اخبار استارتاپی

فرایندها و ساختارها در زمینه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان اصلاح می شود

دستیار ویژه معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان به ضرورت تهیه گزارش‌های زیست بوم شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بانک‌ها برای اعطای تسهیلات می‌توانند از این گزارش‌ها بهره ببرند.

دکتر علیرضا دلیری امروز در حاشیه مراسم رونمایی از گزارش سالانه زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع بزرگ می‌توانند با تزریق منابع مالی در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جدید و ایده پردازی در حوزه‌های فناوری، گام بردارند.

دستیار ویژه معاون علمی در خصوص افزایش، تعداد شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: آمارهای مربوط به تعداد شرکت‌های دانش بنیان هفتگی گزارش می‌شود. وی ادامه داد: بیشترین تعداد شرکت‌ها در بخش شرکت‌های نوپا است و این نشان می‌دهد رسوخ فناوری در صنایع بزرگ رخ داده است.

دلیری تاکید کرد: تا پایان سال شاهد رشد تعداد شرکت‌های دانش بنیان هستیم؛ در این زمینه کندی‌هایی در حمایت دستگاه‌ها از شرکت‌های دانش بنیان مشاهده می‌شد که در این زمینه آئین نامه‌های دانش بنیان با دستگاه‌های اجرایی تدوین شدند. دلیری ادامه داد: اکنون انتظار می‌رود دستگاه‌ها گام‌های مؤثر خود را در این زمینه بردارند.

دستیار ویژه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: معاون جدید علمی، فناوری و اقتصاد دانش در حال اصلاح فرایندها و اصلاح ساختارها در زمینه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان است.اصلاح این فرایندها در حال نهایی سازی است و به زودی ساختار ارزیابی شرکت‌ها اصلاح خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت تهیه گزارش‌های سالیانه از زیست بوم شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه ارائه تسهیلات، اعتبار سنجی است و این اعتبار سنتی به درستی در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. وی با بیان اینکه وام و چک برگه‌ای در اعطای تسهیلات در نظر گرفته می‌شود، گفت: در اعتبار سنجی، رفتار، دانش، مدارک، ثبت اختراعات و … باید مد نظر قرار گیرد. دلیری افزود: چنین گزارش‌هایی برای بانک‌ها در راستای ارائه تسهیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به مدلی مرسوم تبدیل شود.

با تاکید براینکه رفع معضل اعتبار سنجی یکی از موضوعات مهم است، گفت: رتبه ایران در شاخص نوآوری به ۵۲ جهان رسیده در حالی که این رتبه در سال ۲۰۱۴ در جایگاه یکصد و بیست و پنجم در میان ۱۴۱ کشور بوده است.

دلیری با تاکید بر حمایت از دانش بنیان و استارت آپها و ایجاد چترهای حمایتی مالی برای آنها گفت: شاخص نوآوری در ۷ زیر شاخه تعریف شده و کشور در شاخص بهبود شرایط کسب و کار شرایط بدی را دارد؛ زیرا بدترین وضعیت در زمینه تسهیل گری در نهادهای مالی را داریم؛ البته که اخیرا رتبه شاخص نوآوری ایران افزایش یافته زیرا تامین مالی از منابع بانکی بهبود یافته است.

دستیار ویژه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: بانک‌ها بر اساس ابزارها و قوانینی که دارند اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند ولی حوزه دانش بنیان‌ها با دو باگ اساسی «اعتبار سنجی» و «ارزشگذاری» مواجه است؛ کندی موجود در نهادهای مالی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ناشی از عدم اعتبار سنجی است. در دنیا مدل‌های دقیقی در این زمینه وجود دارد که دیگر نیازی به وثیقه، ضمانت نامه و غیره نیست.

به گفته وی، اعتبار سنجی موجود در کشور ایراداتی دارند؛ شرکت‌های بزرگ بیشتر از تسهیلات مالی برخوردار شدند و همه شرکت‌ها با چالش‌های اعتبار سنجی مواجه هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *