اخبار استارتاپیاخبار صنایع خلاق و فرهنگیصنایع خلاق و فرهنگی

پیشرفت در روند یادگیری کودکان با استفاده از بازی های علمی

اپلیکیشن های بازی بهترین بستر برای طراحی بازی هایی در راستای تقویت مهارت‌های شناختی هستند.

استفاده از فناوری های دانش بنیان در زمینه بازی و سرگرمی‌های کودکان، یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمانی و بازتوانی در زمینه اختلالات شناختی و یادگیری در کودکان است.

سمیه سادات علوی مدیر محصول اپلیکیشن هانا، اظهار داشت: اختلالات یادگیری و معضلات شناختی مانند حافظه و تمرکز، از مهم ترین دلایل مراجعه کودکان به مراکز خدمات روانشناختی است و استفاده از بازی های شناختی که بر مبنای مطالعات علمی و روانشناسی انجام شده باشد می تواند یکی از موثرترین روش‌ها، برای بهبود و تقویت شاخصه های فوق باشد.

علوی به استفاده روزافزون اپلیکیشن های بازی در بین کودکان اشاره کرد و بیان کرد: استفاده از اپلیکیشن های بازی به دلیل برخورداری قشر عظیمی از کودکان، بهترین بستر برای طراحی بازی هایی است که موجب تقویت مهارت‌های شناختی و مهارت های یادگیری تحصیلی در کودکان می‌شود.

وی ارائه محصولی علمی و بر پایه آزمون های تخصصی روانشناسی کودک و بازی محور را هدف اصلی طراحی اپلیکیشن هانا خواند. وی با تأکید بر اینکه اپلیکیشن هانا از محصولات دانش بنیان نوع یک بوده و مناسب مخاطبان کودک ۳ تا ۹ساله است، بیان کرد: این محصول حاصل استفاده از تجربیات گروهی از متخصصان و روانشناسان حوزه کودک می باشد.

اپلیکیشن هانا از محصولات مجموعه خدمات روانشناختی- پژوهشی به نام سرو هاناست و در تلاش است که ۴ مهارت را در کودکان افزایش دهد که این مهارت‌ ها شامل مهارت‌های شناختی، مهارت یادگیری و تحصیلی، دانش علوم اجتماعی و مفاهیم پایه است.

اپلیکیشن هانا بازی کودکان

علوی با بیان این‌که اپلیکیشن هانا دائما بر اساس نیاز کاربران در حال به‌روز رسانی است، افزود: دیدگاه این محصول دانش بنیان، رشد و ارتقای مهارت‌های شناختی و تسریع و تعمیق روند یادگیری در کودکان است و کلیه مراحل این بازی توسط روانشناس کودک و دکترای روانسنجی، استانداردسازی شده است. وی بیان کرد: هانا، یک فرایند سرگرمی است و کودک در حین مهارت‌‌های شناختیِ خود را تقویت می‌ کند.

علوی تصریح کرد: امروزه، روش‌‍‌های غیرمستقیم غنی‌سازی محیط کودک، بیش‌ از‌ پیش کارا، سودمند و اثربخش است. وی خاطر نشان کرد: اپلیکیشن بازی هانا، موجب تسریع و تعمیق روند یادگیری برای کودکان سه تا هشت ‌سال می‌شود؛ و از همه مهم‌ تر، موجب یک بهبود و تغییرِ پایه‌ ای می‌ گردد. علوی ارائه، تبلیغ و استفاده روز افزون از اپلیکیشن های بازی غیر علمی و غیر استاندارد در بین مخاطبان کودکان را تهدیدی برای سلامت روانی آنان برشمرد.

مدیر محصول اپلیکیشن هانا تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی مراحل بازی بر مبنای مطالعات دقیق روانشناسی انجام شده است،‌‌ پس از اینکه کودک مراحل بازی را طی کرد، یک گزارش‌ تحلیلی از وضعیت روانشناختی کودک به والدین ارائه می شود که این گزارش نشان دهنده وضعیت شناختی کودک می باشد.

وی ادامه داد: این گزارش، نشان‌ دهندۀ وضعیت شناختی کودک است، این‌ که در چه مؤلفه‌هایی توانمند و در چه شاخصه‌‌هایی نیازمند بهبود و تقویت است. پس از ارائه اولین گزارش، خانواده‌ ها با دریافت پیش‌آگاهی از نیم‌رخ رفتاری، نسبت به وضعیت شناختی کودک خود آگاهی می‌یابند.

در نسخه جدید بازی سوالات بر اساس رنج سنی تفکیک شده و دسته‌بندی بر اساس ۳تا ۵سال ،۵تا ۷سال و۷تا ۹سال انجام شده است و تمامی قسمت‌های بازی هانا اعم از تعداد و ترتیب قرار گرفتن سوالات و تصویر‌سازی‌ها بر اساس کارکردهای روانشناختی کودک بازبینی و دسته‌بندی شده است.

علوی حضور سرمایه گذاران خصوصی برای معرفی هر چه بیشتر این‌ گونه از محصولات دانش بنیان را تعیین کننده برشمرد و افزود: با بررسی های انجام شده روی به جامعه آماری حدوداً ۱۰۰۰نفره در بازی، گزارش این بازی توسط دکترای روانسنجی استانداردسازی و بومی شده است و این گزارش می‌تواند مبنای بسیاری از مطالعات پژوهشی و روانشناختی منطقه محور نیز باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *