اخبار استارتاپی

پازل دی ۲۰۲۲ حضوری-آنلاین برگزار شد

پازل‌دی ۲۰۲۲ هم‌ زمان با هاروارد و سایر نقاط جهان امسال در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد که علاقه‌مندان برای حل چالش‌ها روز جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ گرد هم آمدند.

در سال‌های اخیر تحریم‌های زیادی دامن‌گیر ایران شد، فعالان اکوسیستم استارتاپی و علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی از گزند این تحریم ‌ها در امان نبودند. چرا از تحریم‌ ها گفتیم؟ هر بار که تحریمی علیه ایران به امضا می‌رسید، موجی از ناامیدی را به‌همراه داشت. اما در دل این ناامیدی‌ها Cs50  و پازل‌دی روییدند. رویدادهایی که چند جوان خوش‌دوق ایرانی از هاروارد به ایران آوردند، جوانانی که به‌سهم خودشان سعی کردند شور و هیجانی دوباره در اکوسیستم استارتاپی ایران به پا کنند.

قصه‌ پازل‌دی از کجا شروع شد؟

سال ۲۰۰۰ گروهی در دانشگاه هاروارد شروع به برگزاری دوره‌های مختلف اما مرتبط با علوم کامپیوتر در هاروارد کردند. برگزاری این رویدادها در هاروارد با چند هدف دنبال می‌شد:

  • ارتقای اعتمادبه‌نفس افراد علاقه‌مند
  • تغییر ذهنیت افراد نسبت به فضای خشک آموزشی
  • تقویت رویکرد حل مسئله

شرکت در این رویداد برای تمام افراد آزاد است و هیچ پیش‌نیاز آموزشی لازم ندارد و در طول هر رویداد افراد و گروه‌ها فضای خشک آموزشی را احساس نمی‌کنند.

اما تقویت رویکرد حل مسئله چیست؟

بسیاری از برنامه‌نویسان معتقدند که ابتدا باید مسئله رو درک و سپس حل کرد! در واقع با درک و سپس حل مسئله نصف راه موفقیت طی شده است‌. مثال بارز این ادعا استیو جابز است که به گواه همگان می‌توانست موضوع را به بهترین شکل ممکن حل کند بدون آن‌که دانش چندانی در کدنویسی داشته باشد.

رویداد پازل‌دی نیز با پیگیری همین هدف برگزار می شود. در پازل‌دی افراد یا گروه‌های شر‌کت‌کننده موظف هستند که مسئله‌ مطرح‌شده را ظرف مدت مشخص حل کنند. در پازل‌دی شر‌کت‌کننده به چالش کشیده می‌شود و در انتها اگر بتواند در مهلت معین بهترین راه‌حل را برای حل مسئله پیدا کند، گواهی هاروارد به وی اعطا خواهد شد.

پازل دی ۲۰۲۲

پازل‌دی ۲۰۲۲ این‌بار در کارخانه نوآوری آزادی

رویداد پازل‌دی ۲۰۲۲ در ایران به همت تیم CS50 ایران با مدیریت نیما سالارکیا، حسن قلیچ‌خانی در روز جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد. در این رویداد بین‌المللی بیش از ۶۰۰ شرکت‌کننده حضوری و هزار نفر شرکت‌کننده آنلاین دارد و تا دوشنبه ۱۵ فرودین فرصت دارند پاسخ چالش‌ها را برای دانشگاه هاروارد ارسال کنند.

سال ۹۸ نیما سالارکیا پازل‌دی را به ایران آورد و اولین دوره آن را در پارادایس هاب برگزار کرد و این رویداد سرآغاز برگزاری دوره‌های دیگر هاروارد در ایران شد. بعد از برگزاری اولین پازل دی در ایران با حدود ۷۰ نفر شرکت‌کننده، سالارکیا شروع به تیم‌سازی کرد و به این ترتیب تیم CS50 ایران تشکیل شد. رویداد‌‌ CS50 سلسله رویداد آموزشی با موضوعات برنامه‌نویسی است که در سال ۹۹ برگزار شد.

پازل دی ۲۰۲۲ برگزار شد

نیما سالارکیا بنیانگذار این رویداد در رابطه با رویداد پازل‌دی ۲۰۲۲ می‌گوید: «دستاورد شرکت‌کننده در پازل‌دی تحربه‌ یک روز خاص و متفاوت و به چالش کشیدن و افزایش مهارت حل مسئله است و در صورت حل معماها گواهی معتبر از دانشگاه هاروارد دریافت می‌کنند.»

او ادامه داد: «بعد از شیوع کرونا پازل‌دی به‌صورت آنلاین در سراسر جهان از جمله ایران برگزار شد. اما رویداد پازل‌دی به‌صورت آنلاین لطفی نداشت. بالاخره در سال ۲۰۲۲ با کاهش همه‌گیری کرونا و واکسیناسیون سراسری، پازل‌دی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد تا علاقه‌مندان برای حل مسئله و شبکه‌سازی دور یکدیگر جمع شوند.»

حسن قلیچ‌خانی مدیر ارشد اجرایی دوره‌هایCS50  نیز در رابطه با پازل‌دی ۲۰۲۲ گفت: «تیمCS50  قصد دارد که برنامه‌نویسی را به‌صورت اصولی آموزش دهد و بنیان‌گذاران آن معتقدند که یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک برنامه‌نویس تفکر الگوریتمی و حل مسئله است. پازل‌دی این مهارت را در افراد علاقه‌مند تقویت می‌کند. به‌علاوه شرکت در این رویداد افراد ارتباطات و شبکه‌سازی خواهند کرد که زمینه‌ رشد افراد است و در دنیای امروز مهارت مهمی به شمار می‌آید.»

کیفیت برگزاری دوره‌هایCS50  و اعتبار پازل‌دی ۲۰۲۲ باعث شده که افراد به‌نام حوزه‌ برنامه‌نویسی از رویدادها حمایت کنند. در افتتاحیه پازل‌دی ۲۰۲۲ که روز جمعه برگزار شد، آرش برهمند، میلاد نوری، عاطفه موفقی حضور داشتند و چالش‌های حوزه برنامه‌نویسی صحبت کردند. جادی میرمیرانی نیز گرچه در افتتاحیه پازل‌دی حضور نداشت اما حمایت خود را اعلام کرد.

پازل دی ۲۰۲۲ حضوری-آنلاین

سالارکیا، بنیان‌گذارCsx50  ایران در رابطه با حامیان دوره‌های برگزارشده گفت: «در دوره‌ اول حامی نداشتیم و در دوره‌های بعدی وی‌کست، ابرآروان، پادیوم، نیک پرداخت، لحظه نگار بودند. از دوره زمستانه ۱۴۰۰ مجموعه کارو استودیو شروع به همکاری با تیم CS50  ایران کرد و اکنون یکی از برگزارکنندگان پازل‌دی ۲۰۲۲ است.»

تیم CS50  ایران قصد دارند سایر رویدادهای مرتبط با این حوزه را نیز برگزار کنند؛ همچنین رونمایی از ترجمه‌ کتاب تیم گیگ و رونمایی از رسانه‌ داکبورد و مدرسه برنامه‌نویسی از دیگر اتفاقات افتتاحیه پازل‌دی ۲۰۲۲ ایران بود. نیما سالارکیا بنیان‌گذار دوره‌هایCsx50  در ایران در رابطه با برگزاری دوره‌های دیگر مشابه پازل‌دی می‌گوید: «سایر رویدادهایCS50  مانند مووی‌تایم، نمایشگاه و … نیز در ایران برگزار خواهد شد. البته یک دوره نمایشگاه در ایران برگزار شده است.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *