رپرتاژ

اجرای سوله از اخذ مجوز تا بهره برداری

ساخت سوله دارای مراحل مختلفی است؛ از مراحل فنی گرفته تا دوندگی‌های قانونی برای اخذ مجوز‌های لازمه، همگی جزئی از فرایند کلی ساختن یک سوله است که باید طی شوند.

برای برخی از افراد که برای اولین بار قصد احداث یک سوله را دارند، این فرایند معمولا قدری چالش‌برانگیز استمواردی مانند خرید یا بررسی قیمت ورق گالوانیزه رنگی، تیرآهن و به صورت کلی تامین آهن آلات مورد نیاز به عنوان اصلی‌ترین بخش کار بعد از اخذ مجوزها، می‌تواند باعث سردرگمی شود.

به همین واسطه در ادامه این نوشته تحت عنوان آموزش ساخت سوله از اخذ مجوز تا بهره برداری، قصد داریم تمامی نکات لازم را برای شما بازگو کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل ساخت سوله

ساخت سوله، مراحل مختلفی دارد که برخی از مراحل فرایندهای اداری را شامل می‌شوند و برخی دیگر مراحل ساخت. تمامی این مراحل، به ترتیب انجام به شرح زیر هستند.

بررسی کامل شرایط و بازدید زمین

یک سوله، به نظر یک سازه ساده است اما بر خلاف ظاهر آن، فرایند ساخت بسیار حساسی دارد. اولین قدمی که باید بردارید، بررسی هدف‌تان از ساخت سوله است؛ این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید تجهیزات و زمین را با دیدگاهی باز‌تر تهیه کنید.

در قدم اول باید به فکر زمین باشید؛ جنس خاک و تراکم آن و برخی موارد دیگر درباره زمین می‌توانند در فرایند ساخت تاثیرگذار باشند. توجه داشته باشید که این جزییات باید توسط مهندسین مجاز تعیین شوند.

طی کردن مراحل قانونی

هنگامی که خیالتان از زمین راحت شد، باید به دنبال کارهای اداری ساخت سوله باشید. در این مرحله، مشخصات زمین اهمیت زیادی دارد و زمین باید مورد تایید شرکت سوله‌سازی باشد.

توصیه می‌شود که در این مرحله، حتما از مشاوره‌های حقوقی استفاده کرده و یا کل کار را به دست یک حقوق‌دان بسپارید تا مراحل ساده‌تر پیش بروند.

اینکه دقیقا به چه مجوز‌هایی احتیاج دارد، وابسته به کاری است که قصد انجام آن را دارید. به عنوان مثال اگر قصدتان تولید است، باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به دریافت مجوز کنید.

خاک‌برداری

خاک‌برداری می‌تواند اولین مرحله از مراحل اجرایی سوله باشد. در این مرحله بسته به نوع سوله و کاربری آن باید از طریق فرایند‌های استاندارد و توسط متخصصین مجرب این حوزه، خاک‌برداری صورت گرفته و زمین تا میزان مورد نیاز حفر شود.

تامین مصالح مورد نیاز

تامین مصالح مورد نیاز

در فرایند ساخت سوله، تامین مصالح و خصوصا آهن آلات باکیفیت، بسیار اهمیت دارد. چه یک سوله برای اهداف بلند مدت باشد و چه برای اهداف کوتاه مدت، باید در ساخت آن از بهترین مصالح ممکن استفاده کرد.

عوامل زیادی همچون رطوبت، آب و هوا، حوادث طبیعی و غیره وجود دارند که می‌توانند سلامت سازه را تهدید کنند. در این بین، مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر روی مقاومت سازه، کیفیت مصالح مورد استفاده است.

بخش اعظمی از اجزای یک سوله را آهن آلات تشکیل می‌دهد. به همین واسطه، قیمت روز ورق سیاه، تیرآهن، ورق‌های گالوانیزه و انواع دیگر آهن آلات مورد استفاده در ساخت سوله، تاثیر مستقیمی روی قیمت تمام شده سوله دارند.

اجرای فونداسیون

در این مرحله، باید بر اساس نقشه‌ای که از پیش طراحی شده و به تایید مراجع ذیصلاح رسیده، فونداسیون اولیه سازه سوله را پیاده‌سازی کرد.

سقف سوله، ساختار کلی، دیوارها، پنجره‌ها، ماشین آلات مورد استفاده و بسیاری موارد دیگر در اجرای فونداسیون اهمیت دارد.

عملیات ساخت سوله در موارد زیادی یک‌شکل است اما در برخی جزئیات، بسته به نوع کاربری سوله می‌تواند متفاوت باشد.

فونداسیون اصولی باید در کم نقص‌ترین حالت خودش باشد؛ کوچک‌ترین خمیدگی یا شکستگی و یا اتصال غیر اصولی و هر مشکل دیگری، می‌تواند باعث از بین رفتن کل پروژه شود. به همین واسطه بسیار اهمیت دارد که از نیروی متخصص، هم برای کار اجرایی و هم برای نظارت کمک بگیرید.

اجرای پوشش سقف سوله

از این مرحله به بعد، وارد مراحل تکمیلی ساخت سوله می‌شویم. اسکلت سقف سوله که در مرحله اجرای فونداسیون ساخته شد و اکنون باید پوششی مناسب برای آن در نظر بگیریم. به عنوان برخی از رایج‌ترین پوشش‌های سقف برای سوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشم سنگ
  • پلی کربنات
  • توری مرغی
  • پشم شیشه
  • ساندویچ پانل

لازم به ذکر است که پوشش اصلی سقف سوله معمولا ورق‌های گالوانیزه هستند و موارد گفته شده به عنوان مکمل و عایق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیوار چینی

دیوار چینی در ساخت سوله، یک مرحله بسیار مهم و همچنین راحت است. می‌توان از مواردی همچون ساندویچ پانل، قوطی کشی و یا آجر نما دیوار‌های یک سوله را ساخت. همچنین در صورت نیاز با برخی پوشش‌ها که پیشتر بررسی شدند، می‌توان این دیوار‌ها را عایق کرد.

کف سازی

کف سازی

تا به اینجا، کف سوله‌ای که سقف آنها کار گذاشته و برایش دیوار چینی کردیم هنوز از خاک و شن و ماسه است. این شرایط برای هیچ کاربری‌ای از سوله مورد پسند نبوده و حتما باید کف‌سازی مناسبی برای این سوله صورت گیرد.

از پوشش‌های متنوعی می‌توان برای کف سوله استفاده کرد که این موضوع تا حدودی مربوط به کاربری سوله نیز می‌شود. به عنوان مثال، برا مواردی که سر و کار سوله با مواد شیمیایی است، برای جلوگیری از خوردگی معمولا از بتن‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده می‌شود.

کف‌سازی در یک سوله باید با دقت بالایی صورت گیرد؛ ترک خوردگی، ناهمواری و هر نوع اشکال دیگری نباید در کف یک سوله وجود داشته باشد.

کارگذاری درب ها و پنجره‌ها

پنجره، نیاز اساسی هر سوله‌ای است و باید به خوبی و در مکان مناسب اجرا شود. انتخاب ابعاد استاندارد مناسب برای پنجره و در نظر گرفتن مکان مناسب در دیوارها، موارد مهمی هستند که در نقشه کشی و ساخت سوله باید به آنها دقت شود.

برای پنجره سوله‌ها، معمولا از پنجره‌های دو جداره و ریلی استفاده می‌شود اما به صورت کلی، استاندارد خاصی برای فرم پنجره وجود ندارد.

یک سوله می‌تواند یک یا چند درب داشته باشد و این موضوع بسته به کاربری سوله است. سیستمی که برای درب سوله‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم لولایی است اما استفاده از درب‌های ریلی نیز به نوبه خود رایج بوده و در صورت تمایل کارفرما مشکلی ندارد.

تاسیسات

پس از تکمیل سوله، مواردی همچون برق، آب و گاز و همچنین سیستم‌های فاضلاب، تهویه و برخی موارد دیگر که مربوط به بخش تاسیسات می‌شوند، باید بر اساس کاربری به‌خوبی اجرا شوند. در این مرحله بسیار اهمیت دارد که زمینی که انتخاب کرده‌اید دسترسی مناسبی به برق، گاز و آب داشته باشد.

سوله

جمع بندی

سوله یکی از هوشمندانه‌ترین سازه‌های دست بشر است! سازه‌ای که به سادگی اجرا می‌شود و پتانسیل زیادی برای انواع کاربری‌ها دارد اما با این وجود، نکات زیادی در اجرای آن وجود دارند و ما در این نوشته سعی کردیم برخی از این نکات را بررسی کنیم.

همانطور که بارها اشاره شد، برای اجرای سوله استفاده از آهن آلات با کیفیت اهمیت زیادی دارد و به همین واسطه بهتر است که از فروشندگان معتبر، اقدام به خرید کنید.

برای دریافت بهترین آهن آلات مصرفی در ساخت سوله، می‌توانید از طریق آیرومارت اقدام کنید. در آیرومارت می‌توانید قیمت روز محصولات مختلف، از قیمت ورق سیاه برش خورده گرفته تا انواع میلگرد و هر محصول دیگری را بررسی کرده و با مشاوره رایگان، بهترین محصول مطابق با نیازهای خود را انتخاب کنید.

برای ارتباط با آیرومارت، می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس گرفته یا به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *