بازاریابی و تبلیغات

۵ نکته برای بهبود استراتژی محتوای شما

لیمو HR

محتوا نقش مهمی را در تمامی کمپین‌های بازاریابی ایفا می‌کند. در این مقاله ۵ نکته وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در جهت بهبود استراتژی محتوایی خود استفاده کرده تا در نهایت بتوانید نتایج بهتری را کسب کنید.

هر استراتژی بازاریابی دیجیتالی، برای اطمینان از موفقیت خود به تعدادی از عناصر متکی است. در یک کمپین بازاریابی جامع، داشتن بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی اهمیت بسیاری دارد ولی موضوعی که در اولویت تمامی این موارد قرار دارد، محتوا است. انتشار منظم محتوای جدید ، راهی اثبات‌شده برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد اعتماد بین برند و مخاطب، تعامل با مخاطبان و غیره است. ولی لازم است بدانید که محتواهای قدیمی نمی‌توانند تمامی این موارد را انجام دهند. در نتیجه شما به محتوای باکیفیتی که در خدمت هدف شما باشد، نیاز دارید. و برای انجام این کار نیاز به یک استراتژی خواهید داشت.

استراتژی محتوا که به عنوان برنامه یا تقویم محتوایی نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از تاکتیک‌هایی است که برای ایجاد، پیاده‌سازی و مدیریت محتواها استفاده می‌شود. استراتژی محتوا باید دقیق و جامع باشد. در نتیجه این که چه نوع محتوایی را پست می‌کنید و در چه زمانی و کجا آن را پست می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

۱. مثل یک ناشر فکر کنید

شما از تمامی جنبه‌های برند خود باخبر هستید. این مورد، موضوع خوبی محسوب می‌شود ولی با برخی مشکلات نیز همراه است.

از آن‌جایی که شما با برند و حوزه کاری خود به خوبی آشنا هستید، ممکن است دانشی در حوزه کاری‌تان را کاملا بدیهی بدانید، در نتیجه از آن دانش برای تولید محتوا استفاده نکنید. از طرف دیگر مخاطبان با موارد مرتبط به حوزه کاری شما آشنا نیستند و در صورتی که به دنبال یادگیری این موارد باشند و آن را در بین محتواهای تولیدشده توسط سازمان شما پیدا نکنند، از اعتمادکردن به برند شما ناامید خواهند شد.

ساده‌ترین راه برای رفع این مشکل این است که مانند یک ناشر فکر کنید. به عبارت دیگر، چیزی که مخاطب به دنبال آن است را مشخص کنید و سپس به دنبال تولید محتوای متناسب با نیاز او باشید. برای انجام این کار چند نکته وجود دارد:

  • تیم محتوای خود را بسازید. تیم شما می‌تواند شامل بازاریابان، اعضای تیم محصول، متخصصان روابط عمومی، پشتیبان‌های مشتری و پشتیبان‌های IT باشد.
  • نقش‌ها و مسئولیت‌ها را تعیین کنید. همه اعضای تیم تحریر شما باید دارای یک نقش مشخص در ایجاد استراتژی و ارائه محتوا باشند. به همین دلیل لازم است اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم در هر مرحله از فرآیند تولید محتوا و ارائه آن، با وظیفه خود به خوبی آشنا هستند.
  • ایجاد گردش کار. نحوه عملکرد خود را به صورت دقیق بنویسید تا مطمئن شوید هر مرحله‌ای، از کانال صحیح خود می‌گذرد. این مورد می‌تواند شامل هماهنگ‌شدن با متخصصان سازمان، مدیران اجرایی یا تیم حقوقی باشد.
  • به جمع‌آوری بازخوردها بپردازید. بسیاری از کسب‌وکارها از سوشال لیسنینگ غافل می‌شوند که این مورد بسیار اشتباه است. شما باید به صورت فعال در گفتگوهایی که مشتریان در رابطه با برند یا خدمات و محصولات شما دارند، شرکت کنید. همچنین می‌توانید موضوعات ترند روز را پیگیری کنید تا از فرصت‌های تولید محتوای مناسب با برند خود دور نمانید.
  • تمامی کارهای خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ را با یکدیگر همسو کنید. تمامی تیم‌هایی که در زمینه بازاریابی برای برند شما فعالیت می‌کنند، باید یک پیام مشخص را ارائه دهند و همسو با هم حرکت کنند. لازم به ذکر است که بهتر است یک پیام اثربخش را برای تقویت بازاریابی خود پیدا کنید.
  • از یک سیستم CMS مناسب استفاده کنید. استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای باکیفیت (CMS) به شما این امکان را می‌دهد که از جدیدترین فناوری‌های روز بهره ببرید. به طور مثال استفاده از پلتفرم‌هایی مانند WordPress و Squarespace، می‌تواند گردش کار شما را تا حد زیادی ساده‌تر کند و در مسیر کل فرآیند از ابتدای تولید محتوا تا انتشار آن، به شما کمک کند. با CMS مناسب می‌توانید محتوای خود را در بستر اینترنت بدون نیاز به نوشتن یک خط کد، منتشر کرده و مدیریت کنید.

۲. مطمئن شوید که همه چیز در قیف فروش (Sales Funnel) شما قرار می‌گیرد

تبدیل (Conversion) در بیشتر مواقع به معنای فروش است ولی می‌تواند، کلیک، ثبت‌نام در خبرنامه یا هر هدف خاص دیگری در بازاریابی باشد.

در بازاریابی محتوا مفهومی به نام داستان‌سرایی وجود دارد که از صرفا اشتراک‌گذاری یک ویدئوی ویروسی، یک پست مرتبط به وضعیت حوزه کاری‌تان در بلاگ یا لینک‌دادن به اینفوگرافیکی که ساخته‌اید، مهم‌تر است. در این نوع از بازاریابی لازم است که برند روایتی داشته باشد و تمامی بازاریابی آنلاین و آفلاین، با این روایت هماهنگ باشند. گفتنی است این روایت باید با قیف فروش نیز ارتباطی داشته باشد تا برند بتواند به هدف افزایش فروش که یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی است، دست پیدا کند.

در نتیجه تمامی محتواهای شما اعم از یک پست اجتماعی، یک عکس، یک بلاگ جدید یا حتی یک بیانیه مطبوعاتی، باید در کنار هم و در مسیر اهداف فروش قرار بگیرند تا در نهایت نتیجه مناسبی را ارائه دهند.

۳. پروسه ویرایشی (Editorial Process) خود را اصلاح و مستند کنید

چه خودتان تمامی محتواهای خود را تولید کنید، چه از تیمی از افراد در سازمان استفاده کنید و چه آن را به فریلنسرها برون‌سپاری کنید، لازم است که همه محتواها در هر فرمتی، از یک پروسه ویرایشی یکسان بهره ببرند.

در نتیجه نیاز است پروسه ویرایشی خود را با دستورالعمل‌های گام‌به‌گام، مستند کنید و آن را در اختیار تیم تولید محتوای خود قرار دهید. از این طریق هر محتوا از یک پروسه مشخص استفاده خواهد کرد و امضای برند شما در تمامی محتواها نشان داده خواهد شد. به طور مثال لازم است همه محتواها از یک فونت مشخص، تصاویر با سبک مشابه به هم و لحن معین استفاده شود تا مخاطب با محتواهای شما ارتباط درستی برقرار کند. مثلا اگر در یک محتوا از لحن رسمی استفاده کنید و در محتوایی دیگر از لحن خودمانی، مخاطب خود را گیج خواهید کرد.

در صورتی که می‌خواهید مطمئن شوید همه محتواهای تولیدشده برای برند شما به روایت اصلی پایبند هستند، می‌توانید نکات زیر را به تولیدکنندگان محتوا گوشزد کنید:

  • موقعیت‌یابی: روایت برند شما باید دارای ستون‌هایی باشد که محتوای شما با تکیه بر آن‌ها ساخته شود.
  • ارزش‌های شما: چه مسائلی برای برند شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند؟ (حقوق مدنی، محیط زیست و …)
  • دیدگاه رسانه‌ها نسبت به برند شما: رسانه‌های اصلی در حوزه کاری‌تان، در رابطه با برند شما چه می‌گویند؟ در جامعه چه سخنانی در رابطه با برند شما بین افراد رد و بدل می‌شود؟
  • علایق مخاطبان: مخاطبان وقتی در تعامل با برند شما نیستند، در رابطه با چه موضوعاتی صحبت می‌کنند؟
  • بررسی عملکرد: چه محتواهایی برای شما مفید بوده‌اند؟ چه محتواهایی برای شما کارساز نبوده‌اند؟
  • پیگری جستجوهای جامعه هدف: جامعه هدف شما به دنبال چه چیزی است؟ از چه عباراتی برای جستجو استفاده می‌کند؟
  • پشتیبانی از مشتری: چه مشکلاتی در رابطه با پشتیبانی خود از مشتریان می‌شنوید؟

توجه به این نکته ضروری است که با هر تغییری که در پروسه ویرایشی شما رخ می‌دهد، آموزش اعضای تیم نباید فراموش شود. در نتیجه لازم است برنامه‌های آموزشی مستمر بر اساس آخرین تغییرات پروسه ویرایشی خود، برای اعضای تیم داشته باشید.

۴. بررسی‌کردن، آپدیت‌کردن، جایگزین‌کردن

هیچ محتوایی برای همیشه دوام نخواهد آورد. ولی اگر بتوانید محتوایی ایجاد کنید که ماندگاری طولانی داشته باشد، می‌توانید برای مدت‌های مدیدی جذب ترافیک و تعامل، از طرف کاربران داشته باشید.

بسیاری از محتواها در مدت زمان کوتاهی کارآیی خود را از دست می‌دهند و نیاز به آپدیت‌شدن یا حذف‌شدن دارند. تشخیص این‌که چه چیزی باید حذف شود، چه چیزی باید جایگزین شود و چه چیزی نیاز به یک آپدیت جزئی دارد، به عهده شماست.

به طور مرتب محتواهای تولیدی خود را مرور کنید تا ببینید چه بخش‌هایی هنوز هم به موضوع محتوا مرتبط هستند و چه بخش‌هایی ارتباط خود را از دست داده‌اند و لازم است که حذف شوند. برخی محتواها که به آن‌ها محتوای همیشه سبز گفته می‌شود، تا مدت‌های بسیاری ماندگار هستند و به همین دلیل نگه‌داری آن‌ها به زمان کمتری نسبت به محتواهایی که بر اساس موضوعات ترند روز نوشته شده‌اند، نیاز دارد.

چگونه می‌توان متوجه شد که کدام ویدئو، پست‌های بلاگ و … ارتباط خود را با مخاطب از دست نداده است و هنوز هم بدنه محتوا ارتباط موضوعی با تیتر محتوا دارد؟ با تحقیق‌کردن.

ترافیک دریافتی محتواها را مرور کنید، رقبای خود را آنالیز کنید و منابع موجود در حوزه کاری خود را بررسی کنید. از این طریق می‌توانید بفهمید که چه موضوع‌هایی بدون توجه به قدمت انتشارشان، بارها و بارها در لیست جستجوی موتورهای جستجو یا در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شده‌اند.

برای جلوگیری از از‌بین‌رفتن محتوای خود می‌توانید از اخبارهای مرتبط به فناوری که ممکن است در برابر جایگزینی آسیب‌پذیر باشند، اجتناب کنید. یا از تصاویری که کمتر منسوخ‌شده به نظر برسند، استفاده کنید.

محتواهای آموزشی از آن دست محتواهایی هستند که ماندگاری خوبی دارند و تا زمانی که ارتباط خود را با مخاطب از دست ندهند، همچنان کلیک می‌شوند و نرخ بازدید سایت را بالا می‌برند.

۵. از شبکه خود استفاده کنید

استراتژی محتوای شما باید از محدوده خودتان فراتر برود. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، استفاده از بلاگ‌نویس مهمان است. این مورد یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند و تولید بک‌لینک است و به افزایش ترافیک سایت و بهبود سئوی آن نیز کمک بسیاری می‌کند. همچنین در صورتی که پست مهمان شما در سایتی منتشر شود که مخاطبان‌تان به آن سایت اعتماد دارند، اعتبار برند شما نیز در نزد آن‌ها افزایش خواهد یافت.

از دیگر مواردی که می‌توانید استراتژی محتوایی خود را فراتر از محدوده خود ببرید، ارتباط‌گرفتن با اینفلونسرها بوده تا آن‌ها از سرمایه خود در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و به تبلیغ برند شما در بین مخاطبینشان بپردازند.

در صورتی که در صنعت شما نمایشگاه‌های تجاری، رویدادها و کنفرانس‌های محبوب برگزار می‌شود، حضور در آن‌ها را از دست ندهید. یک غرفه راه‌اندازی کنید، سخنرانی کنید، یا فردی را در دسترس مردم قرار دهید تا کارت ویزیت و بروشورهای شما را به دست آن‌ها برساند. یا یک نشست خبری برگزار کنید و پیام خود را از این طریق به گوش مخاطب برسانید. این موارد به بیشتر‌دیده‌شدن برند و محتوای دیجیتالی تولیدشده توسط شما کمک می‌کند.

محتوای خوب با یک استراتژی خوب شروع می‌شود

ایجاد یک استراتژی محتوایی خوب، نیاز به کمی کار دارد. این قضیه چیزی نیست که بتوانید آن را در عرض ۱۵ دقیقه روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید. بلکه لازم است کمی تحقیق کنید و با توجه به نتایج تحقیقات خود، استراتژی محتوایی خود را بسازید.

به طور کلی هر چه تحقیقات بیشتری را برای به‌وجود‌آوردن یک استراتژی محتوایی خوب انجام دهید و زمان بیشتری را صرف کنید، ایجاد و پیاده‌سازی محتوا پس از آن، آسان‌تر خواهد شد.

جامعه هدف خود را در ذهن داشته باشید و در نظر بگیرید که آن‌ها به دنبال چه چیزی هستند. چگونه می‌توانید بیشترین ارزش را برای آن‌ها فراهم کنید و هم‌زمان، فرصت دیده‌شدن خود را نیز به حداکثر برسانید. در رابطه با این مورد نیاز اطمینان حاصل کنید که استراتژی محتوایی شما مبتنی بر پلتفرم‌های موجود ساخته شده تا بتوانید از حداکثر پتانسیل این پلتفرم‌ها استفاده کرده در نهایت به هدف خود که می‌تواند بهبود سئو وب‌سایت شما باشد، برسید.

 تولید محتوای خود را به تریبون بسپارید

اگر پس از تنظیم یک استراتژی خوب، نیاز به تولید محتوای باکیفیت و مداوم دارید، تریبون می‌تواند این خدمت را به شما ارائه دهد. شما می‌توانید انواع محتوا اعم از رپورتاژنویسی، محصول‌نویسی، تولید محتوای پست بلاگ (مقاله‌نویسی) و حتی تولید محتوای روابط عمومی را به تیم نویسندگانشان بسپارید. تیم نویسنده‌های تریبون قبل از شروع نگارش محتوا سایت و بلاگ و نیاز شما را به دقت بررسی می‌کنند تا لحن محتوای نهایی مطابق با لحن شما و محل انتشار محتوا باشد و نیاز شما را مرتفع کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *