رپرتاژ

ده دلیل استفاده از بیزینس پلن برای کسب و کارهای نوپا

لیمو HR

راه اندازی کسب و کار، کاری چالش برانگیز و همچنین پردردسر است که بدون برنامه و هدف این چالش‌ها و دردسرها بیشتر نیز می‌شوند.

بنابراین، اولین سوالاتی که هر صاحب کسب و کاری باید از خود بپرسد اینها است که، بیزینس پلن چیست؟ و آیا واقعاً به بیزینس پلن نیاز دارم؟ مطمئناً، کسب و کارهای نوپای بسیاری هستند که بدون بیزینس پلن کار می‌کنند، اما برای اینکه شانس موفقیت خود را بیشتر کنند و به هدف خود بیشتر و بیشتر نزدیک شوند، باید بیزینس پلن داشته باشند و پاسخ سوال بالا را بله تلقی کنند.

بسیاری از شکست‌ها در راه اندازی کسب و کار به دلیل نبود برنامه ریزی و داشتن برنامه بوده است. فقدان برنامه ریزی باعث می‌شود که در طول مسیر نقاط ضعف کسب و کار خود را شناسایی نکنید و در زمینه‌هایی که در آنها ضعیف هستید، پیشرفت نکنید.

چندین عامل کلیدی شکست هر کسب و کاری مانند دست کم گرفتن بازار، عدم تمرکز، آگاهی ضعیف از مسائل مالی و بازار و استراتژی نادرست و ناهماهنگ، همگی به عنوان اشتباهات اصلی مدیریتی هر کسب و کاری به شمار می‌آیند، که با تهیه بیزینس پلن و پایبندی به آن، می‌توان از تمام این اشتباهات جلوگیری کرد.

در ابتدا، بیزینس پلن به عنوان یک نقشه راه برای چند سال اول کسب و کار شما عمل می‌کند. اما مسلما کارایی آن چیزی بیشتر از این خواهد بود. بیزینس پلن شما بدون شک تکامل خواهد یافت و در طول زمان آن را به روز خواهید کرد و موارد بسیاری را به آن اضافه خواهید کرد؛ به این ترتیب، می‌تواند ابزاری باشد که نه تنها به شما و دیگران نشان می‌دهد که عناصر اساسی کسب و کار شما چیست، بلکه شما را در مورد کارهایی که در آینده باید انجام دهید آگاه خواهد کرد. در واقع، بیزینس پلن ابزاری برای تقویت مداوم هر کسب و کاری است.

بیزینس پلن باید برای نظارت بر پیشرفت، ثبت مسئولیت‌ها، جذب سرمایه گذار، ارتقای فروش، جذب کارمندان در آینده و مجدداً برای نظارت مداوم پیشرفت‌های استراتژیک استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که کسب و کار شما همیشه بر رشد متمرکز است. با استفاده از بیزینس پلن، شانس تضمین سرمایه گذاری و رشد کسب و کار شما نیز به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که شرکت‌هایی که زمان برای نوشتن بیزینس پلن می‌گذارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که سرمایه دریافت کنند.

نوشتن یک بیزینس پلن به شما این فرصت را می‌دهد تا جنبه‌های مختلف کسب و کار خود را مرور کنید، به شما بینشی در مورد چگونگی سازوکارها در کسب و کار می‌دهد، جایگاه کسب و کارتان در بازار را نشان می‌دهد و همچنین شکاف‌هایی که در برنامه ریزی شما وجود دارد را نمایان می‌کند. مهم‌ترین موضوع در زمان نوشتن بیزینس پلن این است که نباید آن را سرهم کرد و جدی نگرفت. بیزینس پلن باید آنقدر کامل و جامع باشد که تعداد زیادی سرمایه گذار را جذب خود کند. بیزینس پلن نباید سندی باشد که در ده دقیقه جمع‌آوری شده باشد، زیرا سرمایه گذاران سراغ افرادی می‌روند که از تنبلی دور هستند و کارها را به صورت تمام و کمال انجام می‌دهند.

برای تشریح اهمیت بیزینس پلن برای کسب و کارهای نوپا، در اینجا ۱۰ دلیل را بیان خواهیم کرد که بیشتر به لزوم وجود آن پی ببرید.

۱. برای کمک به شما در تصمیم گیری‌های حیاتی

کمک به شما در تصمیم گیری‌های حیاتی

اهمیت اولیه بیزینس پلن این است که به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند. کارآفرینی اغلب تمرینی بی‌پایان در تصمیم گیری و مدیریت بحران است. نشستن و در نظر گرفتن تمام عواقب هر تصمیمی، کاری سخت و البته مهم است که کسب و کارهای کوچک همیشه نمی‌توانند از عهده آن برآیند. اینجاست که یک بیزینس پلن وارد بازی می‌شود.

ایجاد بیزینس پلن به شما این امکان را می‌دهد که پاسخ برخی از حیاتی‌ترین تصمیمات تجاری را زودتر از موعد پیدا کنید.

ساخت یک بیزینس پلن قوی، یک فرایند اجباری در هر کسب و کاری کوچکی است؛ شما باید بنشینید و قبل از شروع هر کاری به اجزای اصلی کسب و کار خود فکر کنید، مانند استراتژی بازاریابی و محصولاتی که می‌فروشید. شما به بسیاری از سؤالات سخت قبل از ایجاد آنها پاسخ می‌دهید. تفکر عمیق در مورد استراتژی‌های اصلی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا درک کنید که این تصمیمات چگونه بر استراتژی و هدف اصلی شما تاثیر می‌گذارند.

۲. حل مشکلات در ابتدای راه

تنظیم یک بیزینس پلن مستلزم آن است که کارآفرینان از خود سؤالات سخت زیادی بپرسند و زمان بگذارند تا به پاسخ‌های درستی دست یابند. حتی اگر سند بیزینس پلن را گم کنید، نوشتن آن به شما کمک می‌کند تا دیدگاه خود را به صورت واقعی بیان کنید و تشخیص دهید که آیا شکافی در استراتژی شما وجود دارد یا خیر.

۳. برای جلوگیری از اشتباهات بزرگ

تنها نیمی از مشاغل کوچک جشن تولد پنج سالگی خود را جشن می‌گیرند. این یعنی تعداد زیادی از آنها در همان ابتدای راه با شکست مواجه می‌شوند و بسیاری از آنها دچار اشتباهات و خطاهای کوچک و بزرگی می‌شوند.

طبق داده‌های CB Insights، برخی از رایج‌ترین دلایل شکست کسب‌وکارها عبارت‌اند از:

  • عدم نیاز بازار: هیچکس چیزی را که شما می‌فروشید، نمی‌خواهد.
  • کمبود سرمایه: مسائل مربوط به جریان نقدینگی که کسب و کارها به سادگی با آن مواجه می‌شوند.
  • تیم ناکافی: این امر بر اهمیت استخدام افراد مناسب برای کمک به شما در اداره کسب و کارتان تاکید می‌کند.
  • رقابت سخت: زمانی که رقبای زیادی در فضای خود دارید، ایجاد سود ثابت دشوار است.
  • قیمت گذاری: برخی از کارآفرینان محصولات یا خدمات خود را خیلی بالا یا خیلی پایین قیمت گذاری می‌کنند؛ هر دو سناریو می‌توانند برای کسب و کار شما فاجعه باشند.’

جلوگیری از اشتباهات بزرگ

تدوین بیزینس پلن به شما کمک می‌کند از این اشتباهات بزرگ جلوگیری کنید. خواه پیش‌بینی جریان نقدی باشد یا تجزیه و تحلیل تناسب محصول با بازار، هر بخش از یک بیزینس پلن می‌تواند به شناسایی برخی از آن اشتباهات بالقوه و حیاتی قبل از وقوع کمک کند. به عنوان مثال، اگر معلوم شد که نیازی به محصول شما در بازار نیست، از حذف ایده‌ای که واقعاً دوستش داشتید نترسید. با خودتان صادق باش!

۴. برای اثبات دوام کسب و کار

بسیاری از کسب و کارها از روی اشتیاق ایجاد می‌شوند و در حالی که اشتیاق می‌تواند انگیزه‌ای عالی باشد، اما دلیل خوبی برای راه اندازی کسب و کار نیست.

برنامه ریزی دقیق اینکه چگونه می‌خواهید ایده خود را به یک کسب و کار موفق تبدیل کنید، شاید مهم‌ترین گام بین رویا و واقعیت باشد. بیزینس پلن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا درک کنید که ایده بزرگ شما برای کسب و کار شدن منطقی است یا خیر.

بخش مهمی از بیزینس پلن شما، بخش تحقیقات بازار است. تحقیقات بازار می‌تواند بینش عمیقی در مورد مشتریان، رقبای شما و صنعت انتخابی شما ارائه دهد. بیزینس پلن نه تنها می‌تواند کارآفرینانی را که در حال راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید هستند، آگاه کند، بلکه می‌تواند کسب و کارهای موجود را در مورد فعالیت‌هایی مانند بازاریابی، تبلیغات و فروش محصولات یا خدمات جدید نیز آگاه کند.

۵. برای تعیین اهداف و معیارهای بهتر

بدون یک بیزینس پلن، اهداف اغلب دلخواهانه می‌شوند، بدون اینکه دلیل درست و منطقی پشت سر آنها باشد. داشتن یک بیزینس پلن می‌تواند کمک کند که این معیارها نتیجه بخش‌تر شوند. بیزینس پلن همچنین می‌تواند به شما کمک کنند که در برابر چشم انداز و استراتژی بلندمدت خود واقع‌بین باشید و بینش درستی از استراتژی خود به دست آورید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *