اخبار استارتاپی

کسب و کارهای حوزه معدن در چهارمین رویداد دایان معرفی شدند

مرکز نوآوری ایمیدرو، طی برگزاری چهارمین رویداد دایان، با محوریت زنجیره فرآوری مواد معدنی، روز سه شنبه ۲۹ آذر، به معدفی ۵طرح دانش بنیان پرداخت.

در ابتدای این رویداد، حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری ایمینو، با اشاره به دلایل الزام به نوآوری بخش معدن ایران گفت: «در حال حاضر معادن دنیا به سمت بهره مندی از روش های نوین فرآوری محصولات معدنی با استفاده از فناوری های جدید رفته اند و نوآوران در راستای ارتقای ارزش افزوده و فرآوری های جدید منابع معدنی طرح های نوآورانه ارائه می کنند که این دانش و فناوری نیازمند حمایت تمامی بازیگران بخش معدن است».

وی افزود: «در این راستا ایمینو درصدد است با سیاستگذاری، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و توسعه بازار به ایجاد و خلق استارتاپ‌ها، توسعه کسب‌وکارهای نوپا، تجاری‌سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و برای اینکه به این اهداف جامعه عمل بپوشاند، نیازمند تعریف و بکارگیری سیاست ‌های حمایتی از سوی بنگاه‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی نسبت به استارتاپ ها و دانش بنیان هاست. به همین خاطر تلاش داریم با برگزاری سلسله رویدادهای نوآورانه، فرصت‌ها و چالش‌های تولید و بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را شناسایی و معرفی کنیم».

در ادامه رویداد مجید وفایی فرد مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با تاکید بر رویکردهای نوآورانه در پژوهش و توسعه فناوری در عرصه فرآوری مواد معدنی اظهار کرد: «سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر از یک درصد است که بخش عمده آن نیز متعلق به صنایع دفاعی است. در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته همچون کره جنوبی سهم پژوهش و توسعه فناوری از تولید ناخالص داخلی این کشورها بین ۴.۵ تا پنج درصد است».

پس از این صحبتها، ۵ تیم حاضر به شرح زیر در خصوص طرحهایشان ارائه دادند:

ارائه اول توسط محمد مهدی وکیل مدیرعامل شرکت تیتانیوم صنعت شریف انجام شد. این شرکت دانش بنیان، در زمینه فروش دانش فنی تولید رنگدانه دی اکسید تیتانیوم و طراحی مهندسی نخستین خط تولید رنگدانه آن به سفارش ذوب آهن پاسارگاد کسب تجربه کرده است و در حال حاضر پروژه راه اندازی خط تولید اکسید منیزیم از ماده معدنی دولومیتی را در دست دارد.

دومین ارائه توسط محمدرضا خالصی رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان طلاوران بود. این شرکت، سامانه جامع پایش و حسابرسی متالورژیکی را راه اندازی کرده زیرا اغلب معدنکاران با چالش حسابرسی و فنی روبه رو هستند و نمی توانند پایش مناسب و محاسبه درستی از تناژ و عیار محصول نهایی و باطله ها داشته باشند. این شرکت با بازدید میدانی و جمع آوری اطلاعات، ارزیابی سیستم اندازه گیری و نمونه برداری، ارتقای سیستم اندازه گیری، تهیه دستورالعمل ها، توسعه سیستم یکپارچه حسابرسی متالورژیکی و آموزش و نظارت بر علملکرد خدمات پایش فرآیند و حسابرسی متالورژیکی کارخانه های فرآوری را ارتقا می دهد.

طرح بعدی را محمد سلیمیان مدیرعامل شرکت رازان اکسیر شریف رائه کرد. این شرکت در زمینه طرح بازیافت، تخلیص و فرآورده سازی فلزات گرانبها فعالیت دارد و با توجه به تحریم ایران در زمینه فلزات گرانبها، نیاز ایران به فلزات گرانبها جهت تولید کاتالیست، نیاز ضروری صنایع دیگر به فلزات گرانبهای خالص، نیاز صنایع دارویی به فلزات گرانبهای خالص و نیاز به ارائه محصول در تراز استاندارد جهانی است که با ایجاد مرکز صنعتی در راستای استحصال یا بازیافت، تخلیص و فرآورده سازی توانستند خدمات و محصولاتی در این زمینه داشته باشند.

دکتر سارا جلیلی مدیرعامل شرکت مهندسی فرآور فلزات ثمین ارائه دهنده چهارم بود. در شرکت دانش بنیان ثمین، با استفاده از شیوه های نوآورانه و خلق ارزش افزوده سعی دارند فرآوری مواد معدنی را در مجموعه ها متحول کنند و این روش های نوآورانه با رعایت الزامات زیست محیطی و استفاده از فناوری ها و تجهیزات کم آب‍ بر هزینه های معدنکاری را کاهش می دهد. مجموعه «ثمین» در فرآوری فلزات نیکل، کبالت و عناصر نادر خاکی فعالیت داشته و با آنالیز رفتار باطله های معدنی، امکان سنجی طرح، طراحی، ساخت و اجرا تا تولید محصول نهایی مواد تجربه دارد.

پنجمین و آخرین ارائه به شایا شریف جواهری از شرکت سرآمد استیل ایرانیان اختصاص یافت. این شرکت دانش بنیان متمرکز در تولید پنتا اکسید وانادیوم از پسماندهای صنایع است و وانادیوم در چرخه تولید به افزایش استحکام فولاد به عنوان مهمترین ویژگی، پوشش های ضدخوردگی در صنایع نفت و گاز، سپرهای ضد تشعشع در صنایع هسته ای و … کاربرد دارد.

سرمایه گذاران در این رویداد، سوالات کسب و کاری و تخصصی خود را از ارائه دهندگان پرسیدند و بعد آن جلسات B2B  بین آنها شکل گرفت.

 رویداد دایان

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *