آموزشسلامتکسب و کارهای سلامتمصاحبه های آموزشمعرفی استارتاپ

قهرمان کوچولو ، استارتاپی که به کودکان می آموزد

گفتگو با مریم ستار، بنیانگذار قهرمان کوچولو، استارتاپ آموزش با بازی برای کودکان

لیمو HR

کودکان، دنیای آینده ما هستند، با پیشرفت های گوناگون در زندگی روزمره، آموزش و پرورش کودکان آینده ساز هم دستخوش تغییرات می شود.

کودکان خاص نیز از این قاعده پیروی میکنند و آنها نیز در کنار آموزش و مراقبتهای خاص به آموزش و پرورش با تکنولوژی نیز نیاز دارند.

استارتاپ قهرمان کوچولو، استارتاپی است در همین راستا که از دل تجربیات والدینی دلسوز بیرون آمده است، گفتگوی اکوموتیو با بنیان گذار این استارتاپ را دنبال کنید:

لطفا خودتان را معرفی کنید:

مریم ستار هستم، هم بنیان گذار مجموعه بازی قهرمان کوچولو و مدیرعامل شرکت داده نگار داتیس پارس. فارغ تحصیل  رشته مهندسی عمران گرایش محیط زیست از دانشگاه شیراز در سال ۹۰ هستم و پس از آن دوره MBA را گذراندم. چندین سال در موسسات آموزش عالی کشور مشغول به تدریس بودم و با توجه به علاقه شخصیم به آموزش و رشد فناوری، وارد حیطه آموزش مجازی شدم.

به عنوان مدیرعامل و همکار شرکت داده نگار داتیس، طی سالهای گذشته ایده های مختلفی را در حوزه آموزش مجازی با ابزارهای مختلف برای سازمانهای مختلف پیاده سازی کردیم و همواره به دنبال استفاده از آخرین تکنولوژی های روز جهت ارتقا کیفیت آموزش و به ویژه آموزش آنلاین در حوزه سلامت بودیم. تا اینکه استارت اپ قهرمان کوچولو را راه اندازی کردیم.

مریم ستار، بنیانگذار قهرمان کوچولو
مریم ستار، بنیانگذار قهرمان کوچولو

از شکل گیری تیم قهرمان کوچولو برایمان بگویید:

ایده مجموعه بازی قهرمان کوچولو از سال ۹۷ در ذهن ما وجود داشت  اما هنوز فرصتی برای تجاری شدن و تبدیل به محصول پیش نیامده بود. تا اینکه در سال ۱۳۹۹تیم قهرمان کوچولو در فراخوان شتابدهی حرکت اول هاب شیراز، شرکت کرد و از میان ۷۶ تیم شرکت کننده برگزیده شد و مورد حمایت مجموعه حرکت اول و هاب شیراز قرار گرفت.

همسرم اقای مرتضی ستار سالها در حوزه فناوری اطلاعات تجربه داشتند و موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان استفاده از بازی درمانی برای کمک به کودکان با نیازهای ویژه  بود. زمانی که این موضوع را با ایشان مطرح کردم، ایده فناوری همیار توانبخشی مطرح شد. خانم دکتر مژگان ستار متخصص مغز و اعصاب و سرکارخانم مهسا صالح دوست متخصص در زمینه اپلیکیشنهای حوزه سلامت دیجیتال نیز به ما پیوستند تا بتوانیم محصول را بهینه و همگانی کنیم.

تیم قهرمان کوچولو

این ایده از کجا شکل گرفت؟

زمانی که فرزندم به سن دوسالگی رسید متوجه شدیم در گفتار و رفتار مانند هم سن و سالهای خودش نیست و به کلینیک های گفتاردرمانی مراجعه کردیم. در آنجا برای اولین بار اتیسم، توانبخشی و درماندگی را درک کردیم و با طیف وسیعی از کودکان عادی و کودکان خاص روبرو شدیم که نیازمند خدمات توانبخشی بودند و از راه های دور و نزدیک مراجعه میکردند و با مشکلات زیادی در انتخاب کلینیک ها و آموزش فرزندانشان مواجه بودند.

در تحقیقاتی که انجام میدادیم، با شعار ” فناوری های یاری رسان” سازمان ملل آشنا شدیم و اینکه در دنیا پیشرفت های زیادی با استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای مناسب در کودکان خاص و به ویژه کودکان طیف اتیسم ایجاد شده است و حتی استفاده از ربات ها  به بهبود عملکرد این کودکان کمک میکند. برای فرزندمان از این نرم افزارها استفاده کردیم.

با دانشگاه بوستون و هاروارد وارد مکاتبه شدیم و شروع به فارسی سازی نرم افزارهای خارجی موفق و موثر در این زمینه کردیم و آنها را به سایر خانواده ها هم معرفی کردیم.

کم کم به سمت ساخت بازی های ایرانی و مطابق با فرهنگ بومی و نیازهای کودکان ایرنی پیش رفتیم تا این قهرمان های کوچک، بتوانند خدمات مناسبی دریافت کنند. در این بین حمایت های هاب شیراز و دوره های پیش شتابدهی و شتابدهی که از طرف این مجموعه برگزار شد و ما در آن شرکت کردیم، سرعت و کیفیت کار ما را به مراتب بالاتر برد.

قرار است چه چالشی توسط قهرمان کوچولو حل شود؟

مجموعه بازی قهرمان کوچولو، با شبیه سازی محیط های واقعی، سطح اضطراب کودکان خاص به ویژه کودکان طیف اتیسم را کم میکند. به آنها این امکان را میدهد تا در هر زمان  و  مکان، از طریق بازی و شادی، به تعداد موردنیاز خود،  مهارت های لازم را تکرار و تمرین کنند و به افزایش درک و گفتار این کودکان نیز کمک میکند.

از آنجایی که خیلی از خانواده ها نگران مدت زمان بازی با ابزار دیجیتال هستند، در این برنامه قابلیت کنترل مدت زمان بازی را درنظر گرفته ایم و والدین میزان استفاده از گوشی را مشخص میکنند. بسیاری از کودکان طیف اتیسم مشکلات حسی دارند، این بازی ها از نظر رنگ، نور، صدا و حرکات طوری طراحی شده اند که برای این کودکان خوشایند باشد و قابلیت کنترل صدا نیز در نظر گرفته شده است.

ویژه نامه سلامت

از تجربیات خود در جذب سرمایه بگویید:

پس از شرکت در فراخوان شتابدهی هاب شیراز ، در جلسه ای جداگانه مورد ارزیابی مدیران مجموعه حرکت اول قرار گرفتیم و درحال حاضر این مجموعه جزو شرکای مجموعه قهرمان کوچولو محسوب میشود. پس از آن در جلسات صندوق نوآوری ریاست جمهوری شرکت کردیم و شتابدهنده ها و سرمایه گذاران مختلفی مانند اسمارت ایکس، نوا، کارن کراد، کارا، طاها و …. به ما پیشنهاد همکاری و مذاکره جهت شراکت و سرمایه گذاری دادند که بنا به صلاحدید مجموعه حرکت اول در حال حاضر این موضوع را به زمان دیگری موکول کرده ایم.

شما بازار خود را چگونه انتخاب و دسته بندی کردید؟

این مجموعه بازی ها با بازی های شاد و جذاب و تعاملی برای همه کودکان زیر ۸ سال که تقریبا ۸ میلیون از جمعیت ایران را پوشش میدهند قابل استفاده است اما با توجه به نبود بازی هایی با سناریو تعاملی و جذاب و قابلیت شخصی سازی،  به طور ویژه برای کودکان خاص (دیرآموز، طیف اتیسم، اختلال یادگیری، فلج مغزی، سندروم داون و …) بهینه سازی شده است تا این طیف افراد بتوانند از گیمیفیکیشن و بازی درمانی موثر بهره مند شوند.

از مجموعه بازی های قهرمان کوچولو مهارت های خودیاری، کلمات جادویی، دنیای الفبا و دنیای اعداد  در دسترس هستند و به زودی قسمت های بیشتری شامل آموزش احساسات و تعاملات اجتماعی نیز منتشر خواهند شد.

راه اندازی کسب و کار برای کودکان، آن هم کودکان خاص چه چالشهایی دارد؟

راه اندازی کسب و کار و کارافرینی به نوبه خود چالش های زیادی دارد. از استخدام نیروی متخصص تا کسی که روحیات و نیازهای کودکان خاص را درک کند و متناسب با موارد مطرح شده طرح و کد بزند.

در جامعه ما ابزار دیجیتال بیشتر به عنوان سرگرمی استفاده میشود، پس چه بهتر که این ابزار سرگرمی در جهت درست و متناسب با نیازهای کودک به کار گرفته شود. آگاهی کافی نسبت به  این موضوع هنوز در جامعه وجود ندارد که ابزارهای دیجیتال در دنیا به عنوان همیار توانبخشی و سرعت دهنده رشد و درک کودک به کار میروند.

درحال حاضر هزینه های کاردرمانی و توانبخشی در کشور ما در اغلب موارد از طریق بیمه پوشش داده نمیشود و این هزینه ها برای یک روز و یک ماه نیست و سالها ادامه دارد. اما خانواده ها میتوانند با هزینه به مراتب کمتر و بازدهی بالا از خدمات سلامت همراه استفاده کنند. اما این موضوع برای انها نیاز به شفاف سازی و توضیح دارد. ما به دنبال این هدف هستیم که هر کودکی در هر شهر یا روستای دورافتاده ای بتواند به حداقل خدمات موردنیاز و توانایی های لازم دست یابد و فرصت طلایی یادگیری را از دست ندهد.

بسیاری از والدین دغدغه دادن ابزارهای دیجیتال به فرزندانشان را دارند. این که چه برنامه ای مناسب یا نامناسب است، اینکه چه مدت زمانی فرزندشان مجاز به استفاده از گوشی تلفن همراه یا تبلت هست. در حالیکه همه این موارد قابل کنترل و مدیریت کردن هست و نباید بخاطر اخبار و حاشیه ها مزایایی را که این ابزارها برای کودکان خاص میتوانند داشته باشند نادیده گرفت.

قهرمان کوچولو

در خصوص ارتباط با کادر درمان بگویید:

خانواده های کودکان خاص ، همیشه مدیون قشر زحمتکش کادر درمان هستند به ویژه کاردرمانگران و گفتاردرمانگرانی که از جان و دل برای این کودکان مایه میگذارند و علم و تجربه را با هم ادغام میکنند تا مسیر رشد و توانمندسازی این کودکان هموارتر شود. در خانواده ما چندین پزشک و اعضای کادر درمان هستند و همیشه از نزدیک زحمات و تلاشهای انها را دیده ام.

از روزی که خداوند سرنوشتم را طوری رقم زد که به کلینیک های توانبخشی بروم  و یا بخاطر مشکلات و بیماری فرزندم به مراکز درمانی مختلف مراجعه کنم، همیشه سعی کرده ام درک دوطرفه ای از مشکلات خانواده ها و کادر درمان داده باشم و همیشه تبادل نظر و انتقال تجربه و علم بین ما وجود داشته است و این موضوع باعث دیدن جاهای خالی برای کار و مهمترین مساله در راه اندازی قهرمان کوچولو بود.

برنامه توسعه شما چیست؟

ما در حال حاضر با اساتید مختلف حوزه روانشناسی، مغز و اعصاب کودکان، روانپزشکان و اساتید دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط هستیم و در حال پیگیری و ایجاد ارتباط موثر با سازمان بهزیستی و انجمن های اتیسم سراسر کشور هستیم تا بتوانیم این محصول را به آنها و خانواده های تحت پوشش معرفی کنیم.

 هدف ما تبدیل شدن به یک پلتفرم سراسری برای اموزش از طریق بازی و بازی درمانی دیجیتال برای همه کودکان به ویژه کودکان طیف اتیسم است. کودکانی که به هر دلیلی به خدمات پایتخت و یا خدمات مراکز استان دسترسی ندارند، نباید سن طلایی رشد و پیشرفتشان را از دست بدهند. به امید خدا توانبخشی در هر زمان و هرمکان از طریق مجموعه بازی های قهرمان کوچولو برای همه کودکان فراهم خواهد شد. شبیه سازی محیط های واقعی و کاربردی در زندگی روزمره و آموزش های اساسی در جهت تسهیل زندگی کودکان و خانواده هایشان مسیری است که پیش رو داریم.

خاطره ای از مسیر کسب و کارتان بگویید:

روزی که از کار زیاد و مشکلات فراوانی که برای فرزندم در کلاس کاردمانی پیش آمده بود خسته بودم، به سراغ مطالب ارسالی از خانواد ها امدم. مادری که تصویر فرزندش را برایم ارسال کرد که در حین غذا خوردن از کلمات درست استفاده کرد و برایم نوشته بود خدا خیرتان بدهد فرزند من اولین کلمه اش را گفت! اشک از چشمانم سرازیر شد و به خودم قول دادم حتی اگر بتوانم زندگی یک کودک را تغییر دهم دست از تلاش و مبارزه برندارم.

دیدن اثربخشی کار خستگی از تن بیرون میکند و نور امید به دل من برمیگرداند. کودکی که شستن دستهایش را از بازی قهرمان کوچولو یاد گرفته، پسر خودم که غذا خوردن را از این برنامه یاد گرفته، خوشحالم میکنند. پدری که با شک و تردید میگفت یعنی پسرم روزی عدد ها را متوجه میشود یا مادری که ارزوی باسواد شدن فرزندش را داشته  و حالا میتوانند این ارزوها را محقق شده ببینند برای من بسیار باارزش هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *