فین تکمقالات فین تک

کدام بخش‌های فین‌ تک بیشترین بودجۀ استارتاپی را جذب می‌کنند؟

در بالاترین بخش، پرداخت‌های مصرف‌کننده و جزئیسازی وجود دارند اما این تازه شروع کار است. برای کسانی که سرمایه گذاری شرکت‌‌های مالی-فناوری جدید را در سال ۲۰۲۱ دنبال می‌کنند، سرفصل‌‌ها چشمگیر بوده‌اند.

بر اساس گزارش CB Insights، بودجۀ استارتاپ‌ های فین تک در سال ۲۰۲۰ از ۴۹ میلیارد دلار به ۱۳۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۲۰، سرمایه‌گذاران توانستند ۲۷  یونیکورن یا شرکت خصوصی فینتک را با حداکثر ارزش ۱ میلیارد دلار ایجاد کنند. در سال ۲۰۲۱، تعداد یونیکورن­های جدید به ۱۵۷ عدد رسید. تعداد خروجی‌ها، چه به شکل عرضۀ اولیۀ سهام یا ادغام یا اکتساب توسط یک وسیله‌نقلیۀ ویژه، ۷۳ درصد افزایش یافت که به سرمایه گذاران اولیه در آن کسب‌وکارها، سرمایۀ تازه‌‌ای برای استقرار مجدد در استارتاپ های جدید فین تک بخشید. در همین حال، محاسبه شده است که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، شرکت‌های فین‌تک بیش از ۱ تریلیون دلار پشتوانۀ جدید جذب کرده‌ باشند.

فین تک

جردن نوف، یکی از بنیان‌گذاران و شریک مدیریت Tusk Venture Partners که یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در نیویورک است و بر فرصت‌های جدید فین تک تمرکز دارد، می‌گوید: «ما در اولین دورۀ یک انقلاب هستیم. بهترین معاملاتی که تا به حال در زندگی انجام داده‌ام، آن‌ مواردی است که مشکلاتی را که هرگز نمی‌دانستید آن‌ها را دارید برای‌تان حل می‌کند».

یکی از دلایل خوش‌‌بینی آقای نوف این است که بسیاری از مفاهیم جدید کسب و کار، مهندسان خدمات مالی را تشویق کرده‌ است تا به دنبال فرصت‌‌های کارآفرینی باشند و مشکلات یا ناکارآمدی‌‌هایی را در شیوه‌‌های عملکرد بخش خود از بازار بیابند. او می‌‌گوید: «اکنون، آن‌ها برای حل مشکلات واقعاً بزرگ حمایت می‌شوند».

تاکنون، تعداد معدودی از دسته‌‌های تجاری، همچنان سهم عمده‌‌ای از تأمین مالی فین تک را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از مشخص‌ترین موارد، پرداخت‌‌های مصرف‌‌کننده بوده است؛ جایی که شرکت‌‌هایی مانند Affirm Holdings و Klarna در حال گسترش دادن چشم‌‌انداز خرده‌ فروشی هستند.

استارتاپ‌‌های فین تک

می‌‌خواهید دوچرخۀ پلتون یا جدیدترین دستگاه اپل را خریداری کنید؟ این روزها، کسب‌وکارهای «اکنون بخرید و بعداً پرداخت کنید» با برندهای شناخته‌شده همکاری می‌کنند تا به خریداران کمک کنند تا مبالغ را طی چند ماه پرداخت کنند. این مدل برای مصرف‌کنندگان جذاب است زیرا نسبت به کارت‌های اعتباری فروشگاهی ارزان‌تر و شفاف‌تر است. کسب‌وکارها این واقعیت را دوست دارند و معتقدند این امر باعث رشد فروش می‌شود.

جاشوا اول، رئیس بخش فین‌تک Deloitte در نیویورک می‌‌گوید: «این حوزه با تمرکز بر سرمایه‌گذاران و مصرف‌‌کنندگان خرده‌ فروشی، در سال گذشته برنده‌‌های واضحی را ایجاد کرده است. در این بخش‌ها تحولات و پیشرفت‌‌های چشمگیرتری وجود دارد».

زمین‌های کشاورزی و ورزش

زمین‌های کشاورزی و ورزش

یکی دیگر از روندهای داغ در دنیای فین تک در سال ۲۰۲۱، موضوعی بود که تحت عنوان جزئی‌سازی شناخته شد. انواع استارتاپ ها به سرمایه گذاران از هر نوع اجازه می‌دهند در طبقاتی از دارایی سرمایه‌گذاری کنند که زمانی غیرقابل‌دسترس بوده‌‌اند. آیا می‌خواهید در زمین‌های کشاورزی، یادگاری‌های ورزشی، هنرهای زیبا یا حق امتیاز موسیقی پول بگذارید؟ مشکلی نیست. فناوری‌‌های بلاک چین ابزارهایی را در اختیار استارتاپ‌ ها قرار می‌دهند تا ریسک کمتری داشته و انعطاف‌پذیرتر باشند.

هنرمندانی مانند رپر ناس به مالکیت جزئی روی می‌‌آورند تا از طریق رویال که یک بازار موسیقی است حق امتیاز در آهنگ‌‌های خود را بفروشند؛ همچنین Alt به سرمایه‌گذاران راهی برای مالکیت و تجارت توکن‌‌هایی ارائه می‌‌دهد که نشان‌‌دهندۀ علاقه به کارت‌‌های ورزشی کلکسیونی و سایر یادگاری‌‌ها است. این دو مورد در سال گذشته شاهد جهش‌های بزرگی در ارزش‌گذاری بود؛ اولین دور سرمایه‌گذاری رویال در تابستان گذشته ۱۶ میلیون دلار سرمایۀ اولیه را افزایش داد، در حالی که Alt با ۳۱ میلیون دلار سرمایۀ اولیه راه‌اندازی شد. شور و شوق برای این مدل‌‌ها در میان حامیان اولیه به حدی است که هر دو شرکت، دورهای جدید تأمین مالی و جهش‌‌های بزرگ در ارزش‌‌گذاری را تنها چند ماه بعد اعلام کردند (رویال در ماه نوامبر ۵۵ میلیون دلار و Alt در ماه دسامبر ۷۵ میلیون دلار کسب کرد).

شرکت‌‌های پرداخت

در واقع، بسیاری از شرکت‌‌های پرداخت با پشتوانۀ ریسک‌‌پذیری که هنوز Affirm را در بازار عرضۀ اولیۀ سهام دنبال نکرده‌اند، همچنان شاهد علاقۀ مشتاقانۀ سرمایه‌گذاران به دورهای جدید تأمین مالی خصوصی هستند. بولت، شرکتی در سانفرانسیسکو که تسویه‌‌حساب را با یک کلیک ارائه می‌‌کند، با قول محافظت در برابر کلاهبرداری از سمت خریداران موردتوجه قرار گرفته است و همچنین با تسهیل فرآیند ثبت سفارش‌‌ها موردتوجه خرده‌‌فروشانی مانند Brooks Brothers و Forever 21 است. بر اساس جزئیات دور سرمایه‌گذاری سری E که به تازگی اعلام شده است، ارزش این شرکت اکنون ۳۰ برابر ۳۰ ماه پیش تخمین زده می‌شود.

حوزه‌‌های فین تک

ورودی‌های جدید

آقای اول از Deloitte به دیگر حوزه‌‌های فین تک اشاره می‌‌کند که در حال جذب سرمایه هستند؛ از جمله، دفتر پشتیبان.

به عنوان مثال، شرکتی به نام Lithic، با مشکلات دفتر پشتیبان مقابله می‌کند که از نظر تاریخی راه‌اندازی برنامه‌های کارت اعتباری و بدهی را برای توسعه‌دهندگان، وقت‌گیر و پرهزینه کرده است. این شرکت در سال گذشته با توجه به رشد فناوری خود، دو دور تأمین مالی جدید را بست.

یکی دیگر از نقاط داغ در حال ظهور ممکن است کسب‌وکار مشاورۀ مالی باشد. در حالی که Robinhood Markets HOOD 11.15 درصد جهان تجارت را تکان داده است، خدمات ارائه‌شده توسط برنامه‌ریزان مالی و سایر مشاوران بیشتر به روابط شخصی بستگی دارد تا مثلاً به اپلیکیشن‌ها. ساموئل دین، مشاور مالی مستقر در آتلانتا و یکی از بنیان‌گذاران WealthTech Ventures می‌‌گوید: «اما این موضوع نیز در حال تغییر است».

فناوری بلاک‌چین

آقای دین می‌گوید: «ابزارهای جدید زیادی وجود دارند که ممکن است به مشاوران کمک کنند تا مشتریان خود را در مسیر درست نگه دارند». طی سال‌‌ها، او ابزارهای آزمایش‌شدۀ بتا را برای مشاوران توسعه داده است. او می‌‌گوید که گام بعدی منطقی این است که برای بهترین‌‌ها پول بگذاریم. برخی از آن‌ها به نگرانی‌های مالی رفتاری می‌پردازند؛ به عنوان مثال، تشویق مشتریان به بررسی تخصیص دارایی در پی حرکات بازار. آقای دین معتقد است که دیگران، راه‌‌های جدید و پیچیده‌‌ای را برای مشاوره ارائه می‌دهند تا ملاحظات مالیاتی را هنگام ارائۀ مشاوره سرمایه‌گذاری یا بحث در مورد نحوۀ ساختار بستۀ غرامت مشتری در نظر بگیرند. او در حال ارزیابی شرکتی است که از فناوری بلاک‌چین برای تسهیل قراردادها و صدور صورت‌حساب بین مشاوران و مشتریان استفاده می‌کند.

از آنجایی که تنظیم‌‌کننده‌ها قوانین و دستورالعمل‌‌های جدیدی را وضع می‌کنند، ناظران بازار انتظار دارند رشد انفجاری سال گذشته در سرمایه‌گذاری ادامه یابد.

آقای اول موافق است و می‌‌گوید: «تعداد باورنکردنی در مدت زمان بسیار کوتاهی اتفاق افتاده است اما من انتظار دارم که با سرعت گرفتن تکامل فناوری، شاهد موج‌‌های تازه‌ای از فعالیت‌‌ها باشیم».

با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران استارتاپ در حال حاضر به سمت شرکت‌‌های فین تک کشیده شده‌‌اند و از آن جایی که این شور و شوق به سوی بازار عمومی پیش می‌‌رود، همیشه این خطر وجود دارد که برخی از کسب‌وکارها ناامیدکننده باشند یا سرمایه‌گذاران به علت عجله کردن برای گرفتن سهمی از آخرین روند، بررسی لازم را انجام ندهند. آقای دین می‌گوید: «اما فکر می‌‌کنم هنوز فرصت‌‌های زیادی وجود دارد که در نتیجۀ آن برای مدتی شاهد ظهور حباب فینتک نخواهیم بود».

فینتک

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
Which Fintech Sectors Are Attracting the Most Startup Funding?
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *