اخبار استارتاپی

جهش ۲ برابری ‌دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۴۰۱/ صادرات یک میلیاردی در ماه‌های گذشته

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از جهش ۲ برابری ‌دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۴۰۱ و صادرات یک میلیاردی در ماه‌های گذشته خبر داد.

لیمو HR

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان،  روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی صبح امروز در حاشیه همایش و نمایشگاه “مسیر زاینده” در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان اصفهان از جنبه‌های زیادی از جمله مردمان سخت‌کوش و دروازه‌های صنعت، علم و تکنولوژی شهرت دارد و برای حمایت واقعی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه کشور جریانی به راه افتاده و به این شرکت‌ها فرصت می‌دهد تا عرضه خودشان، نیازهای واقعی صنایع را مرتفع کنید.

وی افزود: علاوه بر این صنایع استان فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را در زمینه توسعه فناوری‌های نوین ایجاد کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه به بازدیدش از دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان جزو دانشگاه‌های بسیار خوشنام است و اساتید مجرب خوبی دارد و دانشجویان و اساتید این دانشگاه در زمینه توسعه فناوری‌های نوین کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند و کافی است که توان این دانشجویان و اساتید مدیریت شده و از طرف بازار برای آنها فرصت ایجاد شود تا اتفاقات بزرگی را رخ دهند.

وی با بیان اینکه نسل جوان کشور رقم‌زننده گام دوم انقلاب خواهند بود، متذکر شد: ما تلاش می‌کنیم که ۶۰ الی ۷۰ درصد حمایت‌های مادی و معنوی دولت از پروژه‌هایی باشد که تامین‌کننده یکی ار نیازهای واقعی کشور هستند و تلاش می‌شود تا شرکت‌های دانش بنیان به زنجیر ارزش بزرگ وصل شوند و اگر این اتفاق رخ دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و بزرگ به زنجیرهای ارزش بالادستی‌شان وصل شوند، ارزش‌های بزرگی خلق خواهد شد و شرکت‌هایی که به زنجیره ارزش بزرگ کشور وصل می‌شوند، حمایت بیشتری دریافت خواهند کرد.

دهقانی‌فیروزآبادی درباره اولویت‌های دولت برای حمایت از شرکت‌ها تصریح کرد: مزیت‌های کشور مشخص است، به طور مثال انرژی یکی از مزیت‌های کشور است که هیچ حرفی نمی‌توان در موردش زد، از طرف دیگر کشور ما از نظر مواد معدنی و فلزی بسیار غنی است، حوزه‌های دیگر شامل غذا و تامین امنیت غذایی،کشاورزی و پرورش دام کشور، سلامت، حمل و نقل،اقتصاد دیجیتال  می‌شود.

وی درمورد میزان دستاورد شرکت‌های دانش بنیان در طی ماه‌های گذشته گفت: امسال سال شروع توجه به واقعی به شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از کلیدهای حل مسائل کشور بود و توجه به شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد آنها به مدت ۱۰ سال جزو برنامه هفتم می‌دانیم و اعتقاد داریم که اقتصاد دانش بنیان می‌تواند کشور را متحول کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: امسال اتفاقات بزرگی افتاد و به نظرم تصویب کامل قانون جهش تولید بزرگ‌ترین آنها بود و خوشبختانه تمام آیین‌نامه‌های آن هم تصویب شد و فکر می‌کنم اگر بتوانیم این قانون را به مدت ۱۰ سال و به شکل قدرتمندی اجرا کنیم، بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود. علاوه بر این امسال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به سال گذشته ۲ برابر و طبق آمار نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان شدند که این آمار در سال گذشته بین ۷۰۰ الی ۸۰۰ شرکت بود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: نزدیک به ۸ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و اگر این شرکت‌ها به خوبی مدیریت شده و در زنجیره‌های ارزش واقعی قرار گیرند، می‌توانند منشا تحولات چشم‌گیری در کشور باشند.

وی در مورد میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: صادرات ما به دو بخش تقسیم می‌شود، صادرات دانش بنیان‌ها و صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان، برخی از شرکت‌ها دانش بنیان شده‌اند و محصولات متنوعی را صادر می‌کنند. آمار موجود در مورد صادرات دانش‌بنیان‌ها نزدیک به یک میلیارد دلار است اما بخشی از این آمار جزو محصولات شرکت‌های دانش بنیان محسوب می‌شود و آمار دقیق آن را به زودی در اطلسی تهیه و منتشر خواهیم کرد. پیش‌بینی می‌کنیم که سال آینده میزان صادرات دانش بنیان‌ها با وجود همه محدودیت‌ها بین ۲۰ الی ۲۵ درصد پیشرفت کند و امیدوارم اتفاقات بزرگتر و بهتری بر سر راه کشور باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *