اخبار استارتاپی

روبیکا، اپلیکیشنی که میخواهد جایگزین اینستاگرام شود!

چندی پیش، در پی اعتراضات سراسری ایران، شبکه اجتماعی اینستاگرام فیلتر شد و خبرها از سرمایه گذاری هنگفتی بر اپلیکیشن داخلی روبیکا گفتند…

اگرچه صحبت مسئولان، صراحتا از عدم فیلترینگ شبکه های اجتماعی واتساپ و اینستاگرام خبر میداد، اما با اتفاقات اخیر، احتمال فیلترینگ دائمی این شبکه ها وجود دارد. ضرر و زیانی که کسب و کارهای آنلاین بعد از فیلترینگ این شبکه ها محتمل شدند بر کسی پوشیده نیست، این کسب و کارها با افزایش استفاده از فیلترشکن ها آمار استفاده از VPN ها را به ۹۵درصد رساندند.

بررسی های متخصصان، نشان میدهد که جایگزین مناسبی برای این شبکه ها وجود ندارد اما اپلیکیشن های بومی همچون روبیکا، به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سمت مسئولان به مردم و کسب و کارها معرفی میشوند و هفته گذشته نیز در طی خبری اعلام شد که به تازگی دو هزار و پانصد میلیارد تومان بر این اپلیکیشن سرمایه گذاری شده است. اما آیا اجبار در عضویت و نبودن حق انتخاب کاربران میتواند نتیجه مطلوبی برای این سرمایه گذاری داشته باشد؟

در این مدت روبیکا توسط برخی از رسانه ها و حتی بلاگرها معرفی شد و استفاده برخی از مدارس برای آموزشهای آنلاین خود بر این بستر صورت گرفته است که باعث افزایش کاربران این اپلیکیشن شده است.

خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» (هفتم مهرماه) در مطلب کوتاهی پیام ‌رسان ایرانی ایتا را به‌عنوان جایگزین مناسبی برای واتساپ معرفی کرده است. این خبرگزاری در تاریخ سیزدهم مهر نیز دو پلتفرم روبیکا و ایتا را جایگزین ‌های مناسبی برای اینستاگرام و واتساپ خوانده و استفاده از آن را به مردم و کاربران اینترنت در ایران پیشنهاد کرده است.

روبیکا سوپراپلیکیشنی است طراحی‌شده توسط شرکت توسکا (وابسته به همراه اول) که شرکت ارتباطات سیار ایران، شرکت سرمایه‌گذاری نور و شرکت نقش اول کیفیت (هر سه متعلق به همراه اول) سهام‌داران آن هستند. این پلتفرم دارای پنج بخش ویترین، روبینو، پیام‌رسان، سرویس‌ها و تنظیمات است و بدین‌ترتیب با ایجاد امکانات متعدد سعی کرده به نیازهای مختلف کاربران خود پاسخ دهد.

کپی برداری زیادی از اینستاگرام در این سوپراپلیکیشن صورت گرفته که به شدت مورد انتقاد کاربران واقع شده است. اگرچه روبیکا بسیاری از امکانات و فیچرهای مورد نیاز اینستاگرام را حذف کرده و سعی کرده تا با بومی سازی، امکاناتی مثل تماشای فیلم و… را در اختیار کاربران قرار داده است.

جالب است بدانید پس از حذف حق اشتراک این پلتفرم، محاسبه پهنای باند از ۵۰ درصد به ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده است.

زمزمه های کاربران نشان از عدم حفظ امنیت اطلاعات آنها در این شبکه و وجود اکانتهای فیک دارد که در این مورد شبهات زیادی وجود دارد و نمیتوان نظر قطعی داد.

شایعه هایی نیز مبنی بر مالکیت صدا و سیما بر این پلتفرم وجود دارد که توسط روبیکا و صدا و سیما رد شده است اما همکاری های بزرگی بین این دو در جریان است.

برای مثال صدا و سیما به صورت گسترده به تبلیغ این اپلیکیشن میپردازد و شرکت توسعه‌دهنده روبیکا، که توسکا نام دارد، هزینه تأمین برنامه‌هایی چون «خندوانه»، «برنده باش»، «کودک شو»، «فرمول یک»، «نود»، «حالا خورشید»، «به خانه برمی گردیم»، «عصر جدید»، «ماه عسل»، فوتبال‌های داخلی و خارجی و در مجموع ۷۹ برنامه تلویزیونی را پرداخت کرده است.

میدانیم که رشد هر شبکه اجتماعی در گرو افزایش مخاطبان و کاربران آن است و تا زمان استقبال قابل قبولی از سمت مردم این پلتفرم نمیتواند رشد مطلوبی داشته باشد. کاربران نیز الزامات استفاده از یک پلتفرم را حفظ امنیت و داشتن امکانات متنوع میدانند که تا به امروز روبیکا نتوانسته پاسخگوی این نیاز مخاطبان خود باشد.

منبع: زومیت

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *