اخبار استارتاپی

بررسی چالش های فناورانه صنایع معدنی در رویداد «دایان»

رویداد «دایان» در ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. در این رویداد که توسط مرکز نوآوری و فناوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، بزرگان و نخبگان حوزه صنایع معدنی گرد هم آمدند و ضمن بررسی چالش­های این حوزه، با ظرفیت­ها و توانمندی­های ۱۰ شرکت دانش ­بنیان فولادی آشنا شدند.

در ابتدای این نشست، حسین منصوری، مدیر مرکز نوآوری ایمینو، ضمن معرفی این مرکز، به بیان مشکلات نوآوری در صنایع معدنی پرداخت.

وی با بیان این نکته که تعداد استارتاپ­ ها و شتاب­دهنده­ های حوزه معدنی، به نسبت اهمیت این صنعت، بسیار کم است، این وعده را داد تا در سال پیش رو، ایمینو، نسبت به راه ­اندازی یک شتاب­دهنده تخصصی در حوزه صنایع معدنی اقدام ­نماید.

رویداد دایان

ایشان در ادامه به بررسی وضعیت شرکت­ های دانش­بنیان در کشور پرداخت و با بیان این نکته که صنایع معدنی سهم کوچکی از جمعیت شرکت­های دانش ­بنیان را به خود اختصاص داده ­اند، لزوم توجه به این حوزه را مهم شمرد. وی در این راستا بیان داشت که: تنها ۳۷۰ شرکت دانش ­بنیان از ۶۸۸۲ شرکت ثبت ­شده، به حوزه صنایع معدنی اختصاص دارد که این رقم تنها حدود ۵ درصد از تعداد کل شرکت­ها است.

منصوری همچنین، توسعه بازار را به عنوان عمده ­ترین چالش شرکت­های دانش ­بنیان بیان کرد و موارد تحریم، تامین مالی و تیم ­سازی را به عنوان دیگر چالش ­های مهم برشمرد.

صنایع معدنی

خبرهای خوش برای شرکت­های دانش ­بنیان معدنی

در ادامه محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، بهروز اسماعیلی، مدیر توسعه تکنولوژی انجمن تولیدکنندگان فولاد و مهرداد اکبریان، مدیر انجمن سنگ آهن ایران، از اعلام آمادگی این انجمن ­ها برای عضویت رایگان شرکت­های دانش ­بنیان فولادی خبر دادند.

همچنین، فرید دهقانی، مدیرعامل صندوق سرمایه­ گذاری بیمه فعالیت ­های معدنی، وعده داد که در سال جدید، مزایای ویژه­ای برای شرکت­ های معدنی در نظر گرفته شده است. این مزایا عبارت­اند از:

  • اعطای بیمه­ نامه برای پوشش ریسک سرمایه ­گذاری برای استارتاپ‌های دارای TRL۴ به بالا (تهیه این بیمه ­نامه منوط به تایید و معرفی ایمینو خواهد بود)
  • اعطای تسهیلات ویژه به استارتاپ­ های TRL۷ تا TRL۹، علاوه بر بیمه ­نامه پوشش ریسک
  • پوشش بیمه ­ای شکست پروژه و اعطای تسهیلات ویژه برای شرکت­های دانش بنیان مورد تایید توسط معاونت علمی و فناوری و یا صندوق نوآوری و شکوفایی
  • حمایت از شرکت­های دانش بنیان از محل منابع شرکت ملی فولاد

چالش های فناورانه صنایع معدنی

بخش پایانی

در بخش پایانی رویداد دایان، نمایندگان ۱۰ شرکت دانش بنیان فولادی، به ارائه توانمندی­ های خود پرداختند.

اسامی شرکت­های ارائه ­دهنده، به شرح زیر است:

  1. شرکت دانش بنیان توسعه صنایع پترو فولاد بهمن
  2. شرکت دانش بنیان فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاور
  3. شرکت دانش بنیان پالار صنعت
  4. شرکت دانش بنیان کیمیا صنعت اسپادانا
  5. شرکت دانش بنیان پیشرو صنعت دانش فراز
  6. شرکت دانش بنیان صنایع متالورژی مصمم اصفهان
  7. شرکت دانش بنیان دژپاد صنعت
  8. شرکت دانش بنیان رایکا گستر پلاسما
  9. شرکت دانش بنیان زر اکسیر نیما
  10. شرکت دانش بنیان طراحی سیستم و اتوماسیون دورعلی

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *