اخبار استارتاپی

رویداد VFX Summit این بار در کنار نوآوری

رویداد تخصصی VFX Summit2022 در طی دو روز ۱۶ و ۱۷ شهریور در سالن بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

لیمو HR

بنیاد سینمایی فارابی، مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون مدیا، انجمن جلوه های بصری سینمای ایران، ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق، برگزار کنندگان این رویداد بودند.

 Vfxتکنولوژی، مخفف دو عبارت (visual) بصری و (effects) جلوه ها است. در حقیقت برای “جلوه‌های ویژه” باید از عبارت Special Effects یا Sfx استفاده کنیم. از هر دوی این تکنیک‌ها برای ادغام شخصیت‌ها و محیط‌های مختلف با اتفاقات واقعی و خلق تصاویر و صحنه‌هایی استفاده می‌شود که در دنیای واقعی وجود ندارند یا بازسازی آن‌ها به زمان زیاد و پرداخت هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

در روز اول این رویداد، علیرضا حقیقی غریب، مدیرعامل رایمون مدیا و دبیر این رویداد، به معرفی رایمون مدیا و خدمات مجموعه پرداخت، وی در خلال صحبتهایش در خصوص رویداد گفت: « در دنیا اتفاقات ویژه‌ای در حوزه سینما رخ می‌دهد و تکنولوژی در این صنعت ورود قابل توجهی داشته است، اما تکنولوژی در بدنه سینمای ایران آنچنان رسوخ نکرده و این مساله‌ای است که باید به آن توجه کرد، به همین دلیل این نیاز را احساس کردیم تا بدنه سینما به دیدن تکنولوژی و البته آشنایی با آن عادت کند و همین مساله باعث شد تا چنین رویدادی را در بنیاد سینمایی فارابی شکل دهیم».

 لازم به ذکر است که رایمون مدیا، اولین و تنها مرکز نوآوری حوزه رسانه و تولید محتوا در کشور است که خدماتی مثل رندرفارم، موشن کپچر، استودیوهای تخصصی و… را به فعالین نوآور این حوزه ارائه می دهد.

پس از آن امیررضا معتمدی، بنیانگذار جلوه های بصری و رئیس انجمن صنفی جلوه های بصری سینمای ایران سخنرانی خود در خصوص مسیر و چشم انداز توسعه بصری در سینمای ایران را ارائه داد.

سعید بیدزردی، سخنران دوم که از تورنتو و به صورت آنلاین در رویداد حضور یافت، انتقال تجربه ای در خصوص فریلنسری در بازار داخلی و خارجی انجام داد.

سخنران سوم این رویداد، جواد مطوری، طراح جلوه های ویژه رایانه ای و بصری سینما و تلویزیون و فعال این حوزه صحبتهای خود در قالب پنلی گفتگو محور را در خصوص ایده تا تولید و مدیریت هزینه ها بیان کرد. به عقیده وی، بسیاری از چالشهای حین کار در صنعت سینما، از عدم مدیریت هزینه ها تاثیر می پذیرد.

امیر سحرخیز، نویسنده و کارگردان انیمیشن و طراح جلوه های بصری، نیز با موضوع «از انیمیشن تا VFX» صحبت کرد.

سوالات زیادی در خصوص کاربرد انیمیشن و جلوه های ویژه در این صنعت مطرح است که وی سعی در پوشش دادن این سوالات داشت.

در نهایت، امین انتشاری، متخصص جلوه های ویژه که در رویداد به عنوان سخنران و مدیر پنل­های تخصصی حضور داشت، به بررسی VfX Pipelin و چگونگی ورود به این حرفه پرداخت.

در انتهای روز اول، در برنامه ای با عنوان ( کافه (vfxشرکت کنندگان توانستند شبکه سازی کنند و با سخنرانان و فعالان این حوزه ارتباط بگیرند.

در روز دوم، VFX Summit با ارائه خانم فاطمه غفاری از مجموعه الهام فیلم  در رابطه با روش تولید نوین در صنعت سینما آغاز شد و در ادامه آقای صفاریان در این گفتگو ضمن صحبت پیرامون نرم­افزارهای VFX، نحوه توسعه دیجیتالی صحنه و چالش­های این حوزه کاری، از تجربه­های کاری خود در پروژه­های مختلف از جمله فیلم­های سینمایی دختر و طعم شیرین خیال گفت.

ادامه رویداد به گفتگو با فرهاد یوسفی، کارشناس و طراح جلوه­های بصری، اختصاص یافت. آقای یوسفی در این در ارائه­ای با موضوع “از Optical fx تا Vfx”، به مسائل فنی تولید مجازی فیلم پرداخت. قابلیت vfx در خلق و پیاده­سازی شرایط مختلف و به تبع آن نزدیک شدن اثر نهایی به ذهنیت کارگردان را یکی از مهم­ترین مزایای استفاده از این تکنولوژی برشمرد.

بخش بعدی رویداد، کاملا تخصصی بود و امیرحسین گنجی، در قالب ارائه روی یک شات ویژه، به توضیح مسائل فنی ساخت یک شات ویژوال پرداخت.

پس از این ارائه، آقای نیما تارین از مجموعه رایمون ­مدیا ارائه انتقال تجربه در زمینه فناوری­های نوین موشن کپچر را برگزار کرد. تعریف موشن کپچر، انواع آن، کاربردها و حوزه­های اثرپذیر از این تکنولوژی، موضوعاتی بود که در این بخش توسط نیما تارین ارائه شد.

از فاین آرت تا دیجیتال آرت، موضوع پنلی بود که در بخش بعدی رویداد برگزار شد. در این گفتگو که امین انتشاری با سرکار خانم تارا نعمت زاده داشت، به اهمیت درک فاین آرت در رسیدن به دیجیتال آرت اشاره شد.

در نهایت رویداد VFX Summit 2022 با برگزاری مراسم اختتامیه پایان پذیرفت. در این بخش ضمن معرفی علیرضا حقیقی غریب به عنوان دبیر رویداد جلوه­های بصری ۲۰۲۳، گزارشی از عملکرد این رخداد دو روزه ارائه شد.

همچنین در این بخش، پنلی با حضور امیررضا معتمدی و سیروس مقدم برگزار شد و ملزومات ، دانستنی­های جلوه­های بصری برای کارگردانان، فیلمنامه ­نویسان و تهیه ­کنندگان شرح داده شد.

در انتها نیز این مراسم با رونمایی از پوستر و لوگوی آینده این رویداد پایان پذیرفت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *