رپرتاژ

تعریفی جدید از نقش منابع انسانی در سال ۲۰۲۱

لیمو HR

در حال حاضر، یکی از اولویت‌های اصلی مدیران منابع انسانی در سال ۲۰۲۱ مدیریت تغییرات در سازمان‌ها است. در واقع آنها باید در سال ۲۰۲۱ روی رشد مشاغل و همچنین نوآوری در سازمان‌ها و موفقیت تیم‌ها کار کنند و این به مهم‌ترین نقش آنها در سازمان‌ها تبدیل شده است.

اما با این حال، با توجه به چالش‌هایی که امروزه سازمان‌ها و کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کار برای بسیاری از مدیران و رهبران منابع انسانی در این راه آسان نخواهد بود.

همان‌طور که شرکت‌ها به روند خود در مقابله با چالش‌ها و همچنین در عصر دیجیتال به تحول و همگام شدن با تغییرات دنیای دیجیتال ادامه می‌دهند، خیلی به این فکر نکرده بودند که تخصص و مدیریت منابع انسانی می‌تواند به آنها در این مسیر کمک کند. بسیاری از افراد، منابع انسانی را به عنوان دپارتمانی در نظر می‌گیرند که تنها وظایف اداری یا مدیریت ریسک را بر عهده دارد. اما با این حال، سال گذشته یک فرصت عالی برای منابع انسانی فراهم شد تا خود و مفهوم منابع انسانی را مجددا تعریف کند و در پاسخگو بودن به کارکنان به نحوی که بر روحیه، تعامل، سطح خدمات و عملکرد شرکت تأثیر مثبت بگذارد، در مرکز توجه قرار بگیرند.

در واقع در میان ۵ تغییر در منابع انسانی در سال ۲۰۲۱ همین تغییر روند کاری با کارمندان بیشتر از دیگر تغییرات نمود داشته است.

در ادامه مقاله قصد داریم تا چند روش را بیان کنیم که مدیران منابع انسانی با کمک آنها می‌توانند تمرکز خود را روی پیشرفت شرکت و تحولی دوباره در این تیم استراتژیک قرار دهند.

صدای جمعی کارکنان باشید

منابع انسانی به عنوان بخشی از سازمان عمل می‌کند که تمام تمرکز کارکنان بر روی آن است و خود تیم نیز بیشتر بر روی نگاه کارکنان بر سازمان تمرکز دارد. بنابراین شما در موقعیت مناسبی قرار دارید که به عنوان عامل تغییر دهنده در اجرای استراتژی‌های کسب و کار عمل کنید و برنامه‌ای مناسب برای مشارکت و موفقیت کارکنان تدوین کنید.

به عنوان مثال، نوآوری و همکاری دو ارزش اصلی بیشتر شرکت‌ها هستند که به صراحت کارکنان را تشویق می‌کنند تا ایده‌های خود را برای حل مشکلات، بهبود فرایندها یا ارزش آفرینی در شرکت به اشتراک بگذارند. این عمل علاوه بر توانمندسازی کارکنان برای مشارکت در موفقیت شرکت، فرهنگ غنی نیز در شرکت به وجود می‌آورد که در آن همکاری برای رسیدن به هدفی مشترک در میان کارکنان قوی می‌شود.

منابع انسانی باید کارکنان را در مورد استراتژی‌های جدید کسب و کار و سایر موارد تشویق کند تا مطمئن شود تغییرات استراتژیک یا تغییرات عملیاتی کاملا منطقی است و کارکنان نیز می‌توانند آنها را عملی کنند. علاوه بر این، منابع انسانی می‌تواند با پرداختن به مسائل و پیاده سازی راه‌حل‌ها، اغلب با راهنمایی مدیران شرکت، باعث تغییر در تعامل و فرهنگ همکاری میان کارکنان شود.

گفتگو بر اساس حقایق به جای احساسات

گفتگو بر اساس حقایق به جای احساسات

درک نیازهای کارکنان و آگاهی از دیدگاه‌های آنها، کلید موفقیت تیم منابع انسانی است. اغلب منابع انسانی به ایده‌ها و افکار کارکنان به دید سودآوری کسب و کار و رشد آن نگاه می‌کنند. اما امروزه کارکنان توقعات بیشتری دارند که این توقعات فراتر از دید موفقیت شرکت توسط منابع انسانی است.

به عنوان مثال بسیاری از کارکنان، امروزه حتی پس از تمام شدن همه گیری کرونا کماکان دورکاری را ترجیح می‌دهند و به دنبال این هستند که با این روش کاری تعادل را بین کار و زندگی خود برقرار کنند.

شما به عنوان تیم منابع انسانی باید کاری کنید که بتوانید توقعات به جای کارکنان را برآورده کنید. به همین خاطر، با مدیران سازمان خود صحبت کنید که چگونه این روش کار هزینه‌های عملیاتی را کاهش داده است و نقاط قوت دورکاری را برای آنها بازگو کنید و بگویید نحوه عملکرد کارکنان با استفاده از این شیوه کار در طول همه گیری چه پیشرفت‌هایی داشته است؛ به عنوان مثال، آیا فروش افزایش یافته است؟ آیا شکایات مشتریان کم شده است؟

استفاده از حقایق برای حمایت از کارکنان همیشه مؤثرتر از بررسی حکایت‌ها و رجوع کردن به احساسات عمل کرده است. البته، استفاده از حقایق حتی یک وسیله قوی‌تر برای برقراری ارتباط با کارکنان است.

سراغ فناوری بروید و از آن برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید

ابزارهای داده و اتوماسیون می‌توانند تمام کارهای منابع انسانی را آسان و کاربردی کنند. به عنوان مثال، مدیران منابع انسانی می‌توانند از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای پیش بینی موارد مهم در این تیم از نرخ گردش مالی تا هزینه و همچنین پرداخت نابرابر در تیم‌ها استفاده کنند.

مطالعات بسیاری در دنیا نشان داده است که تیم‌های منابع انسانی که از داده‌ها بیشتر از دیگر موارد استفاده می‌کنند، راحت‌تر و بهتر می‌توانند روی کارهای استراتژیک شرکت تصمیم گیری کنند و در نهایت نیز بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند.

ابزارهای اتوماسیون می‌توانند به طور کارآمد چندین عملکرد منابع انسانی از جمله استخدام، حقوق و دستمزد و مدیریت سوابق را مدیریت کنند. این به مدیران منابع انسانی زمان بیشتری می‌دهد تا بر نیازهای بزرگتر نیروی کار تمرکز کنند. یکی از مهم‌ترین نکات در زمان استخدام نیز آشنایی با این ابزارها است و این نکته را می‌توان در فرصت های شغلی برای کارشناس منابع انسانی مشاهده کرد.

بیشتر به دنبال رشد حرفه‌ای در تیم منابع انسانی باشید

منابع انسانی

بسیاری از متخصصان مشتاق منابع انسانی به دنبال رسیدن به دانش بیشتر در کارهای سنتی تیم منابع انسانی هستند و همچنین دوست دارند تا با استراتژی کلی کسب و کار بیشتر آشنا شوند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که افرادی که در تیم‌های منابع انسانی کار می‌کنند، بیشتر به دنبال یادگیری و گرفتن گواهینامه‌های معتبر برای ارتقا در حیطه کاری خود هستند. در واقع شما می‌توانید در سال‌های پیش رو هم یادگیری خارج از سازمان را در برنامه خود قرار دهید و هم به یادگیری درون سازمانی نیز بپردازید تا بتوانید در مسیر کاری خود به پیشرفت قابل توجهی برسید.

الان زمان تغییر در منابع انسانی است

با تمام صحبت‌هایی که کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که زمان تغییر درست حال حاضر است و شما هستید که می‌توانید تعریف جدیدی از منابع انسانی در شرکت‌ها به وجود آورید. با صحبت کردن به زبان کسب و کار، حمایت از نیازهای کارکنان، پذیرش نوآوری و توسعه و آموزش‌های مداوم در حیطه کاری خود، بدون شک ارزش سازمانی خود را اثبات کرده و نشان می‌دهید که برای این موقعیت شغلی بهترین هستید.

مدیران منابع انسانی همچنین باید اهداف سازمان را روشن کرده و در استخدام روش‌های مبتکرانه‌ای را در پیش بگیرند که با اولویت‌های منابع انسانی و شرکت همسو باشد. وقتی اولویت‌های شرکت و اولویت‌های منابع انسانی با هم تراز نباشند، در واقع تمام فعالیت‌های مدیر منابع انسانی اثری در شرکت نخواهد داشت.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *