رپرتاژ

ترازوی آزمایشگاهی ایده‌آل؛ پول‌تان را برای خرید بهترین‌ها خرج کنید!

خرید بهترین ترازوی آزمایشگاهی، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های کاربران این ترازوهای حساس به‌شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و به‌ شما بگوییم که بهترین ترازوی آزمایشگاهی موجود در بازار برای شما چیست و در خرید این ترازو، چه چیزهایی را باید در نظر بگیرید؛ با ما همراه باشید.

ترازوی آزمایشگاهی، چه تفاوتی با انواع دیگر ترازو دارد؟

ترازوی آزمایشگاهی، چه تفاوتی با انواع دیگر ترازو دارد؟

ترازو، یکی از ابزارهایی است که در زندگی روزمره‌ی خود و در مکان‌های مختلف، با آن سروکار داریم. از اندازه‌گیری وزن مواد غذایی مختلف در آشپزخانه گرفته تا وزن‌کردن میوه و سبزی در مغازه، نمونه‌های مختلفی هستند که برای کاربرد ترازو در زندگی می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم. نوع دیگری از ترازوها نیز وجود دارند که به‌دلیل دقت و حساسیت بسیار بالایی که دارند، در حوزه‌هایی چون آزمایشگاه‌های شیمی یا حتی زرگری‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این ترازوهای حساس، ترازوی آزمایشگاهی نام دارند.

ترازوی آزمایشگاهی، در واقع نوعی از ترازوهای دیجیتالی محسوب می‌شود که برای استفاده در حوزه‌های حساس طراحی شده است و جهت توزین نمونه‌هایی مانند مواد شیمیایی و فلزات گران‌بها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترازو، دقت بسیار بالایی دارد و برخی از انواع آن، حتی قادر به توزین یک تار موی انسان نیز هستند. ترازوهایی که چنین دقت بالایی دارند، دارای محفظه‌ی توزین هستند تا از تاثیر فشار هوا جلوگیری کنند و وزن نمونه، با دقت هرچه‌ تمام‌تر اندازه‌گیری شود.

فاکتورهای طلایی برای انتخاب بهترین ترازوی آزمایشگاهی را بشناسید

انتخاب بهترین ترازوی آزمایشگاهی

طبیعی است که وقتی می‌خواهید یک ترازوی آزمایشگاهی تهیه کنید، به‌دنبال خرید بهترین محصول موجود در بازار باشید؛ اما آیا می‌دانید که بهترین ترازوی آزمایشگاهی موجود در بازار چیست؟ مهم‌ترین موضوعی که در این زمینه باید به آن توجه کنید این است که بهترین ترازوی آزمایشگاهی برای شما، محصولی است که بتواند به بهترین شکل ممکن نیازهای‌تان را رفع کند و با شرایط شما هم‌خوانی داشته باشد. با درنظرگرفتن این نکته‌ی طلایی، مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب بهترین ترازوی آزمایشگاهی باید به آن‌ها توجه کنید، به شرح زیر هستند:

  • دقت ترازو

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب ترازوی مناسب باید به آن توجه کنید، دقت ترازو است. دقت ترازوی آزمایشگاهی، به قطعه‌ی بسیار حساسی به‌نام «لودسل» که در داخل دستگاه تعبیه می‌شود بستگی دارد. این روزها، ترازوهای آزمایشگاهی مختلفی در بازار وجود دارند که وزن نمونه‌های توزین را با دقت بسیار بالایی مانند: دو، سه، چهار یا حتی پنج رقم اعشار اندازه‌گیری می‌کنند؛ اما بهترین ترازو برای شما، ترازویی است که دقت آن بر اساس نیازهای شما باشد. با توجه به این موضوع، در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی، محصولی را انتخاب کنید که از نظر دقت، بیشترین مطابقت را با کاربرد مورد نظر شما داشته باشد.

  • نوع کالیبراسیون ترازو

فاکتور بسیار مهم دیگری که در انتخاب ترازوی حساس آزمایشگاهی باید در نظر بگیرید، نوع کالیبراسیون ترازو است. ترازوهای آزمایشگاهی، از نظر کالیبراسیون به سه دسته‌ی: کالیبراسیون خارجی، کالیبراسیون داخلی و اتوکالیبره، تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که ترازوهای اتوکالیبره نیازی به کالیبره‌شدن توسط شما ندارند و از نظر قیمت نیز در سطح بالاتری نسبت به انواع دیگر ترازو قرار دارند؛ بنابراین اگر با بالابودن قیمت ترازوی آزمایشگاهی مشکلی ندارید، این ترازوها، گزینه‌های بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شوند.

  • قابلیت‌های جانبی ترازو

قطعه‌شماری، قابلیت اتصال به دستگاه‌های جانبی و اندازه‌گیری چگالی نمونه‌ی توزین، از جمله قابلیت‌هایی هستند که برخی از ترازوهای آزمایشگاهی از آن‌ها بهره می‌برند. مسلما ترازوهایی که چنین قابلیت‌هایی دارند، از نظر قیمت، کمی گران‌تر از محصولات دیگر هستند؛ اما این اختلاف قیمت، در مقابل امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، موضوع کم‌اهمیتی به‌شمار می‌رود. اگر شما هم جزو کاربرانی هستند که قابلیت‌های جانبی دستگاه برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاهی، حتما به این مورد دقت کنید؛ چراکه بهترین ترازو برای شما، محصولی است که قابلیت‌های مورد نیاز شما را به‌صورت یک‌جا داشته باشد.

  • قابل‌تعمیربودن ترازو

ترازوی آزمایشگاهی نیز درست مانند هر وسیله‌ی دیگری در معرض آسیب و خرابی دارد و درصورت بروز چنین اتفاقی، باید به‌دنبال تعمیر آن بود. برخی از محصولات موجود در بازار، از قابلیت تعمیر بی‌بهره هستند و در صورت خرابی، دیگر هیچ راهی برای تعمیر و استفاده‌ی مجدد از آن‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی است که قابل‌تعمیربودن ترازو، اهمیت خود را به رخ می‌کشد و شما را از پرداخت هزینه‌های سنگین برای خرید یک ترازوی جدید بی‌نیاز می‌کند؛ بنابراین، قابلیت تعمیر ترازو، یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین محصول را برای خود انتخاب و به میزان قابل توجهی نیز در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

  • خطی‌بودن ترازو

ترازوهای آزمایشگاهی، هرچه‌قدر هم که دقیق باشند، هیچ‌گاه نمی‌توانند مقدار واقعی نمونه‌ی توزین را برای کاربران خود نشان دهند. مقادیر نمایش داده شده توسط این ترازوها، باید در بازه‌ی مجازی در اطراف یک مقدار ایده‌آل قرار داشته باشد. این بازه‌ی مجاز، همان چیزی است که از آن به‌عنوان خطی‌بودن ترازو یاد می‌شود و به این معنا است که اگر نتایج توزین ترازو، خارج از بازه‌ی مجار باشد، دستگاه ایراد دارد و کارآمد نیست. خطی‌بودن ترازو، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در خرید ترازوی آزمایشگاهی باید به آن توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین محصول موجود را برای خود تهیه کنید.

  • ظرفیت ترازو

فاکتور حیاتی و بسیار مهم دیگری که در انتخاب بهترین ترازوی آزمایشگاهی باید به آن دقت کنید، ظرفیت ترازو است. ظرفیت ترازویی که انتخاب می‌کنید، باید کاملا با نیاز و کاربرد شما مطابقت داشته باشد تا بتواند نیازهایتان را به بهترین شکل ممکن برطرف کند. ظرفیت ترازو نیز روی قیمت این محصول تاثیر‌گذار است و ترازوهایی با ظرفیت بالا، از ترازوهایی با همان دقت که ظرفیت کمتری دارند، گران‌تر هستند؛ به‌عنوان مثال، قیمت ترازوی آزمایشگاهی and با دقت دو صفر که ظرفیت آن ۹۰۰ گرم است، از قیمت یک ترازوی دیگر از همین برند و با همین دقت که ظرفیت آن ۶۰۰ گرم است، بالاتر خواهد بود.

همان‌طور که دیدید، این شما و نیازها‌یتان هستید که بهترین ترازوی آزمایشگاهی موجود در بازار را تعیین می‌کنید؛ بنابراین، قبل از آن‌که محصولی را انتخاب کنید و کارت بکشید، نیازهای خود را به دقت بررسی کنید تا از خرید خود پشیمان نشوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *