کارآفرینی و استارتاپ

هیچ وقت دیر نیست!

درست است که ویژگی‌هایی مثل ریسک‌پذیری، توانایی مدیریت و رهبری، انعطاف‌پذیری یا شناخت محصول و… ویژگی‌هایی است که کارآفرین را تعریف می‌کند، اما مهم‌ترین ویژگی یک کارآفرین را می‌توان خلاقیت و نوآوری نامید.

کسانی که در جوامع امروز و با دانش مسیر پرمخاطره کارآفرینی، قدم در این مسیر دشوار گذاشتند چشم‌اندازی مملو از اشتغال‌زایی، توسعه جامعه، ارتقا سطح زندگی و… را دیده‌اند.

پس کارآفرینی به دیدگاه و ویژگی‌های افراد مربوط می‌شود و فارغ از خصوصیاتی مثل جنسیت یا سن است.

خب، در این مقاله سعی می‌کنیم به همین نکات اشاره کنیم تا اگر رویای کارآفرینی در سر دارید، با چشم باز، اطلاعات کافی و توانایی مناسب وارد این مسیر شوید. ممکن است فکر کنید راه‌اندازی استارتاپ یا کسب‌وکار می‌تواند به عنوان کسب تجربه برایتان مفید باشد و شاید سرمایه هنگفتی را نیز از دست ندهید، اما توجه کنید که برای این تجربه به صرف وقت و انرژی نیاز دارید و این زمان ارزشمندترین سرمایه شما محسوب می‌شود.

پیش‌تر به این اشاره کردیم که کارآفرینی و خلاقیت جنسیت نمی‌شناسد، بنابراین از بانوان کارآفرین به عنوان مثال استفاده می‌کنیم. می‌دانیم که تقریباً نیمی از جوامع را بانوان تشکیل می‌دهند و در جوامعی که میانگین سنی در آن رو به افزایش است، زمینه‌های توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی برای بانوان نیز توسعه می‌یابد چرا که تأثیرات مثبت فراوانی بر اقتصاد آن جامعه در بر دارد.

در میان مثال‌هایی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، از کارآفرینان زنی یاد کردیم که در سنین بالا، با تجربه‌های مختلف کاری و توانایی‌های مختلف دست به کارآفرینی زدند و موفق شدند، هدف از این کار این بود که بدانیم برای کارآفرینی هیچگاه دیر نیست!

شر وانگ، ۵۳ساله، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره HTC

شر وانگ، ۵۳ساله، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره HTC

در سال ۱۹۸۱ مدرک فوق لیسانس اقتصادش را از دانشگاه برکلی در کالیفرنیا کسب کرده و از سال ۱۹۸۲ به FIC که متعلق به خواهرش بود، پیوست. قبل از اقتصاد او به دانشگاه برکلی رفته بود تا موسیقی بخواند، اما به گفته خودش تفاوت زیادی بین یک کلاس پر از نخبه‌های موسیقی و فردی که دوست دارد پیانو بنوازد وجود دارد، همین دیدگاه باعث شد وی بعد از سه هفته رشته اقتصاد را انتخاب کند. کمی بعد در سال ۱۹۸۷ به همراه همسرش ونچی چن، VIA را تأسیس کردند و ده سال بعد به تأسیس HTC دست زدند.

زمانی که وانگ اچ‌تی‌سی را تأسیس کرد، ایده نهایی بیشتر به سمت تولید دستگاه‌های PDA‌ کارا متمرکز بود. اما شرکتش کار خود را با ساخت نوت‌ بوک آغاز کرده بود. اما تنها کمی بعد آن‌ها مجبور شدند تا انتخاب نهایی را انجام داده و مشخص کنند که آیا می‌خواهند با نوت‌بوک کارشان را ادامه دهند یا به سمت ساخت ابزارهای قابل حمل دستی پیش روند. بازار نوت‌بوک در آن زمان بسیار رقابتی بود و شرکت آن‌ها نمی‌توانست در چنین بازاری به موفقیت دست یابد. محصولی که آن‌ها به دنبال تولید آن بودند، چیزی بود که در آن زمان تنها توسط مدیران مورد استفاده قرار می‌گرفت. دستگاهی که هم یک دستیار شخصی دیجیتال بود و هم یک موبایل. اما تجربه وی موفقیت‌آمیز نبود. دنیای آن زمان که حتی هنوز خود مفهوم تلفن همراه را نیز به صورت کامل نپذیرفته بود، آماده پذیرایی از PDA‌ نبود. همچنین طراحی نه چندان زیبا و مشکلات نرم‌افزاری نیز این عدم پذیرش را راحت‌تر می‌کرد. در نتیجه، تنها دو سال پس از تأسیس، اچ‌تی‌سی با مشکلات عظیم مالی روبه‌رو شد. پشتوانه محکم شر وانگ و البته اعتقاد وی به موفقیت PDA ‌ها باعث شد تا وی میلیون‌ها دلار از ثروت خانوادگی را به اچ‌تی‌سی تزریق کرده تا طراحی و مهندسی دستگاه‌ها را دچار تغییر سازد. درنهایت، این سرمایه‌گذاری‌ها جواب داد و شرکت در سال ۲۰۰۰ برنده قرارداد ساخت کامپیوترهای شخصی دستی موفق کامپک با نام iPAQ شد. قراردادی که بعدها با خریداری کامپک به وسیله اچ‌پی، یک طرف آن تغییر کرد.  راهبرد خاص اچ‌تی‌سی در این زمان ساخت گوشی‌های سفارشی برای شرکت‌های مخابراتی‌ای مانند DT و ودافون بود. همین راهبرد بود که باعث شد، آن‌ها روز به روز بالاتر بیایند. عملکرد مناسب شرکت در زمینه ساخت دستگاه‌های همراه روز‌به روز بر شهرت آنان افزود و اتحاد نزدیک آنان با مایکروسافت برای استفاده از ویندوز در دستگاه‌هایشان این شهرت را به مرحله جدیدی رساند. امروز از هر شش اسمارت فون دنیا یکی را اچ‌تی‌سی می‌سازد. از سال ۲۰۰۶ شرکت شروع به فروش تلفن‌های هوشمند با مارک تجاری خودش کرد.

یانگ لن، ۵۲ساله، بنیان‌گذار گروه رسانه خورشید، قدرتمندترین رسانه‌های چین

یانگ لن، ۵۲ساله، بنیان‌گذار گروه رسانه خورشید، قدرتمندترین رسانه‌های چین

۱۹۶۸

او در سال ۱۹۶۸ در شهر بژین چین به دنیا آمد، وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت امور بین‌المللی از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک اخذ نمود.

این روزنامه‌نگار تلویزیونی و بازرگان چینی به خاطر تمرکزش روی مسائل اجتماعی و فرهنگی، معروف شد. رئیس و بنیان‌گذار گروه Sun Media و مؤسس Sun Culture در سال ۲۰۱۳ در مجله فوربز ( Forbes magazine)   جزء ۱۰۰ زن قدرتمند جهان برشمرده شده است.

او از بین ۱۰۰۰ متقاضی برای آزمون هنرپیشگی، در تلویزیون مرکزی چین (تنها شبکه تلویزیونی ملی) انتخاب گردید و در بهترین تاک شو هفتگی چین یعنی Zheng Da Variety Show در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ ایفای نقش کرد و با اجرای مشترکش همراه مجری دیگری، بر روی موضوعاتی چون فشارهای اقتصادی وارد بر خانواده‌های متوسط چین، متمرکز بود و از احساس افروزی و افشای پرحرارتی که مشخصه تاک شوهای آمریکایی است، اجتناب می‌کرد.

یانگ لن

فاطمه مقیمی، ۶۴ساله، بنیان‌گذار شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی سدید بار

دکتر مقیمی در سال ۱۳۵۸ در یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ابتدا در بخش ترجمه و بعد در بخش کامیون داری شروع به کار کرد و مدت سه سال در آن شرکت بود. در سال ۱۳۶۱ تصمیم به کار مستقل گرفت که این تصمیم تا مرحله اجرایی شدن دو سال طول کشید و در سال ۱۳۶۳ اولین شرکت خود را به ثبت رساند، از همان زمان تاکنون بدون وقفه در رشته‌های مختلف به تحصیل و تدریس و کارآفرینی و امور عام‌المنفعه مبتنی بر کارآفرینی پرداخته است.

او در حال حاضر اولین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران می باشد. دکتر مقیمی دارای مدرک دکترای مارکتینگ (DBA) است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌های زیادی دارد. همچنین ایشان در سال ۲۰۱۲ از سوی بانک توسعه اسلامی ( IDB) به عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام برگزیده شد. به علاوه او در سال ۲۰۱۶ عنوان نخست کارآفرین برتر زن را در کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه (CACCI) از آن خود کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *