه و طراحی بازی “تا به تا” که هم اکنون نیز در کافه بازار در دسترس است، آغاز کردیم.

“تا به تا”، در آن سال ایده برتر استان گیلان شد و مورد حمایت پارک علمی-فناوری گیلان نیز قرار گرفت و ما توانستیم شرکت خود به نام آمولای (که یک واژه ی گیلکی به معنی پروانه است) را ثبت کنیم ولی از آنجا که به درآمدزایی و پلن مالی چندان فکر نکرده بودیم، با وجود کاربران زیاد این بازی، آورده مالی قابل توجهی نداشتیم.

در این سالها، تجربیات مختلف دیگری نیز داشتیم مثل “تیکادو” – تولید کارت پستال های سه بعدی- که چون تیم مسنجم نبود و همینطور، تمرکز کاری ما بیشتر بر مسائل فنی بود و با سازوکار کاغذ، آشنایی کافی نداشتیم، رهایش کردیم.

اما دو سال و نیم است که به طور متمرکز بر روی ایده نورولند مشغول به کاریم. من و علیرضا، ایده اولیه را شکل دادیم. علیرضا پیر، مدیر پروژه و من-لیلا کشاورز افشار- مسئول علمی-پژوهشی و مارکتینگ هستیم. امیرحسین قماش پسند مدیر فنی، علیرضا رنجبر شورابی متخصص گیمفیکشن، حسین نیرینی کارشناس تولید محتوا، امیرحسین درودیان بازی ‎ساز یونیتی، الهام اسلامی گرافیست، فرید صفدری مشاور مارکتینگ و عرفان حبیبی به عنوان راهبر رفته رفته به تیم ما اضافه شدند. دکتر سایناز مودت و دکتر اکرم پرند هم از متخصصین  و مشاورین حوزه کودک ما هستند.

نورولند چیست؟

نورولند، بازی موبایلی تقویت مهارت های شناختی بچه های پیش از دبستان است که هدف آن بهبود توجه، حافظه، مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی کودک است.

جامعه هدف نورولند، چه کسانی را شامل می شود؟

در اوایل شکل گیری، بر روی بچه های با اختلال یادگیری تمرکز کرده بودیم ولی با مشاوره روانشناسان تیم و براساس جنس بازی های طراحی شده، متوجه شدیم که مهارت های شناختی در هر سنی- از بچه تا بزرگسال- می تواند بهبود یابد. بنابراین، ما بر تقویت مهارت هایی دست گذاشتیم که برای همه ی بچه ها، مفید است.

نورولند

چه شد که تصمیم به راه اندازی آن گرفتید؟

در سال‌های ابتدایی تاسیس آمولای، بازی هایی را برای موسسات و مراکز مرتبط با حوزه کودکان ساخته بودیم. در بعضی از این پروژه‌ها (که اغلب به سفارش متخصصین و روانشناسان حوزه‌ی کودک اجرا می‌شد)، بازی های فیزیکی یا کاغذ و قلمی به بازی های دیجیتالی تبدیل می‌شدند.

آنان این دغدغه را داشتند که در این عصر که بچه ها با بازی های موبایلی ارتباط خوبی دارند، می توان با استفاده از این نوع بازی ها، درمان موثرتری داشت. همچنین بعضی از روانشناسان، این نگرانی را داشتند که نتیجه ارائه شده بازی های قلم-کاغذی خانگی، نتیجه تمرین خود کودک نبوده و والدین دستی در آن برده باشند اما اگر یک بازی موبایلی باشد که خود کودک آن را انجام داده و نتیجه برای ما ارسال شود، این مشکل تا حدی رفع می شود.

پس درنهایت بعد از گذشت سال‌ها تلاش و تجربه در این حوزه، نورولند متولد شد.

آیا برای راه اندازی چنین استارتاپی به تحصیلات روانشناسی نیاز است؟

بله، لازم است که حداقل یک نفر با این تخصص وجود داشته باشد چون دست روی حوزه خاصی می گذاریم. همچنین متخصص باید حضور داشته باشد تا دسته بندی بازی ها بصورت اصولی صورت گرفته و اثربخشی آن ها تایید شود که در نورولند، خانم دکترها مودت و پرند از سهامداران تیم هستند و از ابتدای شکل گیری، در این بخش همراه ما بوده اند.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه اپلیکیشن برسید؟

بعد از ۴ ماه، MVP ساخته شد ولی آن چیزی که دو سال پیش ساخته شد، با نسخه الان نورولند زمین تا آسمان فرق دارد. ما به طور مداوم در حال تست از MVP و بازخورد گرفتن از مشاورین و بهینه سازی آن بوده ایم و این چرخه، هنوز هم ادامه دارد.

آیا نورولند، آزمایشات انسانی را هم طی کرده است؟

ما به کمک متخصصین روانشناس تیم، در هر مرحله از چرخه تست-بهینه سازی، آزمایش انسانی داشتیم اما لازم بود که به منظور تایید اعتبار کارمان، مقاله هم منتشر کنیم که در این راستا، تاکنون دو مقاله چاپ شده و سومین مقاله هم درحال نگارش است.

به علاوه، دانشجویان رشته‌های مرتبط نیز بر روی نورولند کار کرده‌اند و حتی موضوع پایان‌نامه یکی از دانشجویان رشته علوم شناختی در دانشگاه فرهنگیان نیز مطالعه بر روی تاثیرگذاری نورولند است.

 لطفا از داستان پذیرش و فعالیت در شتابدهنده سامسونگ امیرکبیر برایمان بگویید.

بهمن-اسفند ۹۷ ایده نورولند شکل گرفت و ما در ابتدا، از هر فضایی به عنوان محل کار برای پرورش نورولند استفاده می کردیم؛ از دانشگاه تهران گرفته تا باغ کتاب، هر روز از ۹ صبح تا ۸-۷ شب!

در آن زمان، انقدر ایده را پخته نمی دیدیم که بخواهیم طرح را به شتابدهنده ها و VC ها ارائه کنیم تا اینکه در شهریور۹۸، طرح به چنان بلوغی رسیده بود که قابل ارائه باشد. آن را به سه-چهار شتابدهنده، ارائه کردیم که در همه آن ها نیز طرح مان انتخاب شد. بعد از بررسی و همفکری، تصمیم گرفتیم که در مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر مستقر شویم و بعد از گذشت حدود دو سال، معتقدیم که انتخاب بسیار درستی بود.

 این مرکز با حمایت های بی دریغش، از هر جهت به رشد نورولند کمک کرد و نورولند در یک سال و نیمی که در سامسونگ بود، پیشرفت قابل توجهی داشت.

تیم نورولند

چند روزی هم هست که دوره‌ی حمایت ما در سامسونگ به اتمام رسیده و الان در مرکز نوآوری مانا در دانشگاه علم و صنعت مستقر هستیم.

چند نفر از خدمات شما استفاده کرده اند و چه تعداد کاربر فعال دارید؟

از ابتدای عرضه نورولند به بازار، هیچ تبلیغ و پلن مارکتینگی برای انتقال جریان عظیم کاربر به نورولند نداشته ایم، چرا که همواره درحال سافت لانچ و رفع باگ بودیم تا نسخه، بهینه شده و برای جذب کاربر بیشتر آماده باشد.

با این وجود، از ابتدا تا به امروز ۲۵۰۰ کاربر داشته ایم که حدود ۴۰۰ تا از آن ها، کاربر فعال هستند.

برای مقابله با چالش اعتیاد به بازی موبایلی در کودک، چه اقداماتی را درنظر گرفته اید؟

از همان ابتدا، این دغدغه ما هم بود که نکند که نورولند، عاملی برای وابستگی کودک به گوشی موبایل باشد که برای رفع این دغدغه، تصمیم گرفتیم که در صفحه والدین نورولند این امکان را فراهم کنیم که والدین براساس صلاحدید خودشان، زمان بازی فرزند را در روز تنظیم کنند.

اگر این اعمال محدودیت را انجام دهند، فضای نورولند شب شده و کاراکتر نورولند به خواب می رود و به کودک این پیام مخابره می شود که “گردالی خسته شده و می خواهد بخوابد. تو هم برای ادامه بازی، باید بروی و استراحت کنی”!

آیا برای عرضه نورولند به بازار، به اخذ مجوز از وزارت بهداشت نیاز داشته اید؟

خیر ولی مجوز بنیاد بازی های رایانه ای را اخذ کرده ایم. همچنین به واسطه‌ی نورولند، شرکت دانش بنیان خلاق شده ایم که پروسه اخذ مجوزها را راحت تر کرده است. ما هم اکنون برای مجوز آموزش و پرورش، درحال اقدام هستیم چرا که استفاده از نورولند در مدارس و خانه کودک ها را در چشم انداز خود ترسیم کرده ایم.

شرکت نورولند

مهمترین چالش هایی که با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

جدای چالش های عمومی که همه استارتاپ ها با آن مواجه اند مثل تامین سرمایه شخصی و صرف زمان زیاد، اثبات حقانیت و کارآمدی نورولند، یکی از مهم ترین چالش های ما بود. برای انجام مطالعات آزمایشی در جامعه بزرگتر و چاپ مقاله، وارد مدارس منطقه ۶ تهران شدیم تا نورولند را بر روی جامعه های ۴۰-۵۰ نفره کودکان بین ۶ تا۷ سال تست کنیم که پروسه تست بر روی تعداد زیادی از بچه ها، دشوار است.

مسئله دیگر، همراه ساختن روانشناس ها با خودمان بود. با اینکه بسیاری از روانشناسان فرهیخته در ایران در این مسیر با ما همراهی کرده‌اند، اما برخی از عزیزان این حوزه، اهمیت بازی های رایانه ای و تأثیرات مثبت آن بر کودکان را درک نکرده بودند.

ما از همان ابتدا با چندین کلینیک روانشناسی مطرح ایران، قرارداد همکاری بستیم و آن ها علاوه بر اینکه، نمونه‌هایی برای تست، دراختیار مان قرار می دادند، از بعد علمی نورولند نیز حمایت کرده و همچنان هم می‌کنند.

در بخش فنی هم با این چالش که چگونه یک بازی تقویتی را برای بچه ها جذاب و لذت‌بخش کنیم، مواجه بودیم. با اینکه مشتریان ما خانواده‌ها بودند و باید اعتبار علمی آن را به خانواده‌ها نشان می‌دادیم، اما از طرف دیگر کاربران اصلی ما کودکان بودند. بنابراین محیط بازی باید در درجه اول برای این مخاطبین، دوست داشتنی می‌بود؛ درنتیجه لازم بود که تعادلی بین علمی و جذاب بودن نورولند برقرار کنیم.

پاندمی کرونا چه تاثیری بر کسب و کار شما داشت؟

از جهاتی مثبت بود و اکنون خانواده ها، راحت‌تر بازی های موبایلی را پذیرفته و برای آموزش کودکان، از موبایل استفاده می کنند. درعین حال، دورکاری برای ما که به فضای کار اشتراکی، علاقه مندیم و ارتباط با سایر تیم ها و تبادل تجربه در این محیط پویا را بسیار مفید می دانیم، سخت بود.

اگرچه که بعد از حدود یک ماه و تست نرم‌افزار و ابزارهای مختلف مدیریت پروژه، این چالش را هم به خوبی پشت سرگذاشتیم.

آیا کسب و کارهایی مشابه نورولند وجود دارند؟

هم نمونه خارجی و هم نمونه داخلی از بازی هایی وجود دارند که تقویت مهارت را انجام می دهند اما یکسری از این بازی ها، تقویت مهارت های شناختی را غیراصولی انجام می دهند و یا دسته بندی ها در بازی، چندان مشخص نشده است؛ یعنی دقیقا نمی دانیم که چه مهارت هایی برای تقویت شدن، موردهدف قرار گرفته است و مقاله ای هم درباره کارکرد آنها، منتشر نشده است.

البته برخی از نمونه‌ها هم به خوبی در حال کار هستند. مثلا یک نمونه خیلی موفق از بازی های مشابه که البته جامعه مخاطب متفاوتی دارد، بازی لوماسیتی است.

مزیت رقابتی شما چیست؟

یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی ما این است که پروسه تست و تایید اثربخشی نورولند که حدود دو سال طول کشید، با موفقیت انجام شده است و حالا مقالاتی مبنی بر صحت اثربخشی بازی نورولند انتشار یافته اند.

 ما همچنین گفتار و نوشتار به زبان فارسی را داریم که بچه می تواند با انگشتش، روی صفحه موبایل تایپ کرده یا چیزی را روخوانی نماید(یعنی در جریان بازی، می خواند و یاد می گیرد) و سیستم به کمک هوش مصنوعی، تشخیص می دهد که آیا این به درستی انجام می شود یا خیر!

به علاوه سطح سختی تک تک بازی‌های موجود در نورولند، براساس توانایی و عملکرد هر کودک تنظیم می‌شود (سیستم تنظیم سختی خودکار) تا در حین انجام بازی، چالش لازم و کافی برای آن کودک حفظ گردد.

همینطور گزارش کاملی در اختیار خانواده قرار می گیرد که در جریان میزان قوت، ضعف و پیشرفت فرزندشان در طی بازی قرار گیرند.

نورولند چگونه درآمدزایی می کند؟

در ابتدای نصب نورولند، تعدادی از بازی ها بصورت رایگان قابل استفاده هستند اما برای دسترسی کامل به بازی های موجود در نورولند و همینطور صفحه‌ی گزارشات دقیق عملکرد، خرید اشتراک مدت دار را به خانواده ها پیشنهاد می کنیم تا از تمام قابلیت های بازی های مهارت شناختی استفاده نمایند.

بازی نورولند

آیا تاکنون، موفق به جذب سرمایه شده اید؟

چندماه پیش، از طریق ۱۰۰ استارتاپ موفق به جذب سرمایه ۲۰۰ میلیونی شدیم و اکنون در حال تلاش برای جذب سرمایه برای راند بعدی مان هستیم.

چه چشم اندازی برای تولید و تجاری سازی نورولند متصور هستید؟

ما معتقدیم که نورولند می تواند به مرجعی تبدیل شود که همه بچه های پیش از دبستان برای تقویت مهارت های خود از آن استفاده کنند.

حرف آخر؟

چندروزی است که نسخه جدید نورولند عرضه شده و در این مدت کوتاه، تعداد قابل توجهی کاربر هم جذب کرده است.

 ما امیدواریم که اتفاقات خوبی رخ داده و هرروز به چشم اندازمان، نزدیک و نزدیک تر شویم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *