متفرقه

راه حل های استارتاپی در برابر آلودگی هوا

امروزه آلودگی به عامل اصلی تأثیرگذار بر کل نژاد بشر تبدیل شده است. مسائل بهداشتی ناشی از آن، تغییرات آب و هوا و گرم شدن کره زمین به طور مستقیم بر همه گونه های زنده، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی آن ها تأثیر می گذارد. اگرچه تعدادی از آلودگی ها به زمین آسیب می رسانند اما آلودگی هوا نقش اصلی این آسیب را ایفا می کند. آلودگی هوا ناشی از فرسودگی ناشی از صنایع، وسایل نقلیه موتوری، وسایل احتراق، آتش سوزی جنگل ها و… است.

خسارات

خسارات

بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت، ۹۰ درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می کنند. این باعث اختلالات متعددی مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی، مرگ های زودرس، سرطان ریه و عفونت های تنفسی و… می شود. تخمین زده می شود که سالانه حدود ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. سازمان جهانی بهداشت اقدامات مختلفی را برای مهار آلودگی هوا در کشورهای عضو خود انجام می دهد.

راه حل ها

این روزها، بسیاری از کارآفرینان و استارتاپ ها محصولات و راه حل هایی را پیشنهاد می کنند که باعث انتشار آلودگی کمتری می شود و از انسان ها در برابر آلودگی محافظت می کند. برخی دیگر راه حل هایی برای مشکلات ایجاد شده پیشنهاد می کنند در حالی که استارتاپ های دیگر به پیدا کردن علت اصلی آلودگی می پردازند. در این جا تعدادی از استارتاپ هایی را معرفی می‌کنیم که با راه حل های مبتکرانه خود با آلودگی هوا مبارزه می‌کنند و به مردم از این جنبه کمک کرده‌اند.

استارتاپ نانوکلین

· استارتاپ نانوکلین

این استارتاپ در سال ۲۰۱۷ در دهلی نو تاسیس شد. موسسان این استارتاپ یک محصول ثبت شده به نام Nasofilters ارائه دادند. این محصول یک فیلتر بینی با اندازه ای کوچک است که به راحتی در بینی افراد جا می گیرد و دارای فیلتری ۵ لایه است که از ورود آلاینده های هوا به بدن انسان جلوگیری می کند و در عین حال پوشیدن آن بسیار راحت است. این محصول در اندازه های مختلف تولید شده که می توان آن ها را از فروشگاه های آنلاین مانند آمازون یا Flipkart خریداری کرد.

نانوکلین همچنین ماسک های Anti Pollution N95 و فیلترهای AC را تولید می کند. این شرکت در تولید نانوماسک های ضد ویروسی متخصص است و می تواند در برابر ویروس های مسری مقاومت کند و آن ها را از بین ببرد. با کمک مالی دولت هند به مبلغ ۱.۳ کرور، نانوکلین در آستانه راه اندازی بزرگترین کارخانه تولید ماسک با بودجه دولت هند است.

· استارتاپ گراویکی لبز

این استارتاپ در حال تولید جوهر از انتشار کربن است. موسسان این استارتاپ، دستگاه و تکنیکی را توسعه داده اند تا انتشار گازهای گلخانه ای از وسایل نقلیه و صنایع را ثبت کند. کربن استخراج شده از این گازهای گلخانه ای برای تشکیل یک جوهر سیاه رنگ به نام AIR-INK پردازش می شود. هدف این شرکت تبدیل آلودگی هوا به مواد صنعتی است. این استارتاپ سه محصول از AIR-INK به نام‌ های جوهر فلکسوگرافی، جوهر سیلک اسکرین و یک ابزار نوشتاری به صورت نشانگر تولید می ‌کند.  در حال حاضر هم، در حال تبلیغ AIR-INK برای چاپ صنعتی است، زیرا حدود ۵۰٪ از چاپ با جوهر سیاه انجام می شود.

استارتاپ گرین وی

· استارتاپ گرین وی

این استارتاپ در حال تقویت روش سنتی پخت و پز است. بیش از ۲.۸ میلیارد نفر در سراسر جهان از انواع سنتی وسایل پخت و پز، مانند اجاق های گلی و هیزم برای پختن غذاهای خود استفاده می کنند. این منجر به آلودگی هوای داخل خانه می شود که به ۲ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند. بنابراین گرین وی، یک اجاق آشپزی تمیز را ابداع کرده که به مردم کمک می کند تا به روش معمولی خود به طور موثر آشپزی کنند. این یک اجاق گاز قابل حمل است و روی تمام سوخت ‌های زیست توده جامد کار می ‌کند اما دود کمتری منتشر می کند. فناوری تنظیم هوایی که گرین وی در محصول خود استفاده می کند توسط این استارتاپ ثبت اختراع شده است. همچنین، طراحی آن ها اجازه جریان آزاد هوا را می دهد که به احتراق بهتر کمک می کند، بنابراین حداکثر گرما را با آلاینده های کمتر ارائه می دهد. گرین وی ادعا می کند که محصول آن ها ۶۵ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می کند و انتشار دود را تا ۷۵ درصد کاهش می دهد.

استارتاپ سل زیمه

· استارتاپ سل زیمه

این استارتاپ در زمینه تولید آنتی بیوتیک فعالیت دارد. سهم آن ها در مبارزه با آلودگی، در فرآیند نوآورانه تولید آنتی بیوتیک به دست آمد. سل زیمه آنزیمی ساخت که برای استفاده به عنوان یک کاتالیزور زیستی مهندسی شده بود. این امر امکان ساخت آنتی بیوتیک ها را در دمای اتاق و بدون نیاز به حلال فراهم می کند. حلال ها هنگام واکنش با نور خورشید، آلاینده ای به نام «ازون سطح زمین» منتشر می کنند. ازون بیشتر در سطح زمین بر سلامت انسان ها، گیاهان، حیوانات و حتی مصالح ساختمانی تأثیر می گذارد. از این رو، سل زیمه راهی برای جلوگیری از حلال ها در تولید خود ابداع کرد.

استارتاپ آگنیسوموخ

· استارتاپ آگنیسوموخ

این استارتاپ که در به حداقل رساندن آلودگی هوای داخل خانه نقش دارد. در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد. این شرکت اجاق ‌های آشپزی مدرن را با مشعل ‌های خلاقانه ای تولید می‌کنند که انرژی کمتری مصرف می‌کند و دوده کربنی منتشر نمی‌کند. مشعل های تابشی آن ها دو لایه هستند که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و انتشار NO2 و CO را تا ۸۰٪ کنترل می کنند. آگنیسوموخ با مشعل‌ های بدون شعله و بدون دود خود، ادعا می ‌کند که تاکنون از انتشار ۲۲۵۰ تن کربن دی ‌اکسید در جو جلوگیری کرده است.

آگنیسوموخ

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *