اخبار استارتاپیاخبار حمل و نقل و لجستیکحمل و نقل و لجستیک

آمارهای شفاف سازی اسنپ منتشر شد

گروه اسنپ گزارش عملکرد ۱۴۰۰ خود را ارائه داد

رویداد گزارش عملکرد اسنپ، یکشنبه اول خردادماه ۱۴۰۱ با حضور مدیران مجموعه و اصحاب رسانه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

اسنپ میخواهد تا در قالب مسئولیت اجتماعی، عملکرد خود را به صورت شفاف گزارش کند. از همین رو گزارشی با عنوان «مسیر همراهی» منتشر ساخته که وضعیت عملکرد سرویس‌های مختلف گروه اسنپ را بازگو می‌کند.

گروه اسنپ به عنوان یکی از بزرگترین سوپراپ ‌های کشور، در حال حاضر سرویس های مختلفی مثل حمل و نقل، سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی، مشاوره پزشکی، رزرو سفر و … در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. سه سرویس «سرویس اعتباری»، «گیشه» و «داروخانه» در سال ۱۴۰۰ متولد شدند.

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در صحبتهای خود گفت: «در تلاشیم تا با در نظر گرفتن دغدغه های مسافران و رانندگان، قیمت مناسبی به هر دو گروه ارائه دهیم».

محمد خلج

وی پس از اشاره به برخی آمارهای جذاب گروه اسنپ افزود: «تعداد کل کاربران اپلیکیشن اسنپ به بیش از ۵۲ میلیون رسیده است است که حدود ۲۰ درصد آن‌ها را اعضای جدید در سال ۱۴۰۰ تشکیل می‌دهند».

او ضمن اشاره به ورود اسنپ به بورس در سال جاری گفت: «ترجیح دادیم این مسیر را با طمانینه طی کنیم».

به گفته اسنپ، کاربران این شرکت بیش از ۷ میلیارد کیلومتر با اسنپ سفر کرده که معادل طی کردن هزار و ۲۲۸ بار مرزهای خاکی ایران است. همچنین کاربران در مجموع چیزی حدود ۲۱۸ میلیون ساعت را در اسنپ گذرانده‌اند؛ چیزی معادل ۲۴هزار و ۸۸۵ سال و البته رکورد سفرهای اسنپ در یک روز متعلق به ۲۲ اسفند و روزهای پایانی سال است که بیش از ۳ میلیون و ۲۷۶هزار سفر با اسنپ ثبت شده است.

نمودار تجمیعی سفرهای اسنپ در ۵ سال گذشته حکایت از رشد ۲۳ درصدی سفرها در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در مقایسه با شش ماهه اول این سال دارد. در مجموع نیز بیش از ۸۲۰ میلیون سفر با اسنپ طی سال گذشته به ثبت رسیده است.

تعداد ثبت نام رانندگان ناوگان اسنپ نیز، در سال گذشته ۸۸ درصد رشد داشته و در حال حاضر اسنپ سه میلیون و هفتصد و شصت و یک هزار راننده دارد که ۵۰ درصد آنها در ۱۴۰۰ فعال بودند و تنها ۳ درصد این عدد را بانوان تشکیل میدهند.

جالب است بدانید، رانندگان بیشتر از مسافران با پشتیبانی تماس گرفته‌اند که اکثرا درباره «درخواست تغییر در وضعیت سفر و «کرایه پرداخت نشده» بوده است. بیشترین مشکلاتی که مسافران در مورد آن با پشتیبانی تماس گرفتند نیز مربوط به «اشیای گمشده» و «تغییرات در وضعیت سفر» بوده است. شاکی‌ترین کاربر اسنپ تاکنون ۱۳۸ تماس و ثبت شکایت داشته است.

موضوع امنیت سفر، همیشه ساله مورد بحث کاربران تاکسی های اینترنتی به خصوص بانوان است. اسنپ در سال گذشته گروه ۱۲ نفره «امنیت و پشتیبانی» را شکل داد تا برای رسیدن به استانداردهای جهانی امنیت سفر در تاکسی‌های اینترنتی اقدام کنند.

از یک میلیون تماسی که ماهانه با بخش پشتیبانی اسنپ گرفته می‌شود، کمتر از ۵ درصد آن‌ها برای بخش امنیت سفر بوده است. لازم به ذکر است که بحث امنیت سفر تنها مختص کاربران مسافر نبوده و ۲۹ درصد از کل تماس‌ها در این باره از سوی کاربران راننده بوده است.

۶۹ درصد تماس‌های امنیت سفر نیز از سوی کاربران مسافر بوده که اکثر آن‌ها نگرانی از مسائل ایمنی رده متوسط مثل شکایت از ترمز شدید یا مشاجره کلامی بوده است. بررسی خودکار ایمنی سفر، بخش امنیت سفر و دکمه اضطراری درون برنامه از ویژگی‌های ایمنی جدیدی است که تیم امنیت سفر اسنپ در یک سال گذشته بهبود داده است.

در مورد اسنپ فود، سرویس غذا، آجیل، شیرینی و… نیز آمارهای جالبی وجود دارد: تعداد سفارش های ثبت شده در این سرویس  در اردیبهشت ۱۴۰۰ از ۵ میلیون کاربر عبور کرده و در شهریورماه نیز صد میلیونمین سفارش آن ثبت شد.

نمودار رشد سفر
نمودار رشد سفر

در خصوص محبوب ترین غذا نیز، آمارهای اسنپ فود نشان میدهد پیتزا آمریکایی با میانگین ۴۰هزار سفارش در روز، همانند سال ۱۳۹۹ عنوان محبوب‌ترین غذای سال گذشته را یدک می‌کشد. ۷۵درصد از نوشیدنی‌های سفارش داده شده همراه با غذا نیز نوشابه بوده است.

محبوب‌ترین نان نیز در این پلتفرم، سنگک بوده که ۸میلیون و ۵۰۰هزار نان سنگک از طریق اسنپ‌فود سفارش داده شده است.

طی آمارها، اسنپ باکس نیز حدود ۳۹۴هزار راننده دارد. بیشترین تعداد سفر ثبت شده توسط یک مشتری، ۲۱هزار و ۹۴۰ سفر بوده است و یک کاربر راننده باکس نیز با ۱۹هزار و ۲۱ سفر، رکورددار است. براساس آمارهای اعلامی، ۸۲درصد کاربران از سرویس اسنپ باکس راضی هستند.

در بخش دیگر گزارش سالانه اسنپ، به عملکرد اسنپ ‌مارکت و اسنپ ‌اکسپرس اشاره شد سوپرمارکت اسنپ در ۸۶ شهر کشور فعال است و تامین‌کنندگان این بخش نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸۴ درصد و تعداد فروشگاه‌های سوپر مارکت ۱۸۰ درصد افزایش یافته است. براساس آمارها، تعداد سفارش‌های سوپرمارکت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۲۰درصد افزایش یافته است.

تنقلات و لبنیات که شامل پنیر، ماست، بستنی و… می‌شود از جذاب‌ترین دسته‌بندی‌ها برای سفارش کاربران بوده است. آمار خرید بستنی هم از اسنپ فود در ۱۴۰۰ به عدد ۱۴میلیون رسیده است. در خصوص اسنپ دکتر که در پاندمی کرونا توانست رشد چشمگیری داشته باشد نیز آمارهای خوبی وجود دارد.

براساس آمارهای سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۸۹هزار کاربر از خدمات کرونای اسنپ‌دکتر شامل تست یا مشاوره پزشکی استفاده کرده‌اند. اسنپ‌دکتر در سالی که گذشت با بیش از ۱۳۲هزار درخواست برای بخش خدمات در منزل رو به رو شد که ۱۴هزار و ۵۴۵درخواست در راستای تزریقات بوده است و پرسفارش ‌ترین کاربر سال، بیش از هزار بار از خدمات مشاوره روانشناسی و پزشکی استفاده کرده است.

در پائیز ۱۴۰۰ و بهبود شرایط کرونا با واکسیناسیون سراسری اسنپ تیریپ توانست سهم بزرگتری از بازار گردشگری را به خود اختصاص دهد. در زمستان ۱۴۰۰ اسنپ تیریپ توانست رشد ۶۸ درصدی نسبت به بهار ۱۴۰۰ را تجربه کند. در آمارهای این سرویس مشخص شد محبوبترین پروازهای داخلی بین مشهد و تهران بوده است.

سرویس اسنپ روم، ارائه دهنده خدمات اقامتگاه نیز رشد ۲۱۴ درصدی را تجربه کرده است. اسنپ پی، اولین سرویس دهنده BNPL در کشور که خدمات خرید اعتباری را ارائه میدهند، در سال گذشته، تعداد کاربران خود را به چهار میلیون نفر رساند.

اسنپ تیکت، سرویس جدید اسنپ که بلیت مراکز تفریحی مثل اتاق فرار، استخر، سینما و… را با رویکردی نو ارائه میکند، از محبوبیت این سرویس در تهران و پس از آن کیش و رامسر خبر داد. بیشترین بلیتهای خریداری شده نیز مربوط به پیست‌های اسکی، استخر بلوط ولنجک و تله‌کابین توچال بودند.

اسنپ ونچر به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری گروه اسنپ، در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را در اکوسیستم استارتاپی ایران آغاز کرد. هدف این مجموعه، سرمایه‌گذاری روی تیم‌هایی است که در مراحل اولیه کار خود و به دنبال جذب سرمایه در مرحله بذری هستند.

طی سال گذشته، ۱۷۰ تیم در اسنپ ‌ونچرز بررسی شده و ۱۵ تیم به کمیته سرمایه‌گذاری راه پیدا کرده‌اند. بیشتر ایده‌ های کسب‌وکاری در حوزه ‌های آموزش، فین ‌تک، بلاکچین، کریپتو و ای ‌کامرس فعال بودند.

پس از آن ایاد الکسار از هم بنیانگذاران اسنپ برای اولین بار در رویداد به سخنرانی پرداخت. وی گفت: «ما به دنبال ارائه خدمات به کاربران ایرانی در سطح جهانی هستیم تا بتوانیم بسیاری از چالشهایشان را حل کنیم. اگرچه مسیرمان بدون مشکل نبوده و نیست».

ایاد الکسار

وی که متولد آلمان است افزود: «من با دیدن وضعیت کارآفرینان در ایران شگفت زده شدم». محمود فوز، بنیانگذار دیگر اسنپ نیز در سخنرانی خود به آمار جالبی اشاره کرد: «ما ثبت یک میلیون سفر را به صورت روزانه تنها در تهران داریم».

ایاد الکسار و محمود فوز

فعالیت‌های اسنپ طی سال ۱۴۰۰ در زمینه مسئولیت اجتماعی به سه دسته کلی «بخش نیکوکاری اسنپ‌کلاب»، «معافیت از کمیسیون کاربران راننده» و «تخفیف‌های ویژه» بوده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *