اخبار هوش مصنوعی

نخستین نشست تخصصی سفیران هوش برگزار شد

با بررسی نقش هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر

لیمو HR

نخستین نشست تخصصی سفیران هوش با موضوع نقش هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر، در روز پنجشنبه ۲۴ آذر ماه برگزار شد.

در این نشست که در محل خانه خلاق و نوآوری ایلسا برگزار شد مهمانانی از شرکت آرمان رایان شریف، شرکت داده پردازان آتی پروژه و رسانه ورزش ۳ به میزبانی اکوموتیو حضور داشتند و پیرامون موضوع به گفتگو پرداختند.

 

بحث با صحبت های صالح اسدی از شرکت آرمان رایان شریف آغاز شد و ایشان در رابطه با فعالیت ها و پروژه هایی که در حوزه رسانه توسط این شرکت صورت گرفته توضیحاتی ارائه دادند. راه اندازی اولین پلتفرم ابری هوش مصنوعی که توسط دکتر ستاری رونمایی شد و تاکنون ۴ میلیون صوت، ویدئو و تصویر روی آن بارگزاری شده است، جزو جدیدترین پروژه هایی است که شرکت آرمان رایان شریف انجام داده است و سرویس تبدیل متن به گفتار نشان (سخنگوی هوشمند)، سرویس های جستجوی ویدئو در ویدئو و یا صوت در ویدئو و همچنین سرویس پیشنهاددهنده خبر از دیگر پروژه هایی است که با توجه به نیاز صنعت رسانه و توان مجموعه توسط این شرکت انجام پذیرفته است.

 

در ادامه آقای آرش موسوی، رئیس هیئت مدیره شرکت داده پردازان آتی پروژه در رابطه با پتانسیل های هوش مصنوعی در ایران برای نقش آفرینی در حوزه رسانه اظهار داشت: در ابتدا باید پذیرفت که امروزه واژه هوش مصنوعی به واژه پرکابردی تبدیل شده؛ همان گونه که در سال های گذشته برای واژه نانو اتفاق افتاده بود. در این شرایط می توان گفت که خیلی از مواقع استفاده از فناوری هوش مصنوعی به یک امر تجملی تبدیل شده و گاها توجیه اقتصادی برای اقدام عملی در این حوزه وجود ندارد.گاهی نیز استفاده از این فناوری در مقایسه با زیرساخت پروژه ها به نحوی است که متوجه خواهید شد نیاز جدی و مهمی پاسخ داده نمی شود. به همین خاطر است که مجموعه ما و مجموعه های مشابه ما خیلی کمتر سراغ این ماجرا رفته اند، اما از سوی دیگر به آرامی در جاهایی احساس نیاز جدی کردیم و کمی ورود پیدا کردیم.

کار زیادی در حوزه رسانه و هوش مصنوعی انجام نداده‌ایم. در یک سال گذشته ما یک شروع خیلی کوچک روی تشخیص اینکه چه نظری باید منتشر شود یا نباید منتشر شود انجام دادیم. همچنین راه اندازی یک کمک‌کننده برای سئو که شما بتوانید مثلا تگ روی نظر بدهید یا دسته‌بندی روی کامنت بدهید از دیگر تلاش های مجموعه ما در این حوزه بوده است که البته مورد استفاده جدی قرار نگرفته است.

یکی از مسائلی که باعث شده ما به طور جدی وارد این حوزه نشویم، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و انواع مسائل حقوقی است. ما با اطلاعات زیادی سر و کار داریم و برای استفاده از آن ها و ارائه آن ها به سرویس های مختلف، ما همیشه نگرانی‌های این چنین داشته‌ایم که اطلاعات داده شود یا خیر. این اتفاق حتی در مواردی مثل سایت های خبرگزاری ها که مورد استفاده عموم هستند نیز اتفاق می افتد. در مجموع یک داستان پیچیده این چنینی وجود دارد که البته غیر قابل حل هم نیست اما چیزی است که با آن مواجه می‌باشیم و این‌ها باعث شده تا خیلی در این ماجرا کار جدی به آن معنا انجام ندهیم.

طبیعتا گمان می کنم که این شرایط تنها برای مجموعه ما نیست و متاسفانه فضای این حوزه به این شکل است.

موسوی در ادامه گفت: در خصوص این که هوش مصنوعی ظرفیت های فراوانی دارد شکی نیست اما در برخی مواقع توقع هم از این فناوری بالا است و فراموش می کنیم که برای استفاده مناسب از این فناوری کمی صبر هم لازم است.

برای مثال یکی از سرویس های هوش مصنوعی یعنی چت بات ها را بررسی کنیم. شما زمانی که می‌خواهید یک اپراتور در سیستم خود اضافه کنید اول که نمی‌آیید اپراتور را به جای همین اپراتور مرجع فعلی قرار دهید. یک اپراتور ابتدا دستیار یک اپراتور دیگر است و حتی عقب‌تر؛ یعنی تازه اول می‌فهمد مساله چیست و بعد کم کم دستیار و اپراتور و سر اپراتور می‌شود. هوش هم همین مسیر را باید طی کند. این انتظار نا به جایی است که ما می‌گوییم هوش مصنوعی از فردا قرار است اپراتور اصلی ما شود.

 

علیرضا انبارلویی، مدیر محصول رسانه ورزش ۳، وضعیت رسانه‌های ایران خصوصا ورزش سه در استفاده از فناوری هوش مصنوعی و چالش های فضای رسانه در این خصوص گفت:

در مورد سیستم پالایش نظر، ما در ورزش سه خیلی کارها داریم انجام می‌دهیم تقریبا از دو سال پیش شروع شد و چالش خیلی وحشتناک ما این بود که مجبور بودیم که سیستم نظرات‌ خود را پالایش دستی انجام دهیم که خیلی دیر اتفاق می افتاد و کاربران از این بابت ناراضی بودند. یک سری بررسی‌های خیلی ساده در بازاریابی انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که باید در بحث پالایش نظرات خود انقلابی را شروع کنیم و نیازمندی ما این بود که در درجه اول یک سیستم پالایش نظرات باشد که نظری که خیلی مشخص است را رد کند و اینکه سیستم لیست سیاه صرفا جواب ما را نمی‌داد.

در این راستا با مجموعه های مختلفی صحبت کردیم و در نهایت مدلی پیاده کردیم که توانست تا ۳۰% کامنت‌هایی که مشکل داشتند را به صورت اتوماتیک رد کند و این مدل همچنان در حال به روزرسانی است ولی هنوز هم خیلی چالش داریم، چالش ما این است که ما در ایران قومیت‎‌های مختلفی را داریم و هرکدام از آن ها گویش و اصطلاحات خاصی دارند و این خیلی کار ما را در زمینه پالایش نظرات سخت می‌کند و به دلیل اینکه به روز رسانی این سیستم پالایش معمولا ماهانه صورت می گیرد، نیازمند این هستیم که سیستم پالایش دستی را نیز همچنان داشته باشیم چرا که مدل رفتار مخاطبان و شیوه های مورد استفاده توسط آن ها گاها روزانه تغییر می کند. بنابراین افزایش سرعت به روز رسانی سیستم پالایش نظر یکی از نیازهای مهم ما در رسانه است.

همچنین در مجموعه خود کارهای دیگری را داریم در بحث پردازش تصویر انجام می‌دهیم که حالا بیشتر در مبحث مجموعه آنتن است و بحث خلاصه بازی است که فیلدهایی که آنتن می‌گیرد را ما در یک سیستم هوش مصنوعی وارد می‌کنیم. این سیستم صحنه‌های حساس بازی را تشخیص داده و آن ها را با هم ادغام می‌کند و خلاصه بازی‌ها را در کسری از ثانیه بارگذاری می‌کند.

ایشان در پایان صحبت های خود اظهار داشت: ما در ایران در حوزه هوش مصنوعی در وضعیت نسبتا خوبی هستیم و همین که مجموعه‌هایی به این فناوری فکر می‌کنند و کلی جوان نخبه در این حوزه کار می کنند واقعا خیلی دلگرم کننده است. علی رغم عدم دسترسی به آموزش های روز دنیا و وجود چالش های متعدد، قطعا ما چند سال دیگر در جایگاه بهتری در این حوزه قرار می‌گیریم.

 

آقای صفایی از شرکت داده پردازان آتی پروژه، در راستای بیان چالش های کاربرد هوش در رسانه بیان داشت:

یک مشکلی که وجود دارد، این است که کلی مجموعه در حوزه هوش کار می‌کنند اما هیچ کدام نیامدند داده‌هایی که به آن رسیدند یا الگوریتم‌هایی که تا حدی توسعه دادند را باز کنند و اجازه دهند تا بقیه بتوانند چیزی را به آن زیاد و یا از آن کم کنند. یک سری از داده‌ها که در انگلیسی فراوان است و خوب آموزش داده شده است در فارسی هم وجود دارد اما به قدری کم است و هر کسی جداگانه کار کرده است که دسترسی به آن ها مشکل است. در واقع شرکت ها، داده ثبت شده را تبدیل به ارزش داخلی خود می کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *