اخبار استارتاپی

گزارش سلامت دیجیتال ۱۴۰۰ منتشر شد

ایران ۰.۵ درصد از سهم اپلیکیشن های سلامت دنیا را دارد

لیمو HR

نشست خبری سلامت دیجیتال یکشنبه ۵ تیرماه با حمایت ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و هلدینگ مکس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، گزارش جامع سلامت دیجیتال که به کوشش مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال (سایتک) در ۲۰۰ صفحه تهیه شده بود، ارائه شد. این گزارش نشان میدهد که سهم اپلیکیشن های ایرانی در بازار سلامت دیجیتال جهان تنها ۰.۵ درصد است.

یکی از چالش های استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت دیجیتال، چالشهای رگولاتوری است، در همین راستا حسین ملازاده، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد فضای ورود استارتاپها به اکوسیستم سلامت دیجیتال را یکی از اهداف این ستاد معرفی کرد و آن را شرط ضروری برای توسعه این حوزه در کشور دانست. وی گفت: «همواره به این علت که مسئله سلامت، مرتبط با جان انسان هاست، رگولاتوری و تنظیم گری در حوزه سلامت دیجیتال سخت تر و حساس تر از سایر عرصه های فناوری است».

حسین ملازاده

ملازاده ستاد اقتصاد دیجیتال را یکی از فعالترین ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواند و اضافه کرد: «این ستاد به دوبخش فناوری محور و مسئله محور تقسیم میشود، در بخش اول به مسائل موجود در حوزه تکنولوژی و… پرداخته میشود و فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی، پردازش ابری، AR ،VR، اینترنت اشیاء (IOT) و… مورد توجه قرار میگیرند و در بخش دوم، موضوعاتی همچون صنعتی‌سازی و هوشمندسازی تولید، فناوری‌های هوشمند مالی و سلامت دیجیتال در کانون توجه قرار می‌گیرد».

به ‌گفته وی، این ستاد قصد دارد با در نظر گرفتن موضوعات بومی در کنار روندهای جهانی در حوزه تکنولوژی فناوری را در کشور توسعه دهد.

پس از آن، امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و مدیرعامل شرکت فناوری و نوآوری هوشمند سایان (سایتک) و مدیر پروژه گزارش سلامت دیجیتال، از مهم ترین داده های و تحلیل این گزارش گفت و دستاوردها را تحلیل کرد. شریفیان گفت: « سلامت دیجیتال در جهان در ۹ بخش مراقبت در منزل، زنان و بارداری و زایمان، نوبت ‌دهی و رزرو، مشاوره آنلاین، تشخیص و پایش سلامت، تناسب‌اندام و تغذیه، گردشگری سلامت، تجهیزات و سامانه‌های هوشمند بیمارستانی و پرونده الکترونیک سلامت تعریف می ‌شود که ما بخش کرونا را نیز به این حوزه ها با توجه به همه گیری این بیماری اضافه کردیم».

امیر شریفیان

وی در ادامه در خصوص آمارها افزود: «در سال ۲۰۲۰، در جهان روزانه ۲۵۰ اپلیکیشن تهیه و عرضه شده است و در ‌حال‌ حاضر، مجموعاً ۳۵۰ هزار اپلیکیشن در حوزه سلامت دیجیتال ارائه شده که کشور ما سهم ۰/۵ درصدی در ساخت و ارائه آن‌ها داشته است. آمار محصولات ایرانی حوزه سلامت به‌صورت دقیق ‌تر حاکی از آن است که تا سال ۱۴۰۰، ۱,۶۵۰ محصول سلامت دیجیتال در کشور شناسایی شده که ۶۰ درصد از آن‌ها، یعنی حدود ۱,۴۴۰ محصول اپلیکیشن‌ های سلامت‌ محور بوده ‌اند. در میان تمام این اپلیکیشن ‌ها، فقط برنامه‌های کرفس و پذیرش۲۴ بیش از یک‌میلیون نصب را تجربه کرده‌اند».

شریفیان حجم بازار سلامت دیجیتال کشور را نیز تشریح کرد و توضیح داد:

حجم بازار سلامت دیجیتال ایران در سال گذشته نزدیک به ۱,۸۷۰ میلیارد تومان بوده که درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹، رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرده است. پیش‌بینی ما این است که حجم این بازار در سال جاری به ۲,۲۱۵ میلیارد تومان و سال بعد به ۲,۷۵۸ میلیارد تومان برسد.

به‌گفته مدیرعامل شرکت سایتک، این افزایش ریالی حجم بازار به‌معنای توسعه سلامت دیجیتال نیست؛ چراکه بخش عمده‌ای از افزایش ریالی به‌دلیل نرخ تورم ایجاد‌ شده است. علاوه‌بر‌این، بخش گردشگری سلامت به‌علت شیوع ویروس کرونا در سال‌های اخیر به‌شدت آسیب دیده و رشد نکرده است. همچنین طبق داده‌های این گزارش، در سال گذشته بخش‌های پایش سلامت و تشخیص بیماری، مشاوره آنلاین و زنان، بارداری و زایمان بیشترین رشد درآمد را در میان بخش‌های مختلف سلامت دیجیتال کشور کرده‌اند.

علیرضا هاشم پور، سرپرست تیم گردآوری و تحلیل داده این گزارش به عنوان سخنران بعدی این نشست، از روند آماده سازی گزارش سلامت دیجیتال گفت، به گفته وی این گزارش با بررسی نمونه های خارجی تهیه شده است و با رویکردی متفاوت از گزارش سال ۱۳۹۹ که بر اساس بازار و تحلیل های اقتصادی بود، آماده شده است. رویکرد این گزارش بر رضایت مشتری یا کاربر نهایی تمرکز دارد.

علیرضا هاشم پور

سرپرست این تیم افزود: «در گزارش سال ۱۴۰۰ رضایت مشتریان را تحلیل کردیم تا داده‌های جدیدی به اکوسیستم سلامت دیجیتال کشور اضافه کنیم. یافته‌های ما درباره رضایت مشتریان حاکی از آن است که محصولات این حوزه ۷۵ درصد رضایت مشتریان را به‌دست آورده‌اند و این در حالیست که ایالات متحده و انگلستان که پیشروهای این حوزه محسوب میشوند، موفق به کسب ۸۵ درصد از رضایت مشتریان شده اند و ما هنوز راه زیادی داریم».

او اضافه کرد: « توسعه سلامت دیجیتال در کشورها می‌تواند راهکار مؤثری برای کاهش هزینه‌ های درمان باشد. طبق برآوردهای صورت‌ گرفته در دنیا، سلامت دیجیتال می ‌تواند هزینه ‌های درمان را در مقایسه‌ با شیوه‌ های سنتی سلامت تا ۳۴ درصد کاهش دهد».

محمد موسی زاده، مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال که سخنران دیگر این نشست بود، در خصوص این گزارش گفت: «سلامت دیجیتال حوزه ‌ای است که از یک سو ماهیت راهبردی و از سوی دیگر کشش بازار دارد. همین خصلت‌ ها حوزه سلامت دیجیتال را هم برای سیاست ‌گذاران و مسئولان و هم برای سرمایه‌گذارها و استارتاپ‌ ها حائز اهمیت می‌ کند».

محمد موسی زاده

او اضافه کرد: «ماهیت این حوزه به ‌گونه‌ ای است که از یک سو مردم به آن نیازمند‌‌‌ند و از سوی دیگر شرکت‌ ها و فعال ‌های این عرصه و مسئول‌ ها به دسترس ‌پذیر ‌کردن آن برای مردم تمایل دارند».

به‌ گفته وی، لزوم دسترس‌پذیری خدمات حوزه سلامت دیجیتال این حوزه را برای سرمایه‌گذار به حوزه ‌ای برای برخورداری از منبع درآمد پایدار تبدیل می‌ کند.

در‌ادامه این نشست، مجتبی کیانی، معاون سرمایه‌گذاری هلدینگ مکس، به فعالیت ‌های این هلدینگ در حوزه سلامت دیجیتال اشاره و درباره حمایت هلدینگ مکس از گزارش جامع سلامت دیجیتال ایران ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد. به ‌گفته او، یافته ‌ها و نتایج این گزارش می ‌تواند برای رگولاتور، استارتاپ ‌ها، فعال‌های حاضر در حوزه سلامت دیجیتال کشور مفید و مؤثر باشد.

کیانی آشنایی با تیم‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال کشور و سرمایه‌گذاران این حوزه را از مهم‌ترین تأثیرات این گزارش بر دیدگاه و رویکرد این هلدینگ درزمینه سلامت دیجیتال دانست که به‌گفته او می‌تواند بر استراتژی‌های آتی این هلدینگ در این حوزه تأثیرگذار باشد.

جهت دسترسی به متن کامل از  اینجا اقدام کنید.

موسی‌زاده‌موسوی در‌ادامه تشریح کرد که ماهیت این حوزه به‌گونه‌ای است که از یک سو مردم به آن نیازمند‌‌‌ند و از سوی دیگر شرکت‌ها و فعال‌های این عرصه و مسئول‌ها به دسترس‌پذیر‌کردن آن برای مردم تمایل دارند. به‌گفته وی، لزوم دسترس‌پذیری خدمات حوزه سلامت دیجیتال این حوزه را برای سرمایه‌گذار به حوزه‌ای برای برخورداری از منبع درآمد پایدار تبدیل می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *