رپرتاژ

تأثیرات سرویس‌های پخش آنلاین در صنعت سینما و تئاتر

آیا سرویس‌های پخش آنلاین یا همان VODهای معروف، جایگاه سینما و سالن‌های تئاتر را گرفته‌اند؟ و به طور کلی می‌توان گفت که این غول‌های بزرگ تجاری صنعت سینما و سرگرمی را دچار تحول کرده‌اند؟
طی دهه‌های گذشته، صنعت سینما به یکی از محبوب‌ترین صنایع جهانی تبدیل شده است. بودجه‌های کلان از سوی تهیه کنندگان موجب فرهنگ سازی جدیدی شده است و نتیجه‌ی آن، صنعت میلیون دلاری به نام ” صنعت سینما ” شده است.
شاید اگر در دهه‌های گذشته پیش بینی میکردید که یک فیلم با بودجه‌ی ساخت ۴۰۰ میلیون دلاری می‌تواند فروش ۱ میلیارد دلاری (یعنی ۶۰۰ میلیون دلار سود) را تجربه کند، هیچ‌کس حرف شما را باور نمیکرد.
اما امروزه شاهد به وقوع پیوستن نظریه‌های قدیمی و افسانه‌های دور از دسترس هستیم.
صنعت سینما توانسته با موفقیت به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تماشا تبدیل شود و عموم مردم را به سمت خود بکشاند.
این محبوبیت و توسعه چشم گیر، موجب شد که سالن‌های تئاتر و فروش‌های گیشه‌ای، به گزینه‌های سودآوری تبدیل شوند که هم سازندگان سالن تئاتر، و هم عوامل سازنده فیلم‌ها سودهای کلانی داشته باشند.
همه چیز به نفع سازندگان و سالن‌دارها بود تا زمانی که سر و کله‌ی رقیبی جدید پیدا شد. Video on Demand یا همان VODها که یک انتخاب برد – برد برای دوست داران سینما به حساب می‌آیند.
با ظهور و پیشرفت رسانه‌‎های پخش آنلاین، کسب و کار سالن‌های تئاتر دچار تنزل و می‌توان گفت فروپاشی شد؛ و امروزه با وجود پاندمی کرونا، این سالن‌ها بیش از هر زمان دیگری به فروپاشی و ورشکستگی نزدیک‌تر شده‌اند.
طی این مقاله قصد داریم نگاهی به عوامل و تأثیرات صنعت VOD، بر سینماها داشته باشیم.

روند تنزل جایگاه سینما و تئاتر؛ بررسی دلایل کم اهمیت شدن سالن‌های نمایش

در دهه‌های گذشته، پیش بینی‌های زیادی صورت گرفته بود و تمامی آن‌ها احتمال تنزل جایگاه سینما را داده بودند. کمبود فضای پارک برای اتوموبیل‌ها در اطراف سالن‌های سینما، قیمت‌های بالای بلیت‌ها، فیلم‌های نسبتا ضعیفی که توسط سالن‌ها ارائه میشد، تکنولوژی و فن‌آوری قدیمی سالن‌های سینما و … تماما احتمال نزول مراجعه کنندگاه به سینماها را نشان می‌داد.
و درست در زمانی که مخاطبین و علاقه‌مندان به صنعت سینما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند. یک نجات دهنده از راه رسید. ناجی بزرگی به نام نتفلیکس، با حجم بسیار گسترده‌ای از محتوا، با دسترسی بسیار آسان، و قیمت‌های خیلی کمتر نسبت به سینما.
حال مردم متوجه شده بودند که با پرداخت هزینه‌ای به مراتب کمتر، می‌توانند به انبوهی از فیلم و سریال دسترسی داشته باشند که نظیر آن‌ها را در هیچ سینمایی نمی‌توانستند ببینند.
علاقه مردم رفته رفته از سینماها کاسته شد، و به همان مقدار به سرویس‌های VOD اضافه شد.
حال مردم می‌توانستند با پرداخت هزینه‌ی بلیت یک فیلم، به اشتراک ماهانه یکی از سرویس‌های پخش آنلاین دسترسی داشته باشند و به هر مقداری که مایل باشند فیلم ببینند.
همه اتفاقات به سرعت به نفع سرویس‌های برخط پیش می‌رفت تا پاندمی Covid-19 ضربه‌ی نهایی را به صنعت سینما و تئاتر وارد کرد. با شیوع ویروس کرونا، سینماها در سرتاسر جهان تعطیل شدند و حال تنها گزینه برای سرگرمی مردم استفاده از رسانه‌های وی.او.دی بود. طی یک سال میلیون‌ها کاربر به مصرف کنندگان اشتراک‌های این غول‌های بزرگ اضافه شدند و کار به جایی رسید که بنیان‌گذار بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان یعنی جف بزوس، تصمیم به ورود به این عرصه گرفت.
جف بزوس با سرویس جدید خود یعنی آمازون پرایم به صنعت VOD وارد شد و ورود او تمرکز تمام رسانه‌های خبری را به صنعت VOD معطوف کرد.

استودیوهای بزرگ نسبت به این تغییرات چه واکنشی نشان دادند؟

با وجود رابطه‌ی خوبی که بین استودیوها و سالن‌های سینما وجود دارد، بسیاری از استودیوها در حال ارائه محتوای خود به رسانه‌های VOD هستند و تعداد استودیوهای متقاضی، روزانه در حال افزایش است.
یکی دیگر از دلایلی که استودیوها رو تحریک می‌کند، قوانین سخت‌گیرانه‌ی سینماها نسبت به دقایق فیلم است. پیش از ظهور VODها سینماها حکمرانی بی چون و چرایی برای خود ایجاد کرده بودند و نسبت به مسائل زیادی سخت گیری و اظهار نظر می‌کردند که یکی از آن‌ها دقایق نمایش فیلم بود.
علاوه بر این، قراردادهای سخت و نسبتا یکطرفه‌ای که سینما داران با استودیوها می‌بستند، از جمله دلایلی بود که رسانه‌های VOD خیلی راحت توجه استودیوها و تولیدکنندگان فیلم را به خود جلب کنند. طی قراردادهای سینما درصد زیادی از فروش گیشه به نفع سینماداران حساب می‌شد که این امر خیلی مورد رضایت تولیدکنندگان فیلم نبود.
در حال حاضر استودیوها حق انتخاب بیشتری دارند و ترجیح آن‌ها بدین صورت است که ابتدا فیلم‌ها در سالن‌های نمایش به اکران گذاشته شود، و سپس بعد از چند هفته حق پخش آن را به یکی از رسانه‌های VOD بفروشند.

آیا می‌توان امیدوار بود که سالن‌های تئاتر مجددا محبوبیت خود را به دست بیاورند؟

با توجه به وضعیت فعلی، می‌توان گفت که سالن‌های تئاتر و سینما یک بازه‌ی سودآور را پیش روی خود دارند.
تعطیلی و خانه نشینی مردم در زمان اپیدمی کرونا فشارهای سنگین اجتماعی به مردم وارد کرده و می‌توان گفت هیجان مردم برای بازگشت به اجتماع و دورهمی‌های سینمایی بسیار زیاد است و بدین ترتیب یک موج سود‌ده برای سینما داران پیش بینی می‌شود.
اما با تمام شدن این هیجان، مجدد مردم به سمت رسانه‌هایی باز می‌گردند که طی این دوره با سودآوری وحشتناک خود توانسته‌اند آثار بسیار جذابی مانند سریال ویچر، سریال چیزهای عجیب، سریال سرقت پول، ماندالوریان و … را خلق کنند.
علاوه براین ورود کمپانی بزرگ دیزنی به صنعت VOD، با نام انحصاری دیزنی پلاس، و همچنین سرمایه‌گذاری شبکه‌های تلویزیونی بزرگ نظیر HBO و Hulu در این صنعت نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند ضربه‌ی نهایی به پیکر بی‌جان سینما و تئاتر را وارد کند.
ویروس کرونا نه تنها در کشورهای اروپایی، بلکه در کشورهای آسیا و کشور خودمان ایران نیز ضررهای هنگفتی به سالن‌های تئاتر و سینما وارد کرد. با تعطیلی سینماها اکران بسیاری از فیلم‌ها به تعویق افتاد و برخی از تولیدکنندگان تصمیم گرفتند حق پخش فیلم‌های خود را به پلتفرم‌های داخلی واگذار کنند.
با وجود تمامی موارد بالا، بازهم سینما طرفداران بالقوه‌ی خود را دارد. کسانی که ترجیح می‌دهند فیلم‌ها را روی نمایشگرهای بزرگ سینماها و در حضور اجتماعی از علاقه مندان به سینما تماشا کنند، اما مطمئنا این تعداد همانند قبل نخواهد بود و کسب و کار سینماداران و سالن‌های تئاتر به مراتب کمتر از قبل خواهد بود.
شاید بتوان گفت بهترین کار برای سالن‌های تئاتر ایجاد یک همکاری با پلتفرم‌های VOD است. سالن‌های تئاتر بهترین مکان برای نمایش فیلم و سریال هستند و می‌توانند از پتانسیل خود برای یک همکاری دو طرفه با سرویس‌های پخش آنلاین ایجاد کنند.
علاوه براین یک راه حل دیگر، جایگزینی روش درآمدی از فروش بلیت تکی، با فروش مجوز استفاده ماهیانه باشد تا بینندگان و دنبال کنندگان فیلم و سریال‌ها بتوانند مقایسه‌ی اقتصادی انجام دهند.

کلام نهایی

رقابت بزرگی که میان سینما و سرویس‌های VOD صورت گرفته، رقابتی برد – برد برای مخاطبین است. چرا که در این رقابت هر ۲ طرف مجبور به بهبود کیفیت خود هستند و نهایتا این رقابت در تجربه‌ی کاربران تأثیر مستقیم خواهد داشت.
با توجه به شرایط فعلی کشور ما، استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین اصلی نظیر Netflix و یا دیزنی پلاس گزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای نیست.
ما قصد داریم وبسایت ملوفیلم را به شما عزیزان پیشنهاد دهیم. پخش آنلاینی که محتوای خارجی پلتفرم‌های خارجی را با کیفیتی قابل قبول پوشش می‌دهد و علاوه براین، قیمت‌های اشتراک ماهانه‌ی بسیار ارزان‌تری نسبت به سایر پلتفرم‌های داخلی دارد.
چنانچه تجربه استفاده از سرویس ملوفیلم را دارید، خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *