معرفی استارتاپسلامتمصاحبه های سلامت

هی مد ، استارتاپی برای بیماران تنفسی

گفتگو با بنیانگذار استارتاپ هی مد

دانشجوی کارشناسی در رشته الکترونیک است و هم زمان مدیر استارتاپ هی مد. به دلیل علاقه مندی به نوآوری و خلق ارزش وارد هنرستان فنی حرفه ای شد و وقت کافی هم برای پرداختن به همین موضوعات به دست آورد. موفق هم بود و با طرح هی مد توانست از سال ۹۷ بیش از ۱۵ عنوان ملی و بین المللی در جشنواره های مختلف پژوهشی و اختراعات کسب کند. گفتگویمان را با مدیر استارتاپ هی مد دنبال کنید:

چه شد که وارد دنیای استارتاپ ها شدید؟

 ابتدا میخواهم به بهترین قسمت رزومه ام یعنی کارآموزی در دانشکده برق شریف اشاره کنم که اولین تجربه کاری حرفه ای من در زمینه الکترونیک محسوب می شد و من مسئول طراحی برد های آموزشی برای آزمایشگاه بودم و زیر نظر یک استاد خوب کار میکردم و سعی کردم در مدت زمان کمی خودم را ارتقاء دهم و اطلاعات لازم برای عملی کردن محصولی که در سر داشتم را بدست آوردم .

کمی بعد از این مدت کوتاه یعنی آبان ماه ۹۸ بود که من در جشنواره اختراعات و دستاوردهای فناورانه که در ساری برگزار شده بود حضور پیدا کردم که محصول هِی مِد را ارائه کنم و دقیقا همان موقع تعدادی از داوران جشنواره که از فعالان اکوسیستم استارتاپی بودند از محصول هی مد خوششان آمد و به من کارت ویزیت دادند که بعد از برگشت به تهران با آن ها ارتباط بگیرم و شاید نقطه ی ورود من به دنیای بزرگ استارتاپی همان جا بود .

هی مد چیست و قرار است کدام چالش بیماران تنفسی را حل کند؟

ما در دنیا بیش از یک میلیارد بیمار مبتلا به بیماری های تنفسی داریم که متاسفانه سالانه حدود ۴ میلیون از این بیماران به دلیل ابتلا به این بیماریها و مشکلات ناشی از آن جان خود را از دست می دهند که این آمار در کشور ایران هم حدود ۱۶ میلیون بیمار مبتلا به آسم و COPD می باشد.

عدم پایبندی به مصرف و مصرف نادرست اسپری های استنشاقی اصلی ترین چالش این بیماران می باشد که در مورد حدودا ۹۰ درصد این بیماران صادق است .

هی مد توانسته با طراحی اسپری آسم هوشمند این مشکلات را تا حد مطلوبی حل کند. محصول اسپری آسم هوشمند هی مد دارای دو قسمت گجت و نرم افزار می باشد. منظور از گجت دستگاه هوشمندی می باشد که بر روی اسپری های تنفسی این بیماران نصب می شود و کار پیگیری دارو را به کمک نرم افزار نصب شده بر روی تلفن همراه انجام می دهد .

به طور خلاصه استفاده از محصول اسپری آسم هوشمند باعث می شود که بیماران تنفسی تا ۶۸ درصد به دارو های خود پایبند شوند و همچنین حملات تنفسی آن ها تا ۷۹ درصد کاهش پیدا می کند تا بیماران زندگی با کیفیت تری را تجربه کنند.

ایده هی مد از کجا آمد؟ آیا از نزدیکانتان با این چالشها رو به رو بودند؟

من و برادر کوچکترم از کودکی تا نوجوانی با بیماری آسم درگیر بودیم. من چند سال بود که دیگر تجربه حملات تنفسی را نداشتم تا اینکه یک بار در تاکسی با یک فرد مسن برخورد داشتم که از مشکلات شدید بیماری خود برای من صحبت کرد که فکرم را حسابی مشغول کرد و با یک دید متفاوت یعنی ساختن و تغییر دادن به این موضوع نگاه کردم.

تیم هی مد از چه افراد و تخصص هایی تشکیل شده است؟

هم اکنون ما در تیم هی مد پنج نفر هستیم، ۴ هم بنیانگذار هستیم و همه افراد در زمینه تخصصی خود در تلاش هستند که بهترین باشند و بهترین تاثیر را داشته باشند.

اگر بخواهم بیشتر توضیح بدهم آقای قنبری وظیفه طراحی و توسعه سخت افزار محصولات هی مد را بر عهده دارد و آقای ناصرپور و آقای شاه محمدی  هم بخش نرم افزار هی مد را پیش می برند و من هم کار های مدیریت تیم و توسعه بازار را به عهده دارم و به صورت کلی نقطه قوت این استارتاپ  تیمی هست که دور هم جمع شدند.

تیم استارتاپ هی مد

کدام مجموعه ها از هی مد حمایت کردند؟

هی مد تا به امروز که من با شما صحبت می کنم تنها یک حمایت کننده داشته و آن هم شتابدهنده تریگ آپ است.

چیزی که باعث شد تا همیشه من احساس خوبی نسبت به تریگ آپ داشته باشم این بود که زمانی که من طرحم را برای شتابدهنده ارسال کردم و فرصتی برای ارائه به من داده بودند، هیچ درک درستی از استارتاپ و فضای خلق ارزش نداشتم ولی با این وجود هی مد را ریجکت نکردند و حتی با مشاوره و حمایت مالی به من کمک شد تا یک نمونه اولیه قابل نمایش طراحی کنم و پس از آن هم به خوبی با آموزش ها و راهنمایی های به موقع توانستم کم کم با این مسیر آشنا شوم.

آیا برای تست هی مد به بیمارستانها میرفتید؟ همکاری کادر درمان و بیماران چطور بود؟

ما برای تست هِی مِد به همه جا رفتیم! با اینکه محصول اسپری آسم هوشمند هی مد اثر درمانی ندارد و برای بیمار خطر آفرین نیست ولی باز هم مراکز درمانی و کلینیک ها بسیار سخت گیر بودند.

ما برای تست مجبور شدیم ساعت ها جلوی درب کلینیک ها بایستیم تا با بیماران ارتباط برقرار کنیم. در همین حین باید محصول را برای دکتر ها و متخصصین این حوزه ارائه می کردیم و اکثرا از وجود چنین محصولی و اثرات آن با خبر نبودند که کار ما را هر روز سخت تر و سخت تر می کرد.

آیا هی مد نسخه خارجی دارد یا برای اولین بار است که از این نوع تکنولوژی برای بیماران تنفسی در دنیا استفاده میشود؟

در ابتدا یعنی سال ۹۷ که من پروژه هی مد را شروع کرده بودم از رقبای خارجی خبر نداشتم و در حال طراحی و پیاده سازی بودم تا به مرحله ثبت پتنت رسیدم و باید دانش پیشین را بررسی می کردم آن زمان بود که متوجه شدم چند شرکت بزرگ آمریکایی و اروپایی در حال توسعه این محصول می باشند.

هم اکنون هم ما بیش از ۱۵ رقیب بین المللی داریم که با شرکت هایی مثل آسترازنکا همکاری میکنند.

در مورد بازار مخاطبان خود و برنامه بازاریابی تان بگویید:

جامعه بیماران تنفسی به شدت وسیع می باشد و ما بخشی از این جامعه را برای شروع فعالیت های خود در نظر گرفته ایم و برنامه بازاریابی ما بر اساس هر دو مدل b2b  وb2c  طراحی شده.

برنامه توسعه تان برای هی مد چیست؟

اسپری آسم هوشمند تنها محصول هی مد نخواهد بود و ما قصد داریم در حوزه سلامت هوشمند با تمرکز بر روی بیماری های تنفسی محصولات مورد نیاز این بیماران را نیز توسعه دهیم .

آیا به دنبال صادرات هستید؟

بله قطعا، ماهم مانند هر استارتاپ دیگری دوست داریم که محصولات خودمان را در عرصه بین الملل عرضه کنیم تا بیماران تنفسی در سراسر جهان بتوانند از این محصول استفاده کنند.

یک خاطره تاثیرگذار از ابتدای تولد هی مد تا به امروز بگویید:

به طور کلی کار کردن در حوزه سلامت پر از اتفاق های خوشحال کننده برای من بوده به طور مثال اگر هی مد باعث شود تا یک کودک در حال رشد زندگی با کیفیت تری را تجربه کند و خطر حملات تنفسی آن کاهش پیدا کند و اکسیژن مورد نیاز خود برای رشد را به خوبی دریافت کند این همان حسی است که قابل عوض کردن با هیچ چیز دیگری نیست.

یک خاطره که زمان تست هی مد با چند بیمار اتفاق افتاد و من مصمم تر شدم برای ادامه به کار هی مد این بود که بیماری که درحال استفاده از اسپری آسم هوشمند بود چند سال بود که از اسپری نجات خود به درستی استفاده نمی کرد و ما در تست های خود متوجه این مشکل شدیم و با اطلاع به این بیمار باعث شدیم که اتفاق های بدتری برای آن اتفاق نیوفتد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۰ Average: ۴.۶]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *