سلامتاخبار استارتاپیاخبار سلامت

حمایت از پژوهش‌های بین رشته‌ای حوزه سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت: در این فراخوان تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان از پژوهش‌های پذیرفته شده حمایت خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از اولین فراخوان مشترک طرح‌های پژوهشی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران، گفت: در این فراخوان تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان از پژوهش‌های پذیرفته شده حمایت خواهد شد.

دکتر فرید نجفی امروز در مراسم تبادل تفاهم‌نامه همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران و رونمایی از اولین فراخوان مشترک طرح‌های پژوهشی که با حضور دکتر ایمان افتخاری، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های عمده موسسه نیماد در حمایت از پژوهش‌های حیطه علوم پزشکی کشور گفت: یکی از این فعالیت‌ها همکاری با گرنتینگ بادی های داخل کشور بود تا فعالیت‌های این موسسه با تمام موسساتی که نماینده پژوهش و فناوری در کشور هستند، هم‌سو شود. این اقدامات در مورد گرنتینگ بادی های خارج از کشور نیز از قبل وجود داشته است و نگاه ما به این سمت است که این همکاری‌ها توسعه پیدا کند. در همین هفته نیز یک برنامه مشترک با یکی از گرنتیگ‌بادی‌های کشور آلمان داریم.

وی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت‌های نیماد، رفتن به سمت سازمان‌های سیاست‌گذار در حیطه سلامت در کشور بود. شناسایی نیازهای این سازمان‌ها و قرار دادن نیازها در تحقیق و توسعه و فراخوان‌های پژوهشی، به حل این مشکلات کمک می‌کند. بخشی از اعتبار مورد نیاز این فراخوان‌ها را سازمان‌های سیاست‌گذار تامین اعتبار می‌کردند و قسمتی توسط نیماد تامین می‌شد.

نجفی تصریح کرد: اگر بنا بر این است که تحقیقات و فناوری در کشور از تحقیقات دانشگاهی به سمت تحقیقات ملی و از تحقیقات ملی به سمت ایجاد فناوری برود، چاره‌ای نداریم جز این ‌که اکوسیستم تحقیقات و فناوری در کشور کاملا به طور ساختارمند به یکدیگر متصل شود و اهداف مشخصی را دنبال کند.

وی افزود: در این برنامه که با هم‌سویی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ایجاد شد، نگاه ما به سمت حیطه‌هایی بود که ما در آن هم‌گرا هستیم تا بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم و یک هم‌افزایی در این حیطه داشته باشیم.

نجفی تاکید کرد: برای حل مشکلات کشور در بخش‌های مختلف و برای حرکت در لبه دانش، باید تمام افراد برجسته در حیطه‌های مختلف کنار هم قرار بگیرند و موسساتی وجود داشته باشند که از این هم‌گرایی حمایت کنند.

وی مبلغ حمایتی از پژوهش‌های پذیرفته‌شده در این فراخوان را تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: یک ۳۰۰ میلیون تومان از طرف نیماد و یک ۳۰۰ میلیون تومان از طرف صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، تامین خواهد شد.

رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی، پنج حوزه پژوهشی پذیرفته شده در این فراخوان را به شرح زیر اعلام کرد:

– پژوهش های حوزه فرآورده‌های سلامت محور (دارو، کاشتنی‌ها، تجهیزات پزشکی، ابزارهای تشخیص، بیوسنسورها، میکروربات، بیونیک و پوشیدنی‌ها)

– استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، ابرداده‌ها، در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها

– آلاینده‌های محیط زیستی (شناسایی / ارزیابی اثرات / کنترل آلاینده‌ها)

– بایو متریال در پزشکی و مهندسی بافت، پرینتر، جوهرهای زیستی و محصولات سه بعدی

– بهداشت مواد غذایی و پروبیوتیک

وی ادامه داد: ما در این حیطه‌ها و در بحث سلامت، به شدت نیازمند کمک رشته‌های خارج از علوم پزشکی هستیم. در فراخوان‌های آتی، بر حسب نیاز کشور و بر حسب علاقه‌مندی که در دوسوی این تفاهم‌نامه وجود دارد، ممکن است حیطه‌های دیگری نیز اضافه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، یکی از نقاط قوت این برنامه را الزام بر حضور دانشجوی پسادکترا عنوان کرد و گفت: این موضوع خیلی کمک می‌کند به این‌که پژوهشگران جوان در کنار افرادی که صاحب سبک هستند، در کشور قرار بگیرند و از این گرنت استفاده کنند.

نجفی ضمن دعوت از پژوهشگران حیطه علوم پزشکی و از پژوهشگران سایر واحدهای دانشگاهی کشور در وزارت علوم و از همه موسسات آموزشی و پژوهشی کشور برای شرکت در این فراخوان، اظهارامیدواری کرد که با شناسایی مشکلات کشور و شناسایی ابرترندهایی که نیاز کشور برای بحث مرجعیت علمی است، پژوهشگران رشته‌های مختلف در کنار هم قرار بگیرند تا اتفاق خوبی را در پایان شهریور ماه شاهد باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم بخش‌هایی مثل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این حرکت هم‌گرایانه حمایت کنند و کمک ویژه‌ای به این بحث داشته باشند تا این اقدامات به یک جریان اصلی در کشور تبدیل شود. گرنتیگ‌بادی‌ها و حمایت‌کننده‌های بخش پژوهش و فناوری در کنار یکدیگر و به صورت هم‌جهت از پژوهش‌ها حمایت کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *