اخبار استارتاپی

سومین گزارش سالانه دیجی‌پی منتشر شد: آیفون ۱۳ محبوب‌ترین کالای خرید اقساطی است

دیجی‌پی در یک سال گذشته بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار خرد و یک هزار میلیارد تومان اعتبار BNPL پرداخت کرده است.

دیجی‌پی در یک سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرد و یک هزار میلیارد تومان اعتبار BNPL اختصاص داده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰.۶ میلیون تراکنش به ارزش ۱.۵ هزار میلیارد تومان بر بستر دیجی‌پی انجام شده است. آنطور که این شرکت گزارش کرده است آیفون ۱۳ محبوب‌ترین کالای خرید اقساطی بوده است که نشان می‌دهد با وجود رشد بالای قیمت این گوشی، باز هم افرادی ترجیح داده‌اند هر طور شده و به صورت قسطی آن را خریداری کنند.

سومین گزارش سالانه دیجی‌پی منتشر شده و عملکرد این شرکت را در سال ۱۴۰۱ توصیف می‌کند. دیجی‌پی در تابستان سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری کامل دیجی‌کالا، فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه در این سال‌ها خدمات مالی متنوعی از قبیل درگاه پرداخت هوشمند، سرویس بازگشت وجه، امکان خرید اقساطی و… را به کاربران خود عرضه کرده است.

این مجموعه در سال ۱۴۰۱ با دو بانک ملت و تجارت وارد همکاری شد. علاوه بر توسعه دامنه همکاری‌ها، دیجی‌پی از سرویس‌های BNPL، بیمه، مدیریت ثروت و تأمین مالی زنجیره تأمین هم رونمایی کرد.

بنابر اعلام دیجی‌پی، ماهانه به طور متوسط یک میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش در سوپراپ دیجی‌پی پردازش شده‌اند و این رقم برای درگاه یکپارچه پرداخت، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش بوده است.

این پلتفرم در یک سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرد (این اعتبارها در قالب تسهیلات BNPL و تسهیلات ۱۲ تا ۲۴ ماهه و کارت‌های اعتباری بوده است) و یک هزار میلیارد تومان اعتبار BNPL اختصاص داده است.

گزارش سالانه دیجی‌پی

سوپر اپ دیجی‌پی در پایان سال ۱۴۰۱ به دو میلیون نصب فعال رسیده است و جمع بازدید از سایت و اپ آن حدود ۶۰ میلیون بازدید گزارش شده است.

خرید اقساطی و BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن) از سرویس‌های اعتباری دیجی‌پی هستند که در این گزارش به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

خرید گوشی، محبوب‌ترین کالای سرویس اقساطی

سرویس‌های اقساطی متنوعی بر بستر دیجی‌پی در دسترس کاربران بوده است که سرویس ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان بیشترین تقاضا را در میان سایرین داشته است و تقاضا برای خرید قسطی زیر ۱۰ میلیون تومان نزدیک به صفر بوده است. با توجه به پایه حقوق سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد خرید قسطی کالای کمتر از ۱۰ میلیون تومان، جذابیتی برای مردم ندارد.

طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲ میلیون درخواست ثبت شده برای خدمات اعتباری گزارش شده که مبلغ درخواست‌ها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. مبلغ اعتبارهای خرد اختصاص یافته به کاربران نیز ۱.۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

طبقه‌بندی جنسیتی کاربران خرید اقساطی نشان می‌دهد مردان با سهم ۸۳ درصدی، استقبال بیشتری از این سرویس داشته‌اند. عمده کاربران این سرویس نیز بین ۲۵ تا ۴۵ سال داشته‌اند.

محبوب‌ترین کالاها در سبدهای اقساطی به موبایل و تجهیزات جانبی اختصاص داشته است. زیورآلات و کنسول بازی از این حیث در جایگاه‌های بعدی قرار داشتند. این در حالی است که کمترین تمایل برای خرید قسطی مواد شوینده و بهداشتی به ثبت رسیده است.

محبوب‌ترین دسته بندی خرید اقساطی

آنطور که دیجی‌پی اعلام کرده است، آیفون ۱۳ پارت چین با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، محبوب‌ترین کالای خرید اقساطی بوده است. با توجه به رشد نرخ دلار در کشور، آیفون به کالایی لوکس تبدیل و خرید آن سخت‌تر از قبل شده است. با این حال، بسیاری از کاربران دیجی‌پی با سرویس اقساطی تلاش کرده‌اند تا این گوشی را خریداری کنند.

گلکسی A32، گلکسی A73، گلکسی S21 FE و گلکسی A53 چهار کالای محبوب بعدی برای خرید اقساطی بوده‌اند.

مردم استان‌های قزوین، سیستان و بلوچستان و البرز به ترتیب خوش‌حساب‌ترین کاربران دیجی‌پی در سرویس اقساطی بوده‌اند.

استفاده از سرویس خرید اعتباری برای هندزفری بلوتوثی

دیجی پی در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ با هدف تکمیل سبد محصولات اعتباری و برای پاسخ به نیازهای کاربران برای استفاده از وام‌های کوتاه مدت و ارزان قیمت از سرویس خرید اعتباری BNPL یا الان بخر، بعداً پرداخت کن رونمایی کرد. در سال ۱۴۰۱ این سرویس مراحل بلوغ خود را پشت سر گذاشت و علاوه بر ارائه سرویس به کاربران نهایی، ارائه به کاربران سازمانی هم در دستور کار دیجی پی قرار گرفت.

محبوب‌ترین کالای خریداری شده با اعتبار BNPL نیز به یک محصول دیجیتالی یعنی «هندزفری بلوتوثی» اختصاص داشته است.

لوازم جانبی موبایل، مواد غذایی سوپرمارکتی و لوازم تحریر محبوبترین کالاهای برای خریداران BNPL بوده‌اند. ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیز کمترین محبوبیت را داشته است.

جالب است بدانید یک کاربر دیجی‌پی، تاکنون ۹۴ سبد خرید اعتباری به ارزش ۱۰۶ میلیون تومان را از طریق سرویس BNPL داشته است.

الگوی رفتار کاربران دیجی‌پی در پرداخت اقساط نیز نشان می‌دهد آنها عموماً خوش حساب هستند و اکثرا تا ۱۵ روز زودتر از موعد، تسویه می‌کنند.

الگوی بازپرداخت اقساط کاربران دیجی پی

رفتار کاربران سوپر اپ دیجی‌پی

براساس گزارش سالانه دیجی‌پی، ۶.۲ هزار میلیارد تومان تراکنش در سوپر اپ دیجی‌پی پردازش شده است. کارت به کارت بیشترین سهم را از این تراکنش‌ها داشته و کاربران دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان کارت به کارت کرده‌اند.

گزارش سالانه دیجی‌پی

۲۰۲ میلیارد تومان برای پرداخت قبض و ۳۵ میلیارد تومان برای خرید اینترنت بر بستر این پلتفرم تراکنش صورت گرفته است.

بد نیست بدانید یک کاربر در سال گذشته با ۴۷۹۲ تراکنش، در این زمینه رکورد دار است.

بیش از دو سوم کاربران این پلتفرم را افراد ۱۸ تا ۳۴ سال تشکیل می‌دهند که نشان از استقبال بالای جوان‌ترها به حوزه پرداخت الکترونیک و فین‌تک دارد. همچنین ۲۴ درصد کاربران دیجی‌پی را زنان تشکیل می‌دهند.

نتایج بررسی میزان رضایت کاربران دیجی‌پی از خدمات و سرویس‌ها نشان می‌دهد «خیریه/کرایه تاکسی/ بیمه» بیشترین و «خرید اقساطی» کمترین موفقیت را در جلب رضایت افراد داشته‌اند.

گزارش سالانه دیجی‌پی

کیفیت پایین پشتیبانی، مشکلات استفاده از اعتبار در موارد مرجوعی یا کنسلی و کیفیت پایین راهنمای تکمیل مدارک یا چک از جمله مهم‌ترین دلایل نارضایتی کاربران از خرید اقساطی بوده است.

تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) یکی دیگر از خدمات دیجی‌پی است که بنگاه‌های کوچک و متوسط تأمین‌کننده کالا می‌توانند از اعتبار استفاده کرده و زودتر به سرمایه در گردش خود دست پیدا کنند. بنابر گزارش سالانه این شرکت، در سال گذشته بیش از سه هزار تأمین‌کننده کالا از سرویس یاد شده استفاده کرده‌اند و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار آنها قرار گرفته است.

اعتبارسنجی نیز یکی دیگر از سرویس‌های دیجی‌پی است که بنابر اعلام این مجموعه، بیش از ۱۱۵ هزار اعتبارسنجی موفق در سال گذشته انجام شده است. در همین راستا بیش از ۹۰ هزار کاربر در فرآیند استفاده از تسهیلات خرید اقساطی و بیش از ۲۵ هزار کاربر در فرآیند تسهیلات BNPL احراز هویت و اعتبارسنجی شده‌اند.

گزارش دیجی‌پی از عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *