اخبار استارتاپیاکوسیستم

اعطای ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان‌ها طی ۴ سال گذشته

رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری در طول چهار سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان اعطا کرده است.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در جریان سفر استانی خود به استان یزد امروز از ۶ طرح دانش‌بنیان بازدید کرد.

وحدت پس از بازدید از این ۶ طرح دانش‌بنیان گفت: سیاست صندوق نوآوری به عنوان نظام‌دهنده زیست‌بوم تامین مالی کشور متمرکز بر این مسئله است که فرایند تامین مالی دانش‌بنیان از طریق ابزارهایی غیر از وام صورت پذیرد. امروزه فرایند دریافت وام، شرکت‌های دانش‌بنیان را مستهلک می‌کند اما تعریف ابزاری مانند هم‌سرمایه‌گذاری یا ابزارهای دیگر می‌تواند در توسعه فعالیت‌های آن‌ها راهگشا باشد.

وی افزود: اینکه صندوق پژوهش و فناوری استان یزد توانسته است ۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بر طرح‌های دانش‌بنیان را ممکن سازد اتفاق مهمی است. باید بدانیم که هم‌سرمایه‌گذاری فقط اعطای پول نیست بلکه همیاری با شرکت‌دانش‌بنیان، کمک‌های مدیریتی و تلاشی برای بهتر شدن فرایند فنی کار است. امیدوارم اتفاقی که در یزد شکل گرفته ادامه پیدا کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: اصرار ما در فرایند حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این است که این حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها به شکلی باشد که دخالت دولتی در آن به حداقل ممکن برسد و عملا کارویژه اجرایی این حمایت‌ها را صندوق‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی با نظارت صندوق نوآوری به عهده گیرند.

وحدت خبر داد: صندوق نوآوری در ۴ سال گذشته به مدد اهرمی کردن منابع خود و با کمک گرفتن از تمامی ظرفیت‌های زیست‌بوم تامین مالی نوآوری، توانسته مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف تسهیلات و خدمات ارائه دهد.

وی ادامه داد: از جمله ابزارهای نوینی که صندوق نوآوری در فرایند تامین مالی فناوری تعریف کرده می‌توان به تاسیس صندوق‌های جسورانه بورسی اشاره کرد که قرار است یکی از این صندوق‌ها نیز در استان یزد افتتاح شود. صندوق‌های PE نیز از دیگر ابزارهایی هستند که به کمک توسعه فناوری در کشور می‌آیند.

وحدت خاطرنشان با اشاره به اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز در سطوح خردتر می‌توانند در فرایند تامین مالی نوآوری، نقش خود را ایفا کنند، تصریح کرد: تا چهار سال پیش سرمایه این صندوق‌ها روی هم رفته به ۸۰ میلیارد تومان می‌رسید اما امروزه در هر استان و در کنار هر دانشگاه‌ مادر در کشور، یک صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد که به تامین مالی شرکت‌های فعال در زیست بوم فناوری می‌پردازد. سرمایه این صندوق‌ها امروز به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: فرایند طراحی و تعیین ابزارهای تامین مالی و بخش‌های مربوط به آن اینگونه نیست که با یک دستور و یا تهیه سرمایه، امکان‌پذیر باشد. صندوق نوآوری در طول سه سال گذشته برای شکل‌گیری هر یک از این ابزارها و فرایندها فعالیت‌های ویژه و برنامه‌ریزی‌هایی را به ثمر رسانده تا ابزاری مانند صندوق جسورانه بورسی، صندوق پژوهش و فناوری، سکوهای تامین مالی و … به صورت مداوم فعالیت خود را آغاز کنند و ادامه دهند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که ابزارهای صنعت بیمه در حوزه تامین مالی دانش‌‎بنیان می‌تواند تاثیرات مثبتی در توسعه نوآوری کشور داشته باشد که نباید از آن غافل بود.

وحدت در پایان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در قانون جهش تولید دانش بنیان برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور، خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون، صنایع بزرگ اگر به سمت فرآیندهای تحقیق و توسعه حرکت کنند از معافیت‌های مالی برخوردار خواهند شد. تمرکز بر تحقیق و توسعه به کمک شرکت‌های دانش‌‎بنیان میسر است. بنابراین قانون در این زمینه آورده خوبی را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است. شرکت‌های دانش‌بنیان استان یزد نیز می‌‎توانند در این زمینه توسعه فناوری‌ها و تحقیقات نوآورانه خود را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *