مقالات صنایع خلاق و فرهنگیصنایع خلاق و فرهنگی

چگونه ثبت شرکت خلاق انجام دهیم؟

لیمو HR

همان طور که می دانید، در مقاله گذشته به مفهوم شرکت های خلاق، دسته بندی حوزه محصولات آنها و خصوصیاتی که دارند اشاره کردیم. در این مقاله نیز به ارائه مطالب و شرایطی خواهیم پرداخت که افراد برای ثبت شرکت خلاق خود ملزم به رعایت آن هستند، چراکه پس از ثبت شرکتشان می توانند از مزایایی که برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است بهره مند شوند.

بنابراین اگر بخواهید برای ثبت شرکت خود به عنوان شرکت خلاق اقدام کنید، طبق ماده ۶ آیین ‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت ‌های خلاق، باید شرایط زیر را جهت پذیرش شرکت خلاق خود داشته باشید:

  1. دارا بودن یکی از شخصیت های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور
  2. خصوصی بودن شرکت
  3. محصول / خدمت معرفی شده دانش بنیان نباشد
  4. حوزه محصول/ خدمت مرتبط با حوزه های خلاق مذکور در آیین نامه باشد
  5. محصول/ خدمت می بایست تولید/ ارائه شده باشد. (صرف ارائه طرح قابل پذیرش نمی باشد)

لازم به ذکر است، محصول/ خدمت می تواند همزمان دانش بنیان/ خلاق باشد، اما برای دریافت خدمات حمایتی باید یکی از حمایت های دانش بنیان/ خلاق را انتخاب کرده و از حمایت دیگری انصراف دهد.

از این رو با رعایت شاخص های گفته شده می توانید جهت پذیرش شرکت خلاق خود اقدام کنید، اما این که چگونه اقدام کنید، نیازمند گذراندن مراحلی است، بدان سبب در ادامه شما را با شیوه های ثبت و پذیرش شرکت های خلاق آشنا می کنیم:

ثبت شرکت خلاق در اداره ثبت شرکت ها

برای ثبت شرکت خلاق، نیاز است تا ابتدا شرکت مورد نظر به صورت معمول و رسمی به ثبت برسد و سپس مرحله ثبت نام آن، به عنوان شرکت خلاق سپری شود. برای ثبت شرکت خلاق ابتدا باید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کرد و فرآیند ثبت شرکت را آغاز کرد. همچنین در ابتدا باید شرکت خود را در یکی از قالب‌ های پذیرفته شده قانون تجارت (سهامی عام، سهامی خاص، مسئولیت محدود و غیره) در اداره ثبت شرکت ها، به ثبت رسانید. برای ثبت شرکت می توانید خود اقدام کرده یا از خدمات شرکت هایی که با چند و چون این فرآیند آشنایی دارند، استفاده کنید.

با دانستن موارد گفته شده، فرآیند ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت ها را به طور خلاصه، مرور می‌کنیم:

۱) تکمیل فرم اطلاعات مرتبط با شرکت مانند انتخاب نوع شرکت (سهامی عام، خاص یا با مسئولیت محدود)

۲) تکمیل فرم اطلاعات هویتی متقاضی ثبت شرکت (مشخصات، نشانی و …)

۳) ارائه ۵ نام پیشنهادی برای شرکت با توجه به مقررات انتخاب نام شرکت

۴) تشریح موضوع فعالیت (کسب و کارهای دیجیتال، چاپ و نشر، معماری، سرگرمی و …)

 ۵) ذکر میزان سرمایه (حداقل صد هزار تومان در شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود)

۶) ذکر نام موسسین شرکت (نام، کد ملی، نشانی و سمت و …)

۷) ذکر نام شعب در صورت وجود (این بخش غالبا در ابتدای فعالیت تجاری شرکت‌ ها، کاربردی ندارد)

۸) انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار شرکت برای چاپ آگهی ‌های شرکت (مثلا انتخاب روزنامه اعتماد)

۹) درج اظهارنامه ثبت شرکت

۱۰) ثبت اساسنامه شرکت و شرکتنامه شرکت

۱۱) بارگذاری مدارک و اسناد خواسته شده توسط سامانه

۱۲) ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌ ها از طریق اداره پست

۱۳) دریافت تاییدیه نهایی اداره ثبت شرکت ‌ها

۱۴) انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و شروع فعالیت

پس از این مرحله، متقاضیان می‌توانند برای بهره مند شدن از مزایای شرکت خلاق، ثبت شرکت خلاق در برنامه توسعه زیست بوم شرکت ‌های خلاق را پیگیری کنند.

فرآیند ثبت شرکت در سامانه اداره ثبت شرکت ها برای ثبت شرکت خلاق

پذیرش شرکت های خلاق

 نحوه پذیرش شرکت های خلاق به دو صورت امکان پذیر است:

  1. معرفی متقاضیان از سوی مبادی مورد پذیرش:

شرکت های عضو یکی از مبادی معرفی شرکت های خلاق (مطابق با لیست منتشر شده در وب سایت برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق) می بایست از سوی آن مبادی (با تکمیل کاربرگ توسط مبادی) به دبیرخانه شرکت های خلاق معرفی شوند.

  1. ارائه درخواست مستقیم: تکمیل فرم ثبت نام آنلاین برای محصولات و خدمات خلاق و نوآور (با توجه به این که مبنای ارزیابی محصولات و خدمات می باشد، لازم است متقاضیان به ازای هر محصول یا خدمت، یک کاربرگ مجزا تکمیل نمایند).

از دیگر نکات مهم این است که از تاریخ اول بهمن ماه ۱۳۹۸، شرکت های حوزه بازی های رایانه ای صرفا از طریق معرفی از ساختار حمایتی همگرا بنیاد ملی بازی های رایانه ای و شتابدهنده های عضو مبادی خلاق امکان دریافت تاییدیه خلاق دارند.

پس از معرفی این که شرکت توسط مبادی به دبیرخانه معرفی شد، چه مدت تایید آن طول خواهد کشید؟

 در شیوه اول با معرفی شرکت توسط مبادی به دبیرخانه در طی مدت زمانی شرکت ها تایید می شوند، اما با توجه به اینکه در بعضی مواقع، در پرونده های معرفی شده از سوی مبادی ممکن است نقص مدارک یا ابهاماتی وجود داشته باشد، لذا جهت بررسی اجمالی مستندات ارسال شده، مهلت حدودا ۱۰ الی ۱۴ روز کاری در نظر گرفته شده است. همچنین تا زمانی که شرکت معرفی شده در چرخه بررسی باشد و ثبت نهایی نشده باشد، پیگیری های شرکت باید تنها از طریق مبدأ صورت بگیرد.

در حالت دوم پذیرش شرکت های خلاق نیز همان طور که اشاره شد، شرکت ها باید به صورت مستقیم اقدام به ثبت نام کنند به همین خاطر نیاز است تا نکات زیر را مد نظر قرار دهند:

اما ثبت شرکت خلاق در برنامه توسعه شرکت‌های خلاق چگونه است؟

پس از اینکه مراحل ثبت شرکت شما در اداره ثبت شرکت ها به پایان رسید، باید با مراجعه به سامانه توسعه شرکت‌ های خلاق مراحل درخواست تبدیل شرکت‌ خود به شرکت خلاق را مطابق زیر انجام دهید:

۱) تکمیل فرم مشخصات متقاضی شامل نام شرکت، نوع شرکت، شماره ثبت، تاریخ ثبت، نام مدیرعامل، تعداد پرسنل و…

۲) تعیین حوزه فعالیت شرکت و محصولات آن

۳) تشریح نوآوری محصولات شرکت و درخواست ارزیابی آن

۴) حجم تقریبی بازار محصولات شرکت و امکان توسعه آن

۵) بارگذاری مدارک و اسناد مرتبط با شرکت ثبت شده

۶) بررسی مجدد اطلاعات ثبت شده و تایید آنها

۷) اتمام عملیات و پایان درخواست ثبت شرکت خلاق

مدارک مورد نیاز در فرایند ثبت شرکت خلاق چیست؟

 مدارک مورد نیاز به سه دسته کلی تقسیم میشود:

  • مستندات ثبتی شرکت شامل اساسنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی روزنامه رسمی، آگهی آخرین تغییرات
  • مستندات مربوط به شرح محصول/خدمت درخواستی شامل: کاتالوگ محصول و هرگونه مستندات در خصوص شرح قابلیت های محصول، تصاویر، لینک های دسترسی و در برخی موارد در صورت لزوم فاکتور یا قرارداد رسمی فروش محصول یا ارائه خدمت
  • رزومه و سوابق مرتبط با حوزه درخواست شامل سوابق کاری، مجوزهای اخذ شده، افتخارات یا مقامات کسب شده، سوابق ارزیابی های انجام شده روی شرکت یا محصول و …

فرآیند بررسی و ارزیابی درخواست پذیرش خلاق شامل مراحل زیر است:

  • بایگانی و بررسی اولیه درخواست: ۱۴ روز کاری
  • چرخه تکمیل مدارک: در صورت نقص در مدارک شرکت، پیامک تکمیل مدارک به شماره همراه مدیرعامل که در فرم درخواست درج شده است ارسال می گردد. در این مرحله مهلت ۳۰ روزه بابت تکمیل مدارک برای شرکت ها در نظر گرفته شده است.
  • در صورت کامل بودن پرونده و یا پس از گذراندن چرخه تکمیل مدارک، پرونده به کارشناس ارزیاب ارجاع می شود که برای این مرحله نیز مهلت ۱۴ روز کاری در نظر گرفته شده است.

پیگیری در خواست شرکت ها پس از ثبت نام

پس از ثبت موفق درخواست از طریق فرم آنلاین، به صورت خودکار حساب کاربری متقاضی ایجاد می گردد. برای ورود به حساب کاربری از منوی سایت بخش ثبت نام و زیرمنوی ورود به حساب کاربری و با استفاده از شناسه ملی شرکت (به عنوان نام کاربری) و کدملی مدیرعامل (به عنوان رمز عبور) می توانید به حساب کاربری خود وارد شوید. شرکت های متقاضی پس از ثبت نام، باید از طریق مراجعه به حساب کاربری خود اقدام به پیگیری وضعیت ثبت نام خود نمایند، تا در صورت نیاز به تکمیل مدارک در مهلت تعیین شده اقدام به ارائه مستندات تکمیلی نمایند. چنانچه مهلت تعیین شده جهت تکمیل مدارک به اتمام برسد، پرونده از وضعیت پیگیری خارج و بدلیل عدم همکاری در وضعیت رد درخواست قرار خواهد گرفت.

پس از گذراندن این مراحل، درصورتی که واجد شرایط قانونی باشید، نهاد مسئول شما را تایید و شرکت خلاق به ثبت قانونی می‌رسد و قادر به فعالیت در قالب این نوع شرکت و استفاده از تسهیلات و مزایای آن هستید.

گواهی مبنی بر تایید ثبت شرکت خلاق به چه صورت قابل صدور است؟

شرکت های خلاق پس از دریافت پیامک تایید می توانند ضمن مراجعه به آدرس ircreative.isti.ir/pub و جستجوی نام شرکت، پذیرش خلاق شرکت خود را به صورت آنلاین استعلام نمایند. همچنین گواهی قابل پرینت (pdf) شرکت های خلاق از طریق ارسال درخواست به شماره واتساپ ۰۹۱۹۸۹۵۲۷۷۳ قابل ارسال است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *